Gå till innehåll
onsdag 01 januari 2025
Nugget

B21 motor frpn bil som AQ120B

Rekommendera Poster

Den enda nackdelen tror jag är vikten. Jag misstänker att man inte nyttjade materialet full ut med bekostnad av vikt. Tro inte att dom är tillverkade på samma sätt som de master man har på extrema racers.

Fördelar bör vara att den är totalt okännslig för korrigion, bucklor eller skador. Småskador repareras lätt. En glasfiberarmerad mast kommer att göra sin tjänst i ett par hundra år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har läst på nätet att blocket och topp från en bilmotor är detsamma som finns i en Aq120b. Finns det någon som kan bekräfta detta? Jag förstår att kring detaljer t.ex. vattenpump är annorlunda.

Teck på förhand

Alan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar nej. Om din överskrift stämmer på vad du undrar över så är Aq120 en B20 och delar passar således ej från en B21.

En B20 från en bil passar med vissa mod. på toppen. Kamaxel är inte heller samma som bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, AQ120B är baserad på Volvo B21 men om det skiljer på topp och kamaxel vet jag inte.

AQ120 - B18

AQ120B - B21 (enkel förgasare)

AQ140 - B21 (dubbla förgasare)

B20:

AQ105, AQ115, AQ130 med olika varianter av enkla och dubbla förgasare. Kamaxeln i de flesta var C-kammen som även sitter i B20B bilmotor. Den senaste varianten, AQ130D, hade dock P-kam som inte fanns i någon bilmotor. Fanns även en AQ155 med dubbla horisontella Solex tvåportsförgasare och G-kam men den såldes som ren tävlingsmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev lite nyfiken efter att jag svarat i en av de andra 3 trådarna och sen såg ditt svar.. Hade för mig att AQ120 i båda versioner var byggd på B18 och att 140:an baserats på B23, men eftersom du brukar ha full koll på dessa motorer så letade jag upp specarna för 120B samt 140 på VP:s hemsida och:

Helt riktigt är 120B-motorn baserad på B21. Dock.. AQ140 har en cyl.volym på 2.31 L och borde således vara baserad på B23?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

AQ140 är en B21 på 2,13 l enligt vad jag fått fram. AQ145 däremot är en B23 på 2,31 l. Lätt gjort att vända på siffrorna där...

För att ytterligare öka förvirringen så är en AQ140 på 125 hk och en AQ145 på 138 hk medan en AQ120B ger 110 hkindecision

En AQ120 däremot anges till 120 hk så det verkar som det var mer ording och reda på 60-talet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så märkligt.. På VP:s sida stod 2.31 L

Nåja, petitesser i sammanhanget, det var ju ändå inte 140-motorn som efterfrågades hehe.

EDIT: Formateringen från VP var inte riktigt lika som på MG

EDIT2: Jvlr vad radbrytningar det blev

EDIT3: Och inte gick det att ändra på det heller... Aaaarrrrgh

Skitsamma, det var ju ändå inte denna motorn det gällde, blev bara fundersam

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, otroligt, nu kan jag inte ens redigera radavståndet/radbrytningarna på det jag skrev själv istf C&P i ovanstående inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr blev det lite fel från min sidafrown Läste inte ordentligt, läste bara Aq120 och inte Aq 120b

Som sagt det är en b21:a, var väl första aq modellen med b21 och föregångaren till aq125a.

Om man tittar på spec för b21 bil och b21 (aq120b) marin så ser det i princip lika ut.

Senare modeller b23 så skiljer kammen och även toppen på marin motorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...