nurse 0 Postad 4 Februari , 2006 Tack själva, det var trevligt. Kul att se att du tog dig i kragen och blev medelm, en kvinna till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rigor73 0 Postad 21 Februari , 2006 länken funka inte...men det var en 5.0 av senaste årsmodellen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 15 Oktober , 2012 hej! Det har skrivits många inkägg om detta med ventilation. Jag vill ändå skicka in ytterligare en då jag lyssnade på en tvärsäker besserwisser vid båtklubben i helgen. Jag har min båt (Regal 242) stående under en pressening (se bilden). Det är öppet nertill ca 50 cm runt om. Prseeningen bildar ett skjul över så det är gott om plats runt båten. Min granne hävdade att det enda att göra är att tätsluta alla öppningar i ruffen och in med mängder med torrbollar. I nuläget har jag ställt upp luckan i förpiken ca 1 dm, har lämnat en 2 dm stor öppning i dörren ner till ruffen i sittbrunn samt har en par dm stor öppning i aktren i det hamnkapell som ligger på. Detta bör ge luft möjlighet att cirkulera genom ruffen och under hamnkappellet. Är detta ett sämre sätt som ger risk för mögel? (vilket min granne med stor envishet hävdade. han tyckte åtminstone jag skulle lägga in ett antal torrbollar. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 15 Oktober , 2012 så här ser det ut på insidan.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 15 Oktober , 2012 Det finns två skolor när det gäller detta: 1. Hermetiskt tillsluten båt med torrbollar i. 2. Allt så öppet som möjligt och luftig täckning. Vad som är rätt sätt är inte klargjort men jag är anhängare till skola 1 eftersom jag testat båda och fick mögel med skola 2 och inte en tillstymelse till det samma med skola 1. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 978 Postad 15 Oktober , 2012 För att få bra genomluftning i huset bör Du ha ventilationsöppningar högst upp i gaveländarna så att luften som kommer in nertill kan ventileras ut upptill annars får Du kondens och fuktproblem. Jag skulle dessutom ta bort hamnkapellet och öppna så mycket luckor och durkar som möjligt i båten. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 508 Postad 16 Oktober , 2012 Vilken metod som är bäst tror jag skiljer sig från år till år och beror också på var man bor. Får vi en riktig vinter med kallgrader så fungerar ventilerade modellen bra, men blir det regnigt och mycket temperatursvängningar runt 0:an, så tror jag den stängda modellen är bättre. Svårt att välja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2012 Besöker du båten nån gång då och då kan du själv av göra vilken metod som fungerar bäst för dig. Sätt en hygrometer i båten. Försök få den att ligga under 85%. Då möglar det inte med vintertemperaturer. Under fem grader trivs inte möglet. Tänk också på att båten innehåller mycket fukt i skrovet. De som har avfuktare häller ut flera liter per dygn de första dagarna i tillstängd båt. Luften i en båt kan bara bära ett par dl så vattnet kommer från båtens skrov. Hygrometer ska du ha om du vill veta hur båten har det och du kan testa båda metoderna och avläsa resultatet istället för att vänta och se efter säsongen om din metod funkade eller inte. Uppe i norra Sverige och regnfattiga kalla orter kan det nog fortfarande gå att köra öppet men varför chansa? Tillstängd och torrbollar och hygrometer bestämmer du själv fukthalten. För hög fuktighet - mer torrisar. Gärna kondensavfuktare (såna för en tusenlapp) redan när båten är i sjön och det är varmt. Avfuktaren går bättre när det är varmt. Spara inte på saltet, 25 kg kostar t.ex 139SEK på Granngården. Tio kg kalciumklorid suger tio liter fukt och det kan behövas i en större båt. Försök täta så mycket det går. Ditt båthus är ju fint och stort men utan uppvärmning är det samma fuktighet som ute. Var har du båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2012 Kryssarklubbens tekniska nämnd har en hel del samlad kunskap och så här såg det ut redan 2006 när några ventilerade fukt i båt. http://www.sxk.se/node/17768 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 16 Oktober , 2012 tack för alla svar. Blir nog då att stänga dörr och däckslucka samt sätta in torrbollar. har inga andra ventiler så det bör väl räcka. Det enda i övrigt är ju avtappningen till vaskarna. båten ligger på uppställning i karlstad. Innan Vänern fryser är det ganska fuktigt här. Det är ju inte alla år som den fryser heller. Ska göra som föreslogs och sätta in en ventil i respektive gavelspets på nått sätt. Får nog bruka våld på presenningen och göra hål samt tejpa fast ett ventilgaller. Hur många torrbollar kan gå åt i en 24ft DC och vart ska man placera dom bäst? Antar sedan att man får byta ut dom under vintern. Bra tips med hygrometer. Blir att införskaffa en sådan. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2012 En trådlös hygrometer/termometer är smidigt. Givaren står inne i båten, displayen ute så är det lätt att kolla miljön ombord. Fakta om mögel:För tillväxt av mögel krävs - relativ fuktighet över 75 % - temperatur mellan -5°C och +55°C. - näring i ytterst små mängder - syre - närvaro av mögelsvampar (sporer). och mögelsvampar dör av ozon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 16 Oktober , 2012 Bra täckning. Öppna allt du kan öppna. Blanda 10% klorin i en blomspruta och lägg en dimma i hela ruffen och andra utrymmen. Noll mögel i vår förutsatt att du städat och gjort rent ordentligt innan. Har alltid funkat för mig och gör torrbollar helt onödiga. Har även dubbla pressar så jag slipper dropp från kondensvatten på pressen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 16 Oktober , 2012 Den här kan vara till lite hjälp. När det är minusgrader så växer mögel inte alls... http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=7371 Ett annat tips är att ställa en eller flera glaburkar med ättika i båten (vinter som sommar) det förhiindrar påväxt. Locket skruvar man på när man far på tur så att ättikan inte skvimpar ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 16 Oktober , 2012 Kan inte tänka mig att du behöver ventilera ditt fina båthus. Stänger du till båten kommer den inte att bekymra sig om fukten utanför om det nu skulle bli nån skillnad med en par ventiler upptill. Det är ändå ovärmt utrymme i hela båthuset och sannolikt samma luftfuktighet som utanför. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 16 Oktober , 2012 Jag tror att du riskerar att få en hel del markfukt i båthuset. Dina väggar går väldigt långt ner mot marken och det vatten som rinner in vid regn kommer att avdunsta under presenningen. (Just därför avråder man från lagring av t.ex. ved under presenning direkt mot marken. Den blir genomvåt och sur.) Bra ventilation kan lösa det. Men jag hade nog även satsat på att stänga till båten så gott det går. Mina 2 öre... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 16 Oktober , 2012 Jag kommer att stänga till båten och göra egna torrbollar av kalciumklorid, durkslag och hink som föreslås i många trådar här på MG. Borde väl räcka med två sådana i ruffen. Ska också prova att sätta in en trådlös hygrometer och ha dispalyen på badbryggan så den blir lätt att se. Ska bli kul och se om den överlever om det blir ner mot -25 grader. Tror inte att avdustningen från regnvatten är så farligt. Bilden är lite missvisande. Avståndet på långsidorna till marken är närmare 80 cm. Dessutom är det grusbädd där vattnet rinner undan bra, åtminstone innan kärlen slår till. //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 16 Oktober , 2012 Du har luftning under båten, då presenningen är öppen där vilket är bra. Men ingen luftning i övre delen av båthuset i kombination med att väggarna går rätt långt ner så kommer att fuktig luft som bildas som inte att ventileras bort. Du måste ventilera av uppe vid nocken, helst på båda sidor. Fukt bildas vid temperaturförändringar, regnig väderlek även om det inte läker in och kondens. Mögel och fuktproblem har förutsättningar att växa till när det är över 75% luftfuktighet och varmare än +5 grader. Dvs problemet är större i söder än i norr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 16 Oktober , 2012 Hmmmmm...... får se om jag kan hitta på en smart lösning för detta. Kanske måste skära ett uttag ur presenningen och tejpa dit ett ventilgaller, ungefär som det ser ut på gaveln på många hus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Oktober , 2012 Mögel växer inte när det är kallare än -5°C eller rättare sagt de växer fast oändligt långsamt. Men de dör inte av kylan heller. När solen värmer båten stiger temperaturen och kanske till en nivå så att mögelsporerna trivs. Visserligen sjunker luftfuktigheten när temperaturen stiger men det finns stora chans för mögeltillväxt. I en båt som inte är täckt och väl ventilerad brukar man slippa mögel medan det i en täckt men välventilerad båt verkar vara större risk för mögel. Orsaken kan vara tex vara att båtskjulet bevarar fukten och hämmat ventilationen. Vill man garanterat slippa mögel måste man få ner luftfuktigheten eller skapa ozon med en ozongenerator. Ozon är det vanligast sättet för mögelsanering i hus, alternativen är kemiska behandling med tex Boracol. Att slippa genom att använda ättika, bensin, klorin mm finns inte vetenskapligt belagt. Det är mera att betrakta som folktro. Har man tillgång till el så är en ozongenerator det bästa. Man kan köpa en generator för några hundra och det går faktiskt att driva en ozongenerator med solpanelerna även vintertid. Förutom att ta livet av mögelsporerna så tar ozonet bort dålig lukt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 17 Oktober , 2012 Vi donar med båtarna inför vintern, tar hem alla textilier och prylar som kan mögla, sätter in torrisar eller bygger hus och ventilerar. Ändå är risken större på sommaren. Inga avfuktare eller pressenningar och båten på vid gavel. Temperaturen sommartid är ofta runt tjugo grader och fuktigheten 80-90%RF (RH). Hur hänger detta ihop? Det borde vara stor mögelrisk. Mycket större än på vintern. Vi har inga torrisar eller avfuktare på sommaren men båten klarar sig bra ändå. Överdriver vi riskerna på vintern eller är det så att utan tork eller ventilation har kanske båten 100% fuktighet hela tiden så det möglar trots att det är kallare? Vi vet ju att det möglar i vissa båtar vintertid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 17 Oktober , 2012 Ditt båthus är jättefint! Men du har faktiskt byggt ett växthus. Så du kommer få mycket fukt i huset. När tempen varierar ute. Jag har ett eget liknande hus. Och haft det några säsonger. Lösningen är att få en luft cirkulation in det på rätt sätt. På framsi nock och baksida nock. Skulle du kunna göra två ordentliga lufthål. Det räcker dock inte, utan du måste även sätta ventilationer på sidorna så högt upp du kan på sidorna. Stäng båten, och sätt ditt ett gäng torrbollar. Se till att du inte har något kapell påsatt på båten. Du kommer få mögel där annars. Det blir som ett växthus i växthuset. Mvh Kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Oktober , 2012 Mögel skapas ofta av bristande ventilation, stängda utrymmen. Så varför stänga till allt för att få sämre ventilation? Har sett allt för många söndermöglade båtar som varit stängda med en hög mögliga torrbollar på våren. Allt har egentligen att göra med hur noga man gjort rent båten sedan spelar det inte så stor roll. Har man resterna efter pyset från en öppnad öl/läsk kvar någonstans så är det rena mögelodlingen. Helst i ett igenstängt utrymme både med och utan torrboll. Rengör allt med en svag klorinblandning som dödar mögelsporerna, ha allt öppet för god ventilation och lägg som jag sagt tidigare en dimma med 10% klorin/vatten i båten så är det inga problem alls. Vi har ca 200 båtar står vinterförvarade hos oss årligen och det är därifrån jag påstår detta. Ägarna gör sina egna lösningar på detta och dom som följt mitt råd har aldrig haft problem med andra tvingats till sanering på våren. Men framför allt kliniskt rent! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2012 Läs här varför man inte ska använda Klorin mot mögel: http://www.lfs-web.se/klorin-mogel.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Oktober , 2012 Reklamsida för ett företag som vill sälja, tja Förklara då varför det bevisligen fungerar för mig och många andra. Visst man kan ta tex Spraynine istället det är nog kanske bättre men dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Oktober , 2012 Sea-Ray, Kan inte du förklara för mig (och alla andra) som använder torrbollar och närapå 100 % tillslutet varför vi inte får mögel. Jag körde helt öppet mina första år med Stortrissen och fick då mögel, när jag ställde in en hinktorrboll och tejpade igen allt så blev det ingen mögel alls. Jag har aldrig använt klorin och städade ungefär på samma sätt varje år samtidigt som jag tömde båten helt så inga ölburkar eller annat låg kvar. Jag påstår inte att din metod inte fungerar men varför skulle jag byta när mina egna erfarenheter visar att en välstädad båt, så tillsluten som möjligt och vägsalt för kanske 30 spänn håller möglet borta? Billigare och enklare kan det knappast bli! Dessutom håller man damm och den lokala faunan utanför båten. När jag hade båten på privat tomt så vad det tydligt att grannskapets katter använde båten som härbärge. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 17 Oktober , 2012 Så här blev det i år..... Ställde in två hemmagjorda torrbollshinkar som ni ser på bilden. En i midcabin och en på bordet i förpiken. Ruffen är sen stängd, lösa dynor borta och alla luckor samt toadörr öppen.. Har sedan en trådlös hygrometer/termometer med sändaren i ruffen och huvudenheten på däck i aktern. Här kan jag då enkelt läsa av fuktigheten både inne i ruffen och ute på däck. Hamnkappellet ligger på till hälften och har bra genomströmning av luft. Tror inte det är så farligt med farhågorna om växthuseffekt under presenningen. Det som inte syns på bilden är att gavelpressenningen och den stora tak/sidopresseningen inte sluter helt tätt mot varandra. Det finns bra med luftspalter emellan dessa i gavelspetsarna. Visar det sig sedan att fuktigheten blir för hög enligt mätaren på däck så får jag avlufta mer uppe i . tack för alla svar och tips det är värdefullt när man gör en vinterkonserveringen för första gången på en sån här typ av båt. PS sen i vår ska den gamla heltäckningsmattan i ruffen ut möglig eller ej //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2012 Förr stod nästan alla båtar mer eller mindre öppna på vintern och nästan ingen hade problem med mögel. Men båtarna var också på många sätt renare inuti. Jag gjorde så och har aldrig haft mögel. Men mögel verkar vara vanligare nu för tiden och beror kanske inte bara på dåliga byggmetoder. Ställer man upp en båt med ventilation så är risken ganska liten att man drabbas av mögel. Men det är ingen tröst för de som drabbas och har man en gång fått mögelangrepp så är sannolikheten stor att det kommer tillbaka. Rätt luftfuktighet och temperatur ger mögelsporerna möjlighet att växa. Försluter man båten, ställer in torrbollar så är risken nästan obefintlig. Men det får inte finnas springor och torrbollarna måste ha tillräcklig kapacitet. Kompletterar man med en hygrometer så att man kan kolla att luftfuktigheten hålls på rätt nivå så blir det inget mögel. En elektrisk avfuktare hjälper till att torka ur båten före eller efter upptagning. Det finns mycket fukt bunden i båten som avfuktaren kan få ta hand om. Kör man sen också med en ozongenerator så slipper man garanterat alla mögelproblem. sea-ray_230: Sök på klorin mögel. Klorin fungerar utmärkt för rengöring av tex kylskåp. Men ska man torka hela inredningen så finns det lämpligare medel. Dessutom ett ganska otrevligt jobb. Flintstone tänker rätt. Forgus31 & ev mögel på sommaren: Prova att lägga en presenning över båten en regnig sommar och låt den ligga oanvänd ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 17 Oktober , 2012 Förr hade vi riktiga vintrar med ordentlig kyla och mycket snö. Det har vi inte på samma sätt längre utan nu är det är ett mycket fuktigare klimat med högre temperaturer och regn. Det är ju inte bara i båtar som det blivit mer mögel, det gäller överallt annars också. Jag tycker man kan se det så här: Mögel är samma som eld, det finns en triangel där varje spets måste finnas för att det ska bli något. Eld kräver: Värme, syre och bränsle. Mögel kräver: Värme, fukt och föda. Ta bort någon av dem så växer inte möglet. Värmen är ju lite svår att ta bort om man inte ställer båten i ett frysrum men fukten och födan går att ta bort. Stora problemet som jag ser med att köra ventilerat är att om vintern blir varm och fuktig så finns risken att båten aldrig blir tillräckligt torr hur mycket luften än cirkulerar. Därför känns helstängt och avfuktning (torrbollar eller elektriska avfuktare) säkrare för mig. Då vet jag att en av triangelns spetsar inte fullbordas och möglet kan inte växa. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Oktober , 2012 Tanke: Jag har ett GSM larm/styr/övervakning som bla kan övervaka temperaturen mha en LM335. Om man nu kunde använda en fuktighetgivare istället så kan jag få SMS om det skulle bli för fuktigt under vintern …. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Braempa 12 Postad 17 Oktober , 2012 Searay tack för tipset skall testa lite klorintvätt i år. Men vad var vitsen med att sedan dessutom spraya på samma ytor som man redan gnott med Klorin? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser