Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
pelle75

Bogpropeller - "Vinge" eller "spoiler" i framkant... Materialval..

Rekommendera Poster

Jag är helt övertygad om att det blir mindre motstånd genom vattnet om man har en liten vinge/spoiler i framkant av bogpropeller röret, alternativt att man har en inbuktning i akterkant. Kanske är både och i kombination det absolut bästa men det är dessvärre inte något alternativ för oss i mina ögon med befintlig installation som bara ska hyfsas till lite.

Förra segelbåten vi hade monterade jag bogpropellern själv och gjorde en liten vinge av glasfiberspackel. Funktionen blev bra (i varjefall utseendet... funktionen kan jag mest gissa kring).. Men - polyesterbaserat glasfiberspackel känns inte optimalt under vattenytan.. Och epoxi-spackel har jag inte sett någon variant med samma konsistens som det skulle gå att bygga upp en runt 2cm tjock vinge med..

Så.. Jag har en massa tankar kring hur man skulle kunna göra, flera av idéerna handlar om att göra nån form av plugg som sedan gjuts av i epoxi osv men det innebär en hel del timmars jobb.. Så.. Det måste ju finnas någon här som sitter på facit!

Bästa lösningen - vilken är den? Kan inte vara helt ensam i frågeställningen ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade min BP själv. Spoilern i framkant byggde jag upp med en kärna av glasfiberarmerat polyesterspackel. Sedan laminerade jag några skikt glasfiber/epoxilaminat utanpå och spacklade upp ytan med epoxispackel. Om du vill ha en bild på resultatet kan jag ta den på onsdag, om det inte ösregnar som vanligt, och maila den till dig, alternativt lägga ut den här. Det är viktigt, både för effektivitet och ljuddämpning att ingången till tunneln blir mjukt rundad.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det är ungefär såhär du har gjort (se bilden)..

 

Det där är vår förra segelbåt som jag monterade bogen på 2004.. Dock är jag fortfarande lite fundersam kring polyesterspackel (glasfiberarmerat).. Men med ett par lager epoxi utanpå kanske man inte ska vara det..?!

 

 

post-3679-1394237277,1295_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ungefär, men inte riktigt så. Som jag skrev bör ingångsöppningen till tunneln varakonisk och rundad, där du i stället har en ganska skarp kant. Kanske inte så viktigt, men det lär ge bättre effekt och mindre oljud, som sagt. Detta fanns (finns?) t.o.m. beskrivet i monteringsinstruktionen för Side Power propparna. Vad beträffar glasfiberarmerat polyesterspackel (Plastic Padding i mitt fall) har jag faktiskt använt det för smärre konstruktioner under vattnet utan att laminera utanpå. I stället har jag målat över med flera lager lamineringsepoxi. Har visserligen inte de båtarna kvar, men det höll iaf. utan problem under många år. Med några förstärkande och tätande lager epoxilaminat avslutat med några lager epoxi eller topcoat utanpå kan du garanterat vara helt lugn.  Jag förutsätter då förstås att själva tunneln är ordentligt fastplastad med glasfiber/polyester alt epoxi -laminat. Skulle inte lita på spacklet som bärande konstruktion.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vet man att konstruktionen har avsedd verkan finns det några försök gjorda man kan titta på?

 

Isf hur långt ska den sticka ut?

 

Finns det nån propellerfabrikant som rekommenderar att göra så?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rundslipade lite till innan jag laminerade två lager 150gr matta och sen 5 lager lightprimer... Är helt övertygad om att rundningen minskar turbulensen och även ljudet från vattnet som ska in i röret.. Sidepower rekommenderar väl spoiler om jag inte minns fel.. Och rundning på x mm av rörets diameter (var ett tag sedan jag läste manualerna)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner bara till Side Powers instruktion, ingen undersökning av något slag. Tycker ändå att det stämmer väl med vanliga praktiska erfarenheter och teoretisk kunskap. Det kostar energi att skapa vattenvirvlar, vilket i det här fallet leder både till att båten bromsas och att bogpropellern arbetar mindre effektivt, särskilt om det leder till att den börjar kavitera. Virvlar minimeras med avledning av vattenströmmen m.hj.a. mjukt rundade profiler i st.f. för skarpa hörn. Lite hemkokt hydrodynamik, javisst,  men tror att den håller ganska bra.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...