Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
pgh73

I vattnet el inte, vid försäljning?

Rekommendera Poster

Vad är bäst/vad tycker ni, ska man ha segelbåten på land eller i vattnet vid försäljning? Så klart fixar jag med sjösättning och påmastning men står med två båtar just nu och vill segla den nye men har bara en båtplats. Vill inte sjösätta bara för en provsegling och sen blir det ingen affär, typ.

//Pär

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Den här tiden på året borde det väl inte vara nåt problem att få låna en plats?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker på land är viktigast. Skulle jag vara en spekulant på en segelbåt du skulle jag vilja se om det finns några skador på botten, om köten sitter som den skall, etc. På land kan man även kolla om det finns fukt och skador i kabinen, kolla rodret, etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sorry, glömde säga att det gäller till våren. Kommer lyfta upp den till helgen. Vill ju få till det så att jag kan segla samtidigt ha bästa förutsättningar vid försäljning.

//Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färdigrustad och sjösatt står sig starkast. Passa på och ta x-antal fina bilder när färgen åkt på. Ta bild på vagga, ställning... allt som följer med så att köparen har bilden totalklar för sig vad han köper.



Gällande båtplats; allt som oftast finns det någon som har förhinder att få i sin båt tills dess att vi andra önskar publicera våra blocketannonser och starta båtsäsongen - hör runt på klubben, sätt en lapp med förfrågan i nattvaktsloggboken, på anslagstavlan, låna maillista av styrelsen - med en tax-free single malt i potten (som för övrigt beställs från första bästa utlandsresande vän redan nu) så kommer alltid någon att nappa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bara en tanke. Var på väg att köpa en båt. Det blev inte av. Men jag åkte till hamnen i ett annat ärende. Då möter jag båten på lastbil och ser undervattenskroppen.

Huga!

Tur jag inte köpte den!

Så nästa gång, om det blir nått, skall jag absolut be att få titta på kölen. Det kostar på att lyfta henne å känns kanske kymigt om man inte köper båter men hellre det än att man köper fel båt eller rätt båt med fel på kölen/undervattenskroppen.

När jag köper bil så lyfter jag upp den och kollar under, av samma anledning.Fast det här är min uppfattning. Besvärlig kund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag köpte båt i sjön. Men via en mäklarfirma Riddarfjärdens marina. I deras arvode ingår ett obligatoriskt båtlyft och de insisterade på att jag skulle boka en egen besiktningsman som kollade båten både i sjön och botten på land.

Tycker det är en kanske lite bökig men bra metod åtminstone för dyrare objekt, Man ser att båten inte läcker, får känna på den i sjön. Och samtidigt ser man botten innan man köper.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det blir komplicerat:

- vem skall betala båtlyften, köparen eller säljaren ?

(läste om fall där köparen åtog sig att betala lyftet, men sen åkte de bara iväg och säljaren var tvungen att lösa ut sin båt hos lyftforman)

- kostnaden för lyftet måste stå i proportion till båtens pris, det är många segelbåtar som annonseras under 10K

- hur ser det juridiska ansvaret när något strular under lyftet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ på hösten är att köparen provar båten i vattnet och sedan skriver man ett avtal om att båten köps om det inte finns några allvarliga fel och brister under vattenlinjen.

På våren kan man göra tvärt om.

Kostnaderna för att ta upp eller sjösätta kan man fundera över. Vill säljaren sälja får han nog stå för det köparen önskar. Man kan ju tänka sig att man avtalar att köparen betalar om det blir en affär, dvs inte var några fel som man upptäckte när båten togs upp eller sjösattes.

Vad som helst är möjligt att avta. Sök win/win och kom ihåg att vara öppen och ärlig med avsikterna i ett avtal. Fösök inte ludda till det för att kunna slinka ur avtalet senare. Det är bara allvarliga brister som kan leda till att avtalet hävs. Mindre fel som går att åtgärda och som inte påverkar säkerheten ska bara justerar priset på båten och ger varken köparen eller säljaren  rätt att häva köpet.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På land vårrustad och i tipp top skick så att det bara är att kasta i den.

Den som är riktigt intereserad har troligen varit ombord på andra likadana exemplar. Se till att ha bra bilder gärna även lite seglingsbilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kommer jag nog göra, ha den helt klar ståendes på land. Vill någon sen köpa den så sjösätts den efter det att affär är gjord.

Tror jag, hahahaha

/Pär

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle alldrig köpa en båt som är sjösatts, Halva båten ligger ju i vattnen och det går inte att se om det är nån fel på den delen. Roder och kölen är livsviktiga punkter att kolla vid en eventuell köp, osmos med vilken oftas finns vid/under vattenlinjen. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog föredra att köpa en båt som ligger i vattnet eftersom jag anser att det är upp till mig som köpare att se till att få båten upplyft om jag vill se den delen. Man vill ju gärna testköra båten med dess motor, segelegenskaper med mera. Visst kan man reglera saker i avtal mellan säljare och köpare, men det känns som om det kan finnas en risk att man inte kommer överens när en viss tid gått sedan köpet. Besikningsman kan ju vara att rekommendera för köparen om han vill ha en extra försäkring om båtens skick.

Som säljare skulle jag aldrig låta någon få lyftan min båt innan eventuell spekulant betalat för lyftet. Varför skall jag som säljare stå med risken för något som en eventuell köpare är intresserad av. Då reglerar jag det hellre i avtalet att kostnad för eventuellt lyft dras av på pris vid eventuell affär.

/Wahlis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog på vilken båt men jag skulle nog inte köpt min båt om den låg i vattnet. Då det är en känd svag punkt på min båtmodell med fukt i skrovet. Provsegla nja känns ju inte lika viktigt för man är ju oftast som köpare ganska bestämd i förväg vilken sorts båt man vill ha. Det må ju vara ganska ovanligt att man spontanväljer en modell av båt. Men har man någon uddamodell eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt mina båtar (3 segelbåtar) på land och skulle vara skeptisk till att köpa en båt utan att ha sett skrovet/kölen/rodret. Min nuvarande båt lät jag besiktiga av en certifierad besiktningsman innan jag bestämde mig för att slå till. Det kostade ca 8500 kr och bekostades av mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser



- vem skall betala båtlyften, köparen eller säljaren ?

I fallet med Riddarfjärden; säljaren på sätt och vis. Ingår i det arvode mäklaren tar för att sälja båten.

- kostnaden för lyftet måste stå i proportion till båtens pris, det är många segelbåtar som annonseras under 10K

Helt rätt, mer intressant ju mer pengar man sänker i sitt båtköp. Ursäkta formuleringen. :-)



- hur ser det juridiska ansvaret när något strular under lyftet

Försäkring hos den som professionellt tar betalt för att lyfta båtar. Föreställer jag mig. Samt båtens egen försäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...