Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Rikard1982

Fartbegränsningar Slussen-Slagsta

Rekommendera Poster

Hej!

Det här något jag kanske något jag bara inte vill erkänna för mig själv (att det finns fartbegränsningar).

Jag har åkt 3 ggr slagsta-slussen sista 2 åren och eventuellt så ska jag ha båten på Slagsta (mälaren) nästa år. Jag tycker det är hyfsat oklart vart fartbegränsningarna gäller. Oftast känns det ju ganska självklart när det är tydligt med skyltar i en smal passage men när man åker mot Slagsta så står det 7-12 och 12 kn på vissa ställen på sjökortet men var det slutar och börjar känns oklart.

Finns det några sjökort som har det lite tydligare uppmärkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är tydligt i de båtsportkort jag har? Röd text bredvid t ex sund.  Och 12 knop inom Stockholms hamn, öster om Stora Essingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag inte något sjökort till hands just för stunden, men t ex vid Sätra står det i sjökortet att en fartbegränsning gäller.  Borde det inte finnas tavlor för detta på land också?

Längre in mot stan har jag för mig att det finns tavlor uppe på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan hjälpa dig lite på traven . Åker du från Slagsta så är det vid st:essingen det blir 7knop tills du är förbi bron( essingeleden ) sen är det 12 knop till skylltarna runtom kring säger något annat . Ex mot hammarbyslussen är det 7 knop , vänster efter är det också 7 knop under nästa bro ( mot solnahållet) , Långholmskanalen och även Karlsbergskanalen är 5 knop . Riddarfjärden är det 12 knop ...osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill minnas att det är 7 knop för skepp och 12 knop för övriga förbi Essingen, därav intervallet 7-12. Tycker ofta det kan vara lite otydligt i sjökorten, och tilläggstavlorna som förtydligar detta har liten text. Bra kikare och stadig hand behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt ovan, det brukar synas rätt tydligt på tavlor.

Och det är 5 knop just under Essingeleden på väg bredvid stora Essingen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker också det är otydligt.

Länstyrelsen ansvarar för fartgränser till sjöss och exakta platsen. så kika på deras webbplats...

Ibland vet inte ens kustbevakningen var den exakta gränsen går, så dubbelkolla innan ni betalar böter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men var är tavlorna vid Sätra?  Sjökortet säger 12 knop (eller var det 7?), men jag har då aldrig lagt märke till att det finns några tavlor som säger samma sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Inne i stan är det väl ganska klart var begränsningar gäller men det jag menar är väl den 12knops markeringen vid sätra samt en efter slagsta västerut också 12 knop. Och jag kan tycka att det är ganska jämt skägg hela vägen, att det inte är några direkta smala passager.

Man ser dem på eniro.se sjökort om man vill kika. Man måste zooma in också.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en 12-knopsbegränsning mellan Kungshatt och Sätra också.  På sjökortet åtminstone, men jag har inte sett några tavlor.  Längre västerut står det 12 kn vid Rödstensfjärden.  Den visste jag inte ens om innan jag tittade ordentligt nu, men mycket riktigt så står det så i sjökortet.

Ytterligare längre västerut är det däremot en väl utmärkt 7-knopsbegränsning i Bockholmssundet.  Den är utmärkt i sjökortet och med skyltar både norr och söder om farleden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja, har för mig att det var skyltat tidigare förbi sjömacken vid sätra men har inte sett någon skyltning där senaste 2 somrarna, jag går för det mesta andra sidan Kungshatt eftersom det inte är begränsing där och närmre för mig bort mot Ekerö C.

Från Essingeleden mellan Stora Essingen och Gröndal är det 12 knop för oss som inte är Skepp, gäller hela vägen in mot slussen om man kör Riddarfjärden, eller hur?

Men vad gäller om jag inte får upp en begränsing i min plotter och det saknas skyltning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från Essingeleden mellan Stora Essingen och Gröndal är det 12 knop för oss som inte är Skepp, gäller hela vägen in mot slussen om man kör Riddarfjärden, eller hur?

Inte helt. Vid passagen under själva leden är det 5 knop. Men i övrigt 12 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det har jag missat, var sitter den skylten?, vid grundet på Gröndals sidan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Nu tror jag att här finns det 2 problem.

Ett att hitta skyltarna. Lösningen är enkel, håll inte över 5 knop så äre inga problem. Varför bråttom?

Det andra är att man satte upp fartgränserna mest med tanke på svall tror jag, samt lite pga trafiken. Så håll bara låg fart så händer inget.

Vi borde göra som amrisarna, sätta upp skylt med No Wake dvs inget svall. Olika båtar drar upp olika mycket svall vid olika hastigheter. Så det kan kanske vara bättre att plana i 10 knop för en viss båttyp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör du så fort så du inte hinner se?  :-) ;-)

Skylt sitter på själva bron och som sagt på grundet på västra sidan om bron.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller helt med. No Wake skulle vara tusan så mycket bättre regel.  12 knop är t ex en usel fart på min båt med max svall så där ligger jag aldrig.  7 eller 15-20 knop är det som gäller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här syns för övrigt hastighetsgränserna. Det står (lite otydligt det medges) 5 knop på Essingeleden och på Gröndalssidan.

xxx

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok ska titta bättre då  cool

Kalmans idé är nog svår att genomföra, hur gör man i USA, kolla KBV våghöjd med tumstock? min drar mindre svall vid 23 knop är vid 12 och argumentet att köra långsamt fungerar inte på mig, jag är ingen snipåkare men håller heller sällan över 26 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis.. 12 knop är svår fart o hålla, inte ekonomisk och drar ändå svall (i många fall).

Finns det någon vårdslöshet i sjötrafik som det finns på land. Tänker om man åker på ett frifart område och kör ändå nära förtöjda båtar och bryggor som tar skada. Då måste man ju också kunna bli bötfälld.

Och man vill ju inte starta någon segel/motor-debatt men... Jag har inga problem o se skyltar i mina 20 knop jag brukar åka i när det tillåts.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men i vissa lägen är det ju svallen som är problemet. Dvs det är då OK att åka 23 knop med måttligt svall. Andra båtar får dra ner till 5-7 knop.

Att komma fram till vad som kan vara bötesbelagt. Hm poäng där.  Lasermätare på hastigheten är ju exakt.

Kan man ha en standardiserad boj där sjöpolisen ställer sin cola-burk mellan slurkarna? Den som får colaburken att välta får böter?  :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...