Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
teknikern

Wallas värmare

Rekommendera Poster

Får inte igång min wallas 1800 värmare. Fläkten går men värmen kommer inte igång. Tacksam för tips, kan rentutav bränslet vara för gammalt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns för många tänkbara orsaker för att rada upp dem här. Googla på wallas så kommer du få upp massor av träffar...Wallas är notoriskt knepiga men enkla att skruva med själv och när de är väl underhållna så fungerar de mycket bra (har jag läst).

Ska jag ge något slags tips på flesökning så är det att kolla ifall glödspiralen är hel och att den får ordentligt med kräm när tändcykeln dras igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanligaste felet är att pumpen inte startar. Hör du inget tickande ljud så öppna lyckan på värmaren och knacka lite försiktigt på bakänden av pumpen. Tickar den och det ändock inte blir någon värme skulle jag också tippa på glödspiralen. Det finns också ett överhettningsskydd som sitter på utblåset. En liten röd knapp som ska tryckas in för återställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare ett felsökningstips innan du börjar skruva för mycket. Det här tipset hanterar bl.a. otäta backventiler i bränslepumpen och så får du koll på om pumpen matar överhuvudtaget.

Lyft upp bränsleslangen ur tanken och starta värmaren. Håll slangen högt så att bränslet kan rinna ner mot värmaren. Kolla samtidigt om du kan se någon luftbubbla i slangen som rör sig mot värmaren (kräver genomskinlig slang, en ficklampa som lyser igenom slangen gör att det är lättare att se om bränslet rör sig i slangen). Om du ser bränsle gå in i värmaren så sätt ner slangen i tanken igen. Har du tur så startar värmaren nu. Har du otur så gå vidare till de tidigare förslagen att kolla pumpen och att sen fortsätta med glödspiralen.

Innan du börjar byta delar så kolla spänningen vid värmaren, ärgade anslutningar kan sänka spänningen så att glödspiralen inte orkar tända bränslet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På de Wallas jag haft har det varit genomskinlig returslang och då är det enklare att bara kontrollera att det kommer bränsle i den än att göra som Lintott beskriver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag har haft problem med min Wallas så har det alltid varit för låg spänning och då har jag startart motorn och värmaren har startart

Så se till att ha ett fullladdat batteri eller starta motorn men de andra tipsen gäller också men börja detta det är så enkelt att kolla

 

/Kenbaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pos 1. Först sätter du på fläkt och brännare och ställer fläkten på läge mellan halv till full fart.

Pos 2. Lyssna på fläkten är det bra blås

Pos 3. Om dåligt blås ...Ladda batteriet

Pos 4. Klunkar den Ja-Nej

Om ja gå vidare till pos 5

Om nej. Dunka med näven på värmaren (det vanligaste felet på min) Brukar gå igång efter ett bar dunk första gången för säsongen. Går det ändå inte att få igång pumpen så finns en röd resetknapp att trycka in på agregatet. (går inte heller det har du fel på pumpen)

Pos 5. Pumpen går men brännaren tänder ej (givet att du även hållit tändknappen intryckt och att fläkten blåser med bra fart)

Kontrollera att bränsle kommer fram till brännaren och att bränsle kan gå i retur till tanken.

Returslangen skall ha återinning till tanken utan böjar, luftfickor etc som kan försämra återströmningen.

Pos 6. Bränsle kommer fram och går i retur, men brännaren tänder ändå inte. Då är det sannolikt problem med glödstiftet eller att värmaren behöver sotas, vilket innebär att du köper en sotningsats och byter lite packningar mm (jag har bara behövt göra det en gång och det var för att jag förväxlat fotogen med diesel och körde värmaren på diesel vliket bara gick en kortare stund.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se till at du har nytt bränsle Statoils Campingparafin. Hade min Wallas hos Värmedoktorn i Spånga för genomgång och det var han som sa att man skall inte köra den på något annatt bränsle. Sen är det viktigt att det är tätt vid skorstensgenomföringem. Annars kan du söka på Värmedoktorn.com så hittar du mycket information om din värmare  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt har ju egentligen skrivits nedan, här är min version:

Rätt spänning vid värmaren när den går och i synnerhet under starten?

Överhettningsskyddet?

Tickar pumpen, om inte knacka på den eller byt.

Glöder den? dvs tar den typ 6A extra när tändknappen trycks in?

Det skadar inte att ta i sär brännaren och rengöra med några års mellanrum. Efter det måste man köp en ny packningssats/glödtröd.

Wallas är en genialiskt enkel konstruktion som alltid (nästan) går att fixa. Med lite underhåll så håller den i evighet.

Jag brukar köra den minst en gång i månaden och jag sätter bara på skorstenshuven om det är risk för överbrytande sjö.

Myten om bränslet: Det påstås att man måste köpa på Statoil. Men fotogen har ju i princip samma egenskaper var man än köper det. De flesta jag känner köper på Biltema.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...