Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
forgus31

Snabbhärdande "Sika"?

Rekommendera Poster

Skulle i mitt jobb behöva Sika som härdar medan  jag väntar. Finns det nån vattenbeständig sorts tvåkomponents sika-liknande klegg?

Ska laga en läcka i en A0-plotter. Den läcker färg i en slanganslutning och kunden har inte råd att laga med dyra reservdelar och ber om en fullagning. Jag vill helst inte vänta en vecka på att köra igång den. Blir ju ännu ett besök.

Idéer mottages tacksamt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Inte dyra.

Laddat upp med smältlim, vulktejp och tvåkomponents epoxiknådmassa.

Conrads gummifärg lät också intressant men svårt att köpa annat än på postorder eller?

Härdar snabbt också. Det blir lite tryck i bläcksystemet men inte mycket. Bläcket kommer med övertryck till bläckhuvudena i långa tunna slangar och läcket är i en anslutning till magentapatronen. Vattenbaserat bläck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror på det sistnämnda, om inte det du ska laga är av nån fetplast... Själv är jag förälskad i Loctite 3463 som tammefaen lagar allt som är trasigt. Lite av epoxins motsvarighet till Guds gåva till seglaren: Silvertejp ;) Har lagat allt från bränslepumpar till gamla B20 motorer, frusna motorblock, taskiga gängor osv med detta.. Men fäster inget vidare på fetplast. Fukar däremot på blöta ytor, tillomed under vatten.

Är det själva slangen håller jag en slant på vulktejp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med sistnämnda menar du epoxiknådmassan? Fäster den bara så borde den funka. Risken är att det är silikonslangar, det fäster väl inget på. 

Ska testa imorrn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp, sistnämnda är epoximassan/kemisk metall.. kärt barn osv :)

På silikon har jag aldrig testat men tror som du, att det fäster nog inget mot

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan laga de mest vrånga skador med hjälp av cyanoacrylatlim. Biltema har dessutom en variant som är tvåkomponents. 364831

Den håller sig mycket längre än enkomponents, och har en rejäl mängd i förpackningen för bara 39:- 

Man spayar ena ytan med en accelerator som sen får torka lite, sen lägger man på lim på andra ytan och lägger ihop och inom några sekunder har det härdat. 

Man kan med denna teknik t.ex. använda polyesterväv i små remsor och linda runt en acceleratorsprayad slang, varpå man snabbt med en pensel kletar på limmet. Klart efter 10 sekunder och skitstarkt. Men experimentera först på något som får misslyckas.

Använder man glasfiberväv i stället blir det ännu starkare och kan laga de flesta trasiga plastprylar typ kåpor mm. ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev vulktejp. Slangen var av den feta plasttypen och det var bläck som jag inte kunde så lätt torka bort. Tejpade över hela (förhoppningsvis) läckstället.

Tätt enl läcktestet som plottern själv har en rutin för. Får se om det håller för trycket annars blir det en plotter till återvinningen då man inte har råd att laga.

Synd på en sån fin färgplotter, HP DesignJet 1050C,  som kan skriva en och en halv meter höga snygga färgbilder.

Bifogar en grumlig bild.

post-5771-1394237277,6534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...