Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
albinson

har jag gjort bort mig? konservering med glykol

Rekommendera Poster

I helgen skulle jag för första gången köra igenom min inombordare, Nannidiesel 21 hk, med glykol. Körde först igenom systemet med sötvatten och sedan med 12 liter glykol.

 

Just då tänkte jag att det vore smart att samla upp glykolen och köra igenom den flera gånger genom systemet för att vara säker på att hela systemet är genomkört. När jag sedan kom hem tänkte jag att jag nu spädde jag ju säkert ut glykolen med det vatten som fanns i systemet och är den nu så pass utspädd att jag måste göra om hela proceduren?

Nybörjarmisstag - jag vet, men man måste lära sig någongång...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den skall ju spädas till 50% Är du osäker så testa den med en Glykolprovare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det ren glykol du körde igenom?

Bäst effekt får man om man blandar ungefär 50/50 dvs 1 liter glykol och en liter vatten. En sån blandning klarar temperaturer ner till -40 grader.

Ren glykol fryser vid -13 grader.

Varmkör motorn. Byter olja och filter.

Därefter köra igenom en dunk (25 liter) sötvatten och sen koppla returen från motorn - den som går in i limpan - och leda slangen tillbaka i glykoldunken. När glykolen gått igenom motorn gott och väl är det klart. Sen brukar jag tömma motorn på glykolvatten. Om det skulle stå kvar något lite spelr ngen roll.

Det framgår inte var du bor. Får jag av elakhet gissa Stockholm.wink

Det kan ju bli kallare än -13 grader, men om det har nån betydelse vet jag inte. Det är ju inte ofta det står på kallare tempertur länge.

Nästa gång blandar du 4 liter glykol med 4 liter vatten. Jag brukar faktiskt använda min blandning några år. Om det är ok vet jag inte heller. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde du in 12 liter oblandad glykol ? Den fryser vid ca -12 grader, eller var det en blandning av glykol och vatten lika delar? Var blandningen lika delar vatten och glykol så spelar det vatten som fanns i motorn tidigare mindre roll.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blandade glykolen 1-1, ska enligt förpackningen ge en fryspunkt på -36 grader. Så om glykolblandningen blivit lite mer utspädd av vattnet i systemet så borde den ändå hålla en OK fryspunkt?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog ingen här på forumet som kommer att kunna ge besked om hur det står till med din aktuella glykolblandning så om du är osäker är det nog bäst att kontrollera med en glykolprovare  så kan du sova lugnare i vinter.\smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle det vara så att en mätning visar kanske bara frysskydd till 15 grader, så är det lungt. Motorn fryser inte sönder, men du kommer att få en issörja så att cirkulationen i motorn inte fungerar. Nu ska du väl inte köra motorn i vinter, så det spelar mindre roll. Skillnad om det är i en bil som körs på vintern. Då kan man råka ut för cirkulationsstörningar med motorskador som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just därför jag och andra här på forumet envisas med att säga att man skall dränera motorn innan man kör i blandningen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glykolprovare gör att man sover lugnare. Åtminstone på min närmsta landmack (Shell Ulvsunda) finns en optisk glykolprovare att låna. Jag brukar använda en spruta av den typ som man använder för att ge medicin till småbarn för att suga upp några droppar att ta med och testa. 

Om det har spätts ut beror antagligen på ifall du lät returvattnet rinna tillbaka ner i glykolhinken. Om du inte gjorde det, utan bara sög från hinken, så bör glykolvattnet ha pressat ut det andra vattnet utan att blanda sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl onödigt jobb, det är ju mycket lättare att köra runt en glykolblandning som från början var lite mer koncentrerad än vad man vill uppnå. Det första vattnet helt utan glykol kan man ju låta bli att samla upp.

Sedan är det bara att ta med en skvätt till macken och kolla vad det blev för fryspunkt. Som någon påpekade, allt över - 15 är helt ok. Det blir issörja, men inget kommer att gå sönder. Nästa år spiller man i lite mer glykol i dunken om det behövs, annars inte.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar köra igeno glykol blandning 50/50 när jag just tagit upp båten och motorn är varm så jag vet termostaten är öppen.

när det börjar skumma ur röret då utgårfrån att det är glykol i hela motorn.  Har funkar fint så i alla år utan att kolla glykolhalten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lade in lite av glokolblandningen i frysen och det blev lite som en issörja, typ slush. Är det OK att det ser ut så eller är det en ny genomkörning med ny glykol som gäller?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt OK. Det är det som är poängen. Det blir inte fast is som spränger utan som du säger; issörja utan sprängkraft.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din Nanni-motor är väl rimligtvis sötvattenkyld? Vattnet som cirkulerar i motorn är ett slutet system, vätskan består lämpligen av en 50/50-blandning glykol/vatten, sommar som vinter. Förnya denna vätska vartannat eller vart tredje år, kolla nivån emellanåt och fyll på vid behov.

Sjövattenkretsen är det enda du behöver bekymra dig om i samband med motorkonservering inför vintern. Volymen i detta system är väldigt liten och sträcker sig från impellerpumpen via värmeväxlaren och eventuell vacuumventil till ljuddämpare och avgasslang. Förutsatt att ljuddämparen tål att kvarstående vatten fryser (typ Pentas gummitub) så räcker det säkert med ett par liter 50/50 blandning för att ge frostskydd åt de vitala delarna.

De spelar ingen roll om motorn är varm eller kall när du kör i blandningen, termostaten sitter i sötvattenskretsen.

Värmeväxlaren kan behöva plockas isär för rengöring med några års mellanrum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack för alla svar, nu kan jag slappna av och fortsätta med lite andra vinterprojekt på båten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...