daggmasken 2 Postad 14 Oktober , 2012 Fick inte igång motorn när jag skulle låta vattenpumpen suga in glykol idag (batteritorsk). Vad händer om jag inte fixar detta. Kranen för invatten står öppen så vattnet som är kvar växer väl i längdriktningarna när det fryser eller ? Har en inombordare, en Albin O21:a Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Oktober , 2012 Om du inte får in någon glykol måste du ovilkorligen dränera motorn på allt vatten, vilket håll isen ska expandera kan man inte styra över! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 14 Oktober , 2012 Och det är i stort sett omöjligt att få ut vattnet ur alla vinklar och vrår där det kan spränga sönder motorn. :-( Så jag skulle ladda batteriet och göra nytt försök nästa helg, eller innan det blir stadiga minusgrader på nätterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 14 Oktober , 2012 Man kan hoppa över att konservera och en massa annat. Men köra in glykol i vattenkylningen det måste man....! Du bör ha minst 30% koncentrerad glykol helst mer för att förhindra att frysning sker. Så fort vatten blir innestängt det minsta så uppstår sprängkraft, det kan uppstå mellan flänsar i värmeväxlare, i en kran, i en rördel, krök etc eller inne i blocket, typ var som helst där det inte är luft alldels intill. Så skall man tömma på vatten bör man dessutom,dränera, suga och blåsa på med tryckluft, Men varför krångla till det, Säkrast, enklast och bäst att köra in glykol, då är även risken mindre att du får korrosion eller att packningar torkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 15 Oktober , 2012 Om batteriet är dåligt så kan du väl använda veven, då behöver du inte gå till gymmet heller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kahuna 4 Postad 15 Oktober , 2012 Dessutom är det så att om han lyckas dränera motorn på vatten så kommer det in syre i motorn istället som påskyndar korrosionen. Glykolen har som bekant inte bara en antifryseffekt utan även korrosionsskyddande egenskaper... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 15 Oktober , 2012 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=462426 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
daggmasken 2 Postad 15 Oktober , 2012 Inser nu efter era råd att jag får ångra mig om jag försöker mig på genvägar. Har köpt mig en laddare och gör om och rätt. Mycket tacksam för hjälp, stort tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 15 Oktober , 2012 När jag råkade ut för samma sak lossade jag slangen från avgaskröken och la den i en hink. Jag lossade också slangen på på impellerpumpens utgång och satte en tratt där. Sedan hällde jag glykolvatten i tratten tills det kom ut glykolvatten i hinken. Ljuddämparburken tömde jag via avtappningspluggen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Oktober , 2012 Hade du inte laddat batteriet nu genast hade det ändå varit skrot till våren - men det är det kanske ändå. Du köpte förhoppningsvis en riktig batteriladdare!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kristinjenson1 0 Postad 22 Oktober , 2012 nice efforts.great topics Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coool 0 Postad 21 November , 2012 nice posts,................... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser