Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Gäst 2012

Frostvakter och en motor i duntäcke...

Rekommendera Poster

Gäst FlyingColors

Båten på land; all textil inomhus och presenning över det hela; välventilerat. Sofar soo good!

Tankarna tömda, septiktanken rengjord o tom, vv-beredaren tömd och motorn konserverad. Alla genomföringar öppna och slangar ombord är också de tömda. Vad fan har jag glömt?

En båtgranne sätter frostvakt i båten och då håller den ca 5 grader; kan det stämma? Klarar dessa små frostvakter av detta jobb? Torrbollar, antal? Dörrar stängda eller skall man också ventilera ruffen.

En annan båtgranne slår in sin motor i ett stort duntäcke för att skydda... Till vilken nytta då? Jag frågade men fick bara ett svar om att det nog kunde vara bra. Nog?

Hur gör man för att skydda presenningen så att den inte tuggar i sig färg och gelcoat när stormen river i tackel o tåg - fast det är en motorbåt.

Höst och vinter - ska man ta livet av sig eller orkar man hålla ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sötvattenköra motorn ooch sedan med glykol, byta olja samt filter, fylla tanken, öpnna alla dörrar lite, ha ett par, kanske tre till fyra stycken om det normalt samlar mycket fukt i den. Ställa upp durkarna så de inte suger vatten, Ha lite luftgenomströmmning mellan presenning och båt. gärna mycket lyft så att det inte blir unken luft. Duntäcke är ingen idé om man inte har någon liten värmare där inne. Om du inte vill ha massa märken efter presenningen kan du köpa en täckställning, så slipper du att den ligger och skaver om du knyter fast den tillräckligt. En 600grams presenning gör stor nytta eftersom den är stark och väger mycket så den inte blåser sönder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du bör nog inte ta livet av dig bara för att det blivit höst och vinter.

Är osäker på om jag skulle tycka att det var så kul med segelbåt

om det inte blev det naturliga avbrott som vintern innebär.

Det är faktiskt betydligt roligare att segla i början av säsongen

och det börjar bli lite småsegt framåt september.

Ser därför fram mot senhöst och vinter när man kan sätta igång

med mer eller mindre nödvändiga projekt. Måla, snickra, fernissa,

dona med motorn och helt enkelt göra båten lite bättre till nästa

säsong.

Det är ju en annan och trevlig del av båtlivet att ha en lugnare

period, när man kan realisera olika tankar på förbättringar och

slippa känna stress över att man missar perfekta

seglingsförhållanden och kanske även andra eftersatta delar av livet.

Tror nog också att vi håller våra båtar i ett klart bättre skick tack

vare vinteruppehållet.

Mardrömmen vore en helt ny båt utan något att fixa med. Kanske

fick man då för sig att vira in motorn med ett duntäcke bara för att

ha något att göra. Fast mer realistiskt, ett duntäcke med elslingor!

Har inte seglat så länge men har märkt att det tar en månad eller

två innan suget sätter in igen. Ett sug som växer och som utgör en

bra motivation att färdigställa de projekt som man har börjat med.

För nu (framåt jan/feb) börjar oftast vinterns olika båtprojekt i sin

tur kännas sega.

smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att slippa kondens ska bränsletanken vara fylld, men det kan bli ganska mycket bränsle på en motorbåt så om du har den tom så börja med att tappa av ev. kondensvatten innan du fyller upp bränsletanken i vår.

När det gäller ventilation finns två skolor:

1) Välventilerat (men då kan du skippa torrbollar eller det billigare alternativet sommarvägsalt. Du kan inte avfukta jordklotet...)

2) Oventilerat med någon form av torkning; torrboll, sommarvägsalt eller elektrisk avfuktare.

Fråga grannen hur han gör med bilen på vintern, eller kolla en vintermorgon. Det kan bli en kul syn att se grannen öppna huven och linda av duntäcket. Du kan väl filma och lägga en länk till filmen här sedan. :-)

Se till att pressen inte ligger mot båten utan mot någon form av ställning.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst FlyingColors

Shit, fylla tanken tänkte jag inte ens på. Nu tror jag det finns ca 70l i en 300-l tank. Du skriver att man skall tappa av kondens till våren men hur gör man det, hur suger man upp kondensvatten ur en tank. Förresten; det finns ju något medel som man kan/skall hälla i tanken för att eliminera detta med kondens. Funkar det?

Förresten, detta med avfuktare. Hur kallt kan det vara för att den skall funka? Inte bättre med frostvakt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går ju att fylla på k-sprit för att motverka kondensen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst FlyingColors

K-sprit med diesel ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj ursäkta noterade ej det !!!!! absolut inte k-sprit i en diesel, trodde du hade en bensinmotor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland finns det möjlighet att tappa av kondensvatten nederst på tanken, men inte alls alltid.

Om du har köpt båten nu så kan det vara idé att tömma ur ev. vatten till våren. Då behövffären.er du ju inte fylla på diesel nu.

Jag har använt samma pump som jag använder för att suga upp oljan ur motorn, funkar bra. Du kan få med en massa brunsvart trådig sörja som är sådant som växt i vattnet, inget att oroa sig för.

När du sedan fyller på tanken i vår kan du hälla i ett medel som förhindrar växtligheten och som även absorberar en del fukt. Finsn på båtaffären.

Personligen tycker jag sommarvägsalt är mest prisvärt och funktionellt. 25 kg kostar 150:- kr eller något liknande på Granngården. Sedan köper du ett par durkslag i plast (20:- kr/st) och ett par hinkar (15:-/st) på ex.vis Biltema. Fyll på ett kilo salt eller två i varje durkslag och ställ in i båten.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående frostvakter:

I vår klubb ingår det i nattvaktens uppgifter att rycka alla elanslutningar till båtarna på land, då det dels är något som belastar klubbens ekonomi, dels är en brandfara. Har man då förlitat sig på en frostvakt för att förhindra förfrysning blir det inte så bra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man måste nästan ha frysvakt om tempen går ner mot -10 grader i 3 veckor i sträck.. för även om du har alla ventiler öppna så kan man frostspränga genomföringanra om man inte har lite värme på i båten. I dem seriösa hamnaarna betalr du ju för elen du använder, så jag ser ingen anledning att rycka kablarna. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...