johzac 2 Postad 14 Oktober , 2012 Nu har jag konstaterat att min VP MD5A i båten behöver en ordentlig renovering (behöver bla. en ny varvtalsregulator och den tycks ha utgått som reservdel). Jag har dock ett annat alternativ. Jag har en Yanmar YSM8G liggande som verkar vara helt i sin ordning. Jag kan alltså antingen renovera MD5An eller göra om infästningarna i båten för att få i YANMARn. Vad skulle ni välja? Fördelar och nackdelar med de två motorerna? Arbetsinsatsen är en faktor men å andra sidan så skall ju motorn sitta i båten ett bra tag framöver så rätt motor är viktigare än en enkel lösning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Oktober , 2012 MD5A har passerat bäst-före-datum med god marginal. Det finns dom som fortfarande fungerar men det minsta man börjar röra i dom så kostar det mera att reparera den än att köpa en ny. Att renovera den (vilket innebär att man byter ut det mesta så att den blir som ny) lönar sig absolut inte. Yanmar är ju en arbetshäst som rätt skött tuffar och går väldigt länge. Frågan är reservdelar, (som jag inte har pejl på) för de kan ju gå sönder de med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Oktober , 2012 Yanmar har samma politik som VP vad det gäller reservdelar, d.v.s.inte hålla med några särskilt länge. Finns betydligt fler märken att välja mellan, som faktiskt håller med delar lite längre. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 14 Oktober , 2012 Kanske tvingas skaffa en helt annan motor alltså. Konstaterade att jag även saknar insug och avgas till YANMARn så står egentligen med två kassa motorer. Vad skulle ni satsa på? Det är en Smiling 29a så den är lätt driven. Det sitter axel med folding på och bygga om till drev känns inte aktuellt. Tycker det verkar vara svårt att få tag på motorer till segelbåtar på begagnatmarknaden. Mest stora motorer eller nya alltför dyra som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 14 Oktober , 2012 Kolla på Bladt diesel tillexempel, för att välja någon. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Oktober , 2012 Svårt med begagnat. Det finns en anledning till att man har bytt motor. Jag hade tittat på ny Lombardini, samma kvalité som Yanmar och Volvo, till betydligt lägre pris. Mycket tystgående kvalitetsdiesel. Lagom med 502:an som är på 13 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 17 Oktober , 2012 När jag nu sitter och undersöker vad som finns att välja på så står mig tanken, Varför inte använda en motor från en entrepenadmaskin - en luftkyld diesel? De finns i rätt storlek och med en helt annan prisbild. Ett backslag går enkelt att montera med lite maskinjobb (vilket jag kan själv eller har kontakter för). Ett par ordentliga fläktar får hålla ner temperaturen i motorrummet och med några olika ventiler så kan jag styra den varma utluften antingen ner i salongen eller ut beroende på väder. Vad tror ni, vad talar för och emot? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 18 Oktober , 2012 Bladt diesel verkar vara samma motor som Kina-tillverkade Rrun. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 18 Oktober , 2012 Luftkyld motor i en båt verkar lite märkligt. Det lär krävas rejäl ventilation för kylningen och kylfläkten lär väsnas en hel del. Att använda den varma luften till att värma salongen tror jag inte på, det kommer att lukta maskinrum i hela båten. Vatten att kyla med finns det ju dessutom gott om på sjön... Det billigaste borde vara att renovera motorn du har, lite beroende på hur mycket som måste bytas. Ett alternativ kanske kunde vara http://www.gotamotor.se/ Många ogillar tanken på en bensinmotor men dina funderingar kring en luftkyld motor är ju också ganska oortodoxa så... Red: OK, det var ju inte det inlägget jag citerade men du förstår nog vad jag refererar till. Forumet verkar inte vara helt friskt... Red. 2: Nu försvann länken också... Testar igen: http://www.gotamotor.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 18 Oktober , 2012 Håller med Stefan_L om att luftkylning blir märkligt. Tänk på att om du gör alltför märkliga eller udda lösningar så riskerar du att båten blir näst intill osäljbar i framtiden. En billigare lösning idag men som riskerar att bli dyr i längden. Personligen hade jag hellre köpt en båt med en kass standardmotor än en båt som har en motorkonstruktion där allt är ombyggt och udda. Om du inte planerar att ha båten i väääldigt många år till förstås... Då är det ju mest en fråga om vad du trivs med. EDIT: Det borde väl drälla av gamla MD5or som skrotas av olika anledningar idag. Så att få tag på en beg. varvtalsregulator borde väl vara möjligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 1 November , 2012 Oortodoxt må det vara att använda luftkylt men att det skulle fungera är jag övertygad om. Med tanke på att den typen av motorer dagligen går både tungt och länge världen runt i ökenmiljö. ENKLAST och BILLIGAST är ju dock troligen att laga MD5An. Den är inpassad och allt det. Tyvärr verkar det inte drälla av dem som man kunde tro. Är det någon som råkar sitta på en eller veta var det finns så hör väldigt gärna av er. Motorn är i övrigt i väldigt bra skick. Inga vändkanter och efter att ha mätt ett antal lager och spel så är den i bra skick. Måste varit ett dåligt lager eller på något sätt fel i smörjningen till varvtalsregulatorn för det lagret är helt slut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 940 Postad 1 November , 2012 Blocket - Göteborgsområdet http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_Penta_motorer___delar_i_Goteborg_32200038.htm?ca=15&w=1 Hemsida till d:o http://www.davidsmekaniska.se/ Blocket - Stockholmsområdet http://www.blocket.se/stockholm/Dieslmotorer_15_30_hkr_43349259.htm?ca=11&w=3 Nog borde det gå att hitta lämpliga reservdelar hos någon av dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 2 November , 2012 Tyvärr inte. Helst vill man sälja på mig en renoverad motor (förståligt men inte aktuellt) eller så har man inte delarna jag behöver. Nu har jag fått kontakt med Båtmats www.batmats.nu Han verkar ha och till ok pris. Bara att hålla tummarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johzac 2 Postad 17 November , 2012 Båtmats levererade. Bra produkt till bra pris och med snabb leverans. Nu ska motorn målas och monteras ihop. Finns nog ett antal år kvar i spisen så skönt att inte behöva byta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser