Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Lucien

Nytt rullfocksystem till Maxi77

Rekommendera Poster

Hej allihop,

Efter ett par års fundering har det nog blivit dags för mig att byta ut mina försegel mot ett rullfocksystem. Jag har tittat runt lite och har fastnat för två ställen där man kan köpa rullfocksystem med tillhörande segel. Båda har sina för- och nackdelar, tänkte höra om någon här har några erfarenheter kring dessa två försäljningställen, eller om ni har någon annan försäljningställe att rekomendera. De två jag har tittat på är:

* http://www.boding.se/ - fördelar: personlig service, kan komma ut och titta på båten, nackdelar: mycket dyrare än konkurenten 

* http://segelhuset.se/ - fördelar: billigt, nackdelar: hittar väldigt lite info om nöjda kunder (för maxi 77:or)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får förmodligen lika många förslag som det finns seglare med rullfock här på MG. Själv köpte jag nytt försegel och Furlex rullfock hos Boding för en del år sedan och var nöjd med det köpet. Har sedan haft mina segel på översyn hos Boding och det har jag varit nöjd med, kostade inte alls så mycket som vi trodde från början.

Men jag hade förmodligen fått samma service från vilket annat större loft som helst. Segelhuset har jag ingen erfarenhet av och kan inte ge något omdöme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du ihåg på ett ugnefär hur mycket det gick på? Bara så att jag har ngt att jämföra med (även om det var ett par år sen)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft ett antal rullar genom åren.

Hood, Furlex, Cu-rulle och Plastimo. Plastimo har jag haft på de två senaste båtarna. På den nuvarande tom två. Kompisen har haft sin Plastimorulle i säkert 15 år - om inte längre.

Har köpt Plastimorullarna påHjertmans julrea. Det är en väldig prisskillnad mot en Furlex hos en segelmakare och jag märker ingen skillnad mot den Furlex jag hade ett par båtar bakåt i tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett tag sedan men jag har nu aktuella priser på en rullgenoa till en Scampi och det ligger på mellan 14 och 17 (dacron) eller 16 och 21 (crosscut) beroende på höstkampanjer eller andra erbjudanden.

Furlexrulle kostar 12-14 beroende på kampanjer. Montering 2500:- . Plastimo kostar 8590:- på Hjertmans.

Blir kanske något lägre pris om du har en något mindre båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Monteringen är så enkel att de flesta borde klara det.

I Furulexen ingår ett nytt förstag och det är inte fel att byta även om man monterar en annan typ av rulle. Den kostnaden bör man ju ta med i beräkningen.

Det rekomenderas ju att man byter vant och stag med vissa mellanrum. Nån stans läste jag 10 år, men det är väl att ta i för vanlig familjesegling.

Har bytt förstag på de tre senaste Plastimorullarna jag monterat. Dessutom drog jag av ett av dessa. Ett kutterstag - pga att jag missade att monterade falledare, så fallet får rätt vinkel mot förstaget. Skulle gått in till Öckerö och monterat falledren från mastkranen (den närmsta jag kände till då). På väg mot Öckerö inträffade en pereferi, men viktig sak och en sån liten detalj som falledare glömdes helt bort. Som tur var det bra ett kutterstag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte en rullgenua i cruisingaminat samt en Furlex 100 till min Maxi 77 från Boding i vintras, tillsammans med en stor i dacron. Leverans inom utsatt tid och bra bemötande, vilket gjorde att jag även köpte en gennaker som även den blev levererad i god tid.

Jag har inget negativt att rapportera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...