Uven12 0 Postad 14 Oktober , 2012 Försöker få ordning på en Johnsson 50 hp 1990. Den dör vi gaspådrag, lätt gaspådrag går bra men sedan är det stopp. Har nytt bränslefilter och det bildas inget undertryck i tanken. Båten har VRO pump, min plan är att sätt ny bränslepump och då ta bort den kombinerade bränsle och VRO pumpen och därefter köra på oljeblandad bensin. Fått detta rekomenderat av erfaren Båtfirma. Om jag tolkat det rätt är riskerna större med en gammal VRO smörjning än fördelarna om där nu är några. Har ingen manual till båten, funderar över om det kan finnas annan varvtalsspärr i systemet, kan ju rent teoretsikt finnas andra fel i systemet. Summern fungerar inte, spindelbo inne i, så det är enligt min mening högrisk att köra vidare med nuvarande VRO-system. Har blandat i 2 % olja i bränslel, för säkerhetsskull nu när jag testar. Båten är lättstartad och går bra på lägre varv. Vet att det är skadligt med för mycket olja. Önskar synpunkter på ovan och om det är någon med erfarenhet av ovanstående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Oktober , 2012 Har du provat med att rengöra förgasare? Kollat bränsleslangar så de inte är täpta eller sprickor? Annars är nog VROn som du är inne på trolig orsak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 15 Oktober , 2012 Jag har inte rengjort förgasarna, där är två, en till var cylinder. Men när han dör så är det tvärt, på båda cylindrarna, därför är jag tveksam till smuts i förgasarna. Har bytt den långa bränsleslangen fram till handpumpen som var sliten, men troligen felfri. Funderar på helt andra alternativ som om det kan finnas något elfel som slår i från tändningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 15 Oktober , 2012 Vill du kolla att tändning finns hela tiden kan du köpa en sådan här tändningsprovare http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=t%C3%A4ndningsprovare Har använt sådan för att kolla på ungarnas mopeder när det varit strul med dem. Även på en Golf som plötsligt ville dö och inte starta på 1-2 minuter. Går att köra motorn med inkopplad och då kan man se om gnistan plötsligt försvinner. Kostar 34,90 kr på BIltema men kanske finns på andra ställen också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 16 Oktober , 2012 Tackar för tips om att kolla tändningen o Bilteama har jag nära, kan vara värt att kolla. Men då får jag ut och köra en runda utan kåpa. Måste dra på för att få motorstopp. Nåja i vilket fall kan det ju inte skada att byta bränslepumpen efter 22 år och ta bort VRO. I förgasaren finns ett lågvarvsflöde och ett högvarvsflöde. Kan faktiskt vara så att det är just högvarvsflödet som inte funkar. Samtidigt kräver detta högre bensinflöde, ja då är jag tillbaka till pumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 17 Oktober , 2012 Har ni gjort komprov, ser bra ut samt att jag plockat av förgasarna och blåste rent, såg ut som nytt, troligen ej problemkällan. Ska nu byta VRO d.v.s. olje och bensin pump till enbart bensinpump. Hoppas bli klar i närtid, om drygt en vecka kryper temperaturen under nollan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 17 Oktober , 2012 Blåste rent? Har du skit i högfartsmunstyckena vilket låter troligast så hjälper det föga att blåsa. Du måste in och pilla med tunn ståltråd i dessa. Oservera att du måste skruva bort dessa i flotörhuset Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Uven12 0 Postad 23 Oktober , 2012 Har nu bytt bränslepump och plockat bort VRO, kör nu med oljeblandad bensin. Motorn går nu som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser