moorgan 0 Postad 13 Oktober , 2012 Tänkte gömma tanken antingen i fören eller i aktern och således montera ett Motorcykeltanklock i antingen fördäcket eller bredvid motorbrunnen. Kommer det att fungera när man har blåsa på bensinslangen eller måste tanken vara tät då? och har ni tips på något snyggt tanklock? (det ska va nerfällt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 13 Oktober , 2012 snyggt å snyggt men jag skulle nog föredra ett vanligt marintanklock som är ordentligt tätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 13 Oktober , 2012 Tanken ska inte vara tät. Utombordartankar ska inte vara täta heller eftersom det då bildas undertryck när motorn suger soppa. Uttrycket trycktank som slarvigt används för i princip alla utombordartankar har jag fått lära mig här på MG är en kvarleva från gamla tider då det tydligen fanns något system där man byggde upp ett övertryck i tanken. Blåsan på slangen är egentligen bara två backventiler med en pump emellan som suger bränsle från tanken. Sen hålls ett tryck mellan blåsan och förgasarna tills motorn tar över. Sen håller jag med om att ett vattentätt lock är att föredra om det finns minsta risk att det utsätts för sjö, regnvatten eller tvättvatten. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 14 Oktober , 2012 Sök på däckförskruvning på t.ex. Hjertmans Välj sedan alternativ för bränsle. Liknande finns säkert hos de flesta båttillbehörsfirmor. Tanklock som placeras så regn eller sjövatten når dem ska vara täta för att förhindra vatteninträngning. För att slippa vacuum i tanken bör du ha en tankventilation som släpper in luft i tanken. Finns säkert redan på din tank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 14 Oktober , 2012 Tanklocket för MC behöver ingen avluftningsslang då den släpper in luft när bensinen förbrukas. Har tanken lång påfyllningsslang kan den bli svårtankad då det blir övertryck istället. Sitter tanken direkt under locket går det ju bra. Tanklocket från MC:n är dock inte tänkt för saltvatten så kör du i havet kan du få problem med rost eller korrosion mellan metaller av olika slag. Locket har ofta en fjäder och den är nog inte rostfri. Viss risk för insug av vatten finns om locket får sjö över sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moorgan 0 Postad 14 Oktober , 2012 tack för svar... ville egentligen bara bli av med den fula tanken och sluippa böka under sätet när det ska tankas... löser det nog genom att sätta ett försänkt tanklock under en av dynorna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 14 Oktober , 2012 Var det inte bättre att montera en fast tank och göra en riktig installation!? Nu har du ju inte i detalj förklart hur du tänker göra, men för mig känns det lite klabb. Det är väl ändå besin du talar om! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 944 Postad 14 Oktober , 2012 Tanklock under en av dynorna är väl inte så lyckat? När du tankar så kommer bensinångor att rinna in i båten med explosionsrisk som följd. Sätt en bensinpåfyllning ute på däck i stället så rinner bensinångorna ut över vattnet och där riskerar du inte att ångorna exploderar. Självklart ska du skaffa en bensinpåfyllning med tätslutande förskruvning som någon sa tidigare (det brukar sitta en o-ring i locket på dem så att regn o stänkvatten inte kommer ner i tanken). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser