Mauritx 16 Postad 13 Oktober , 2012 Hej. Funderar varför linor och fall har massor med färgar? är det färgkoder beroende på användning? Har demontera bort alla mina fall i masten och skotet till bomen och kicktalja allt är bortplocka för tvättning men jag upplevar att vissa är ganska sliten och måste bytas, Jag undran om det finns färgkoder för linorna, t.ex for storen vit och röd, för förseglet, blå och vit, för skotet till bommen blå, kicktalja grön osv. någon som vet? Tacksam för er svar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Oktober , 2012 Tror att det bara är för att man skall skilja på dem.. sen är det upp till var och en vad man vill ha =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 13 Oktober , 2012 Har för mig att det har duskuterats för längesen här på MG. Tror också att det fanns vissa åsikter om färgval förolika ändamål. Brukar själv ha olika färger på olika linor, men det blir mest som det råkar falla sig och att de är olika. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 13 Oktober , 2012 Ja precis, egentligen bara att ta färger som faller dig i smaken. Gällande fockskot kan man ju använda sig av grönt på SB-sida och rött på BB. Vill du fortsätta med någon form av systematik kan det ju vara idé att ha helfärgade till skot och sedan vit/gul , vit/blå ..(eller vad nu din handlare har för halvt ofärgat tågvirke i lager i rätt dim) till fallen. Tips från trött sittbrunnsstödare; ta någon mystisk kulör till spinnakerfallet så slipper du kvajla om den i tid och otid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser