Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
gladius

Seglings hjälp önskas

Rekommendera Poster

Hej alla seglare!

Jag är en relativt nybliven seglare. Började segla optimistjjolle på 70-talet därefter 35 års uppehåll och skaffade en 19 fots engelsk dubbelkölad segelbåt 2010. Med sjunkande testesteronhalt upplever jag seglingen alltmer utmanande och ibland osäker. När båten kränger runt 30 grader eller mer upplever jag seglingen mer eller mindre otrevlig och obekväm. Är det mig det är fel på eller? Jag ser många segelbåtar omkring mig som kränger betydligt mer (tror jag)  och de verkar bara njuta av vind, fart och krängning. Jag kanske bara är rädd, otrygg och okunnig, jag vet rent teoretiskt att min båt, Alacrity 19, som är klassad enligt engelska kappseglingsdirektiv, visserligen på 1960-talet men ändå, och därmed självuppretande, dvs om den knockas omkull så rätar den upp sig av sig själv. Jag har hela denna säsong försökt vänja mig vid att segla i starka vindar och vindbyar men känner mig osäker och otrygg när det friskar i ordentligt. SKa jag fortsätta att försöka vänja mig eller ska jag ge upp och köpa en motorbåt? (skojar bara :-))

Vad är bästa sättet att göra när en kraftig vindby kränger båten över behaglighsgränsen? Falla av? Släppa skotet? Lova upp? Ta det lugnt och rida ut stormen?

Något annat tips? Alla råd och dåd mottages tacksamt. 

PS Har skaffat spritt nytt storsegel och försegel för att minska krängning och få maximal fart på båten DS

Osäker och vetgirige Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seglade också jolle innan kölbåt och fick känna den otäcka upplevelsen när jag fick följa med på en Neptunkryssare i slutet på sextitalet. 

Båten la sig ner och jag som inte var så bra på att simma kollade hur långt det var till stranden. Men båten låg kvar i samma lutande läge och smajlet på rorgängarn tydde på att det inte var dags att hoppa i och simma iland ännu.

Men känslan kommer jag ihåg och förbereder alltid nya medseglare på den och nämner kölens inverkan på balansen och att man genom att styra upp i motvind får båten att räta upp sig om man så önskar. 

Tror att du kan komma över otryggkänslan genom att provocera båten ännu mer och försöka få den att gå omkull på nåt ställe där du kan simma iland om du skulle lyckas. Ha gärna badkläder på så du är beredd på att bada.

Mitt tipps är att du inte får båten att kapsejsa om det är en normal kölbåt. Då krävs kraftiga vågor och omkullslagning utför en våg t.ex. Även då rätar de flesta båtar med överbyggnad upp sig. Ju högre desto lättare rätar den upp sig. Gäller bara att hålla sig kvar vid båten. Livlina eller att hålla sig ínombords t.ex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Att snabbt släppa på skotet eller att vagna ner i lä (om vagn til storskotet finns) är en snabb lösning på krängningen, sedan skotar man hem vart eftersom vindbyn ger med sig!

Att hålla utkik i lovart och försöka lära sig när det kommer vind gör att man kan vara mer beredd om man seglar i byig vind!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner igen symptomen. Seglade i unga år och har på gammledar skaffat en dagseglare för att behagligt segla soliga sommardagar. Fick en Debutant, den krängde för mycket, efter nya segel blev det bättre men jag kände mej inte trygg i den. Vid en körare tappade jag kontrollen över den. Båten lovade upp och levde ett eget liv stick i stäv vad jag tyckte var säkert. Båten kappsejsade aldrig, men jag höll på att rammla ur sittbrunnen när det lutade som mest, den är oxå osänkbar och kan enl. test segla vattenfylld. Bytte till en IF som är trygg. Men inte lika rolig att segla. Att en båt kränger är inte farligt, så länge man kan styra och kontrollera den. IFen tål mycket vind kränger ner och går sedan som tåget, känns trygg och det är roligt när det går undan.

http://www.seniorseglarna.se/silvadebutant-filer/debutant.htm

http://lasselundell.se/if.html

 

post-571-1394237275,2645_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är enstaka vindbyar så får man släppa på skotet.

Lutar det för mycket hela tiden får man reva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej Thomas,

Rädsla är en mycket stark känsla som kan göra en nästintill handlingsförlamad och få en att undvika saker som man ändå vill eller måste göra. Ofta är rädsla irrationell och beror till stor del på att man känner sig osäker på, och utan kontroll över, hur det ska gå. Jämför med flygrädsla till exempel.

Mitt råd till dig är att gå lite back to basic. Anmäl dig till en vuxenkurs i jollesegling! Då kommer du lära dig att det inte är så farligt att kapsejsa med en båt samt du kommer får en bättre generell seglingskänsla eftersom jollarna visar direkt vad de är på väg att hitta på.

Naturligtvis är det inte alls lika traumatiskt att gå runt med en jolle som med en stor båt men det är oftast bättre att lära sig krypa innan man ger sig på att gå.

Rent seglingstekniska tips för att båten ska kränga mindre har du redan fått, men jag upprepar lite:

Ha bra segel.

Slacka på skoten så tappar vinden taget i seglen. Du behöver (ska) inte släppa skoten helt utan bara släppa ut lite kontrollerat tills du märker att krängningen avtar. Sen kan du skota hem igen.

Blir det för j*vligt, lova upp mot vinden. Du ska inte falla av, då får vinden bara större segelyta att kränga ned. Se dock till att du inte hamnar i vindöga så du tappar farten helt, då kommer du inte kunna styra båten.

Reva i god tid. När du märker att vinden börjar bli lite för stark för att du ska känna dig bekväm ta ned ett rev eller två. Du kommer kunna segla vidare men båten kommer kränga avsevärt mindre. När du med tiden börjar känna dig säkrare så kommer du kunna köra med fullt ställ längre innan du revar.

Du övervinner inte din rädsla genom att undvika situationer där den uppstår. Du övervinner den genom att utmana dig själv i små steg!

Lycka till!

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också relativt ny på segling men mitt sug efter på gränsen-upplevelser verkar dock inte gjort  annat än tänjt på sig med åren. Älskar allt som kittlar i magen inkl bungeejump från heliikopter osv. När det kommer till segling älskar jag lite kraftigare vindar, nattsegling osv.Dockhar jag svårt att få nån med då, eftersom dom inte riktigt trivs när det lutar så saker o ting måste limmas fast i båten :)

Har jag någon med mig så brukar jag -om dom verkar mer el mindre obekväma vid kraftig krängning- överlåta storskotet till passageraren efter lite instruktioner.. Sen får dom hålla skotet i handen så det går fort att slacka. Har hänt ett par gånger att de släppt i nån elak vindby, annars verkar det vara en lugnande känsla för de osäkra att ens ha möjligheten att påverka själva. Så. mitt råd lär bli som toaen skrev:

Segla revat om vinden är för hård för din personliga bekvämlighetsnivå och håll i storskotet, beredd på att slacka i byarna. Då har du alla möjligheter att segla med självsäkerhet och självförtroende och veta att krängningen är snabbt åtärdad. Medte kommer du säkerligen att mer o mer uppskatta fart och krängning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medte kommer du säkerligen att mer o mer uppskatta fart och krängning.

Att det blåser redigt är väl bra en fördel. Min påm går bäst när det är 10 - 15 m/sek.

Men krängning är vält inget att sträv efter. Det är bättre att reva och segla mer upprätt. Det brukar desutom ofta gå snabbare.

Nackdelen med att reva är att man i regel dröjer allt för länge innan man slår ut reven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

medte skulle varit med tiden.. taskigt tangentbord grrr

Och visst är väl krängningen i sig inget att sträva efter men jag menade mest att om man är osäker/smårädd redan vid moderat krängning så finns nog stora chanser att det går över efter ett tag om man vänjer sig i vindstyrkor som inte kränger ner båten ens så mycket som är önskvärt ur ett fartperspektiv och därför kanske vågar gå på mer framöver, i kraftigare vindar och hårdare skotat. Inte krångligare än så även om jag kanske uttryckte mig lite vagt.

Även om jag personlligen älskar när det lutar av bara h-e.. inte för farten utan mer känslan av att veta att man kan bemästra de krafter som finns, utan att f den skull behöva gå över några gränser säkerhetsmässigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten kränger kanar den mest i sidled, kraften i vinden nyttjas för krängning och inte för framdrivning vilket ju är tanken med segling. Det är alltså inget att sträva efter. Bäst går båten om den kränger 10-20 grader, över 25 är det dags att reva. Man kan börja med att släppa twista seglen, dvs låta toppen falla ut åt lä och på det sättet minska krängande kraften. Släpp ut storen, det är helt ok med visst inslag i framkanten på storen i hård vind. Fladder är aldrig ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Medte trodde jag var värmlänska som ungefär betydde med tiden eller så småning om. 

Det därmed att skriva på ett tangentbord är inte alltid helt enkelt. Jag ligger alltid på rygg med min laptop på magen. (Ni kan ju kolla hur ofta jag måste ta vilopuser för att släp mig genom dan.wink)

Det är förfärligt lätt att missa och skriva fel bokstav. Dessutom har mitt a börjat krångla. Jag måste trycka mycket hårdare på den tangenten så det brukar fattas många a´n. Det är nog inte många inlägg jag måste gå in och rätt.

Taskigt tangenbord, men hos mig - mest skit bakom.blush

Peter_K har en förmåga att uttrycka saker ock ting på ett begripligt sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Del av frågeformuleringen

Vad är bästa sättet att göra när en kraftig vindby kränger båten över behaglighsgränsen? Falla av? Släppa skotet? Lova upp? Ta det lugnt och rida ut stormen?

Något annat tips? Alla råd och dåd mottages tacksamt.

PS Har skaffat spritt nytt storsegel och försegel för att minska krängning och få maximal fart på båten DS

Svar

Falla av.... NEJ aldrig! pga vindby

                  JA i fall du försöker gå (för) högt mot vinden och tappar fart

Släppa skottet... JA men inte helt och kanske i kombination med att kicka ner

Lova upp.... JA men endast i begränsad omfattning, se upp för fladder då detta sliter ut seglen snabbt. (Fladdrande segel är det som snabbast nöter ut dina segel)

Ta det lugnt rida ut stormen... JA om din besättning tvågar och du inte tappar vattengreppet med rodret, gör du det så blir upplevelsen troligtvis att båten lovar upp och bommen kommer i rörelse som kan vara farlig.

Annat förslag....REVA i TID.! rekomenderas!

Har du nya segel så kommer buken i seglet längre fram och dragkraften i seglet blir bättre vilket märks särskilt på kryss, du kan då gå högre mot vinden och båten lutar mindre eftersom draget kommer längre fram och seglet bildar en effektivare vingprofil . Ett slitet segel klarar inte detta och resltatet blir dålig höjdtagningsförmåga och för mycket lutning, även vid svagare vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och bock för alla bra tips!

Med mina nya segel seglar min båt bättre! Dessutom har jag nu en revrad i storen. Original var det rullrevsbom på min båt och således hade mina gamla segel ingen revarad. Ja att reva i tid känns som en mycket vettig idé. Att man förutom onödigt kraftig krängning vinner far är ju bara posititvt. Jag tror jag har tre saker att göra för att minska mina problem:

1. Vänja mig succesivt med min båts beteende och att den kan kränga till i en vindby utan att någon risk för kapsejsning föreligger bara man är lite med när det gäller att släppa ut skotet. 

2. Reva i tid.

3. Skaffa ett mindre försegel att använda vid tuffare väder.

Än en gång tack för alla råd och dåd man får här i detta forum.

(Kanske också ska fundera på en till revrad i storen)

mvh Thomas S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Vi är tydligen väldigt olika vi människor.

Jag tillhör dem som aldrig har varit rädd för att det lutar i en seglebåt.

Men väl motorbåt!

Å när motorbåten går  på en vågkam på 3-4 meter och mer än halva båten/fören sticker ut i luften i ingenstans, då är jag rädd. Fast den upplevelsen var jag inte orsak till, jag var bara passagerare.

Tillbaks till segelbåten. När barnen var mindre och vi hade en Snipe, så fick de träna bort rädslan genom att de fick kränga båten å försöka välta den med flit under segel, och sedan genom att hänga i riggen och belasta. Även när relingen kom under vattnet och det forsade in så rätade båten upp sig. Då slutade de att vara rädda.

Kan en sådan test vara något kanske att prova? Det bör vara varmt i vattnet förstås! Å låggrunt så man kan vada i land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen jag skaffade bindrev, i ställer för de ganska kassa rullreven som gällde under mång år, hade jag alltid två rev iskurn. Seglar längs kusten och någon gång över till Norge och Danmark. Jag har aldrig tagit in mer än ett rev i storseglet.

På förra båten skar jag bara i ett rev.

Nu är jag visserligen van sen barnsben med segelbåtar och är aldrig rädd.Jag vet ju var gränserna går.

Va jg som du så skulle jag avvakta med att sy in ytterligare en revrad i ditt nya segel. Satsa dom pengarna på att dra ner fall rev och trimlinor till sittbrunnen istället.

post-945-1394237276,1196_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör inte skaffa mindre försegel (du ska skaffa mindre försegel om du vill, men när det blåser mycket är det bättre att minska storseglets yta då man förlorar höjd men inte så mycket fart) Att minska storen är en god idé så länge man inte har bråttom när det blåser mycket, men för tidigt är sällan bra. Med försegel vinner man fart och att båten inte blir lika lovgirig i hårdare vindar, medan storseglet är bättre på fart än höjd. Eftersom storen sitter till viss del bakom kölen är det för mig klart att båten  lovar i byar om man inte har ett stort försegel. På våran maxi 909 behöver vi ta ett rev när det blåser mer än 8 och det andra runt 11 för optimal komfort/fart. I gengälld kan vi ha mycket genua ute istället som gör båten mindre lovgirig och ger mycket fart men tar inte lika mycket höjd som storen. 

Men du kan ju pröva var din komfortgräns är, eftersom vid ca 10-20grades lut har båten längst vattenlinje och ger då mest fart. Var gjärna flera så blir det lättare att avgöra vad som passar bäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har fått många kloka svar redan, men jag skulle ändå vilja slå ett slag för speciellt ett av de råden.

Om du har möjlighet att släppa ned skotvagnen i lä, så gör det. På vår First gör det underverk för lovgirigheten att släppa ned vagnen och därmed tvista ur toppen på storen.

För vår del är det möjligen är det dags för en ny stor, kanske kan klara några år till med nya lattor då de vi har nu verkar vara en smula för klena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det bara är rädslan som skall botas gör som någon sa tidigare testa hur mycket det går under kontrollerade former så känner du att det kommer vara mycket lungnare framgent då det nästintill aldrig blir så illa under normala förhållanden.

Vi hade med oss ett barn i sommras som var orolig för att vi skulle tippa och samtidigt var fundersam på hur båten såg ut under. Då lade vi oss felskotat ordentligt så kölen och rodret syndes.Då fick hon både se att den inte slår runt samt hur den såg ut under.

Så kunde jag göra med min x-79 som inte alls är lika förlåtande som din är, så du törs absolut testa själv. .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hakar på makke´s inlägg ovan.

Bra sätt att testa och barnen blir lugna.

Gjorde faktiskt nåt likanande vid Mysingeholm för många år sedan med förra båten. Lät båten kränga bäst 17 det ville och försökte få henne ta vatten över relingen. Det gick inte. Vågor sköljde över sargen men det var omöjligt att få den ta in vatten eller att välta. Det måste till dels stora vågor, kanske 4-5 meter,som är branta samt vind av minst stormstyrka och sedan en massa levande kraft- rörelse innan båten välter runt. Nu pratar jag långkölad med bly i botten, inte moderna flatbotnade båtar med fena som blir kvar i upp/ner läget.

Så testa att kränga ner henne med flit samt prova när det är dags att reva. Sedan tror jag du kommer segla lugnt utan att frukta. Ens egna erfarenheter, eller brist på som bestämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har vi kommit till pudelns kärna.hur den nu ser ut. Har man en fobi kan det ofta vara snabbt botat. Ex spindelfobi, man stålsätter sig och låter en spindel krypa på armen. När man ser att man trots allt överlevt har man botat spindelfobin. Man kan behöva gulla med den en kvart och låta den krypa på kroppen och kanske inte bara på armen. Just att utsätta sig för faran och under kontrollerade former i båtfallet ha badkläder och flyhjälp och nån båt i närheten man kan hojta till för att övervinna motståndet för att testa kantring. Det visar sig ju att man får anstränga sig även med en jolle. Kölbåten tappar normalt roderverkan och båten lovar upp och vinden blåser av seglen när de börjar ligga i vattenytan eller bra mycket tidigare. Man får kanske sätta alle man på läsidan och provocera för att få båten att lägga sig. Inte ens då tränger vatten in troligen, det har nog konstruktören tänkt på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pudelns kärna... det är väl en fråga det... om du läser ursprungsinlägget så står det att TS tycker det är obehagligt när bpten kränger 30 grader. Tacka fan för det! Dessutom finns det mig veterligen ingen segelbåt som skall luta trettio grader för bästa resultat. Nej, man får obekväm och långsam segling i sidled. Kort sagt: du borde ha minskat seglen långt tidigare. Att man inte gillar när båten lutar trettio grader är inte en fobi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är så olika.

Jag seglade med på en långsmal båt en gång, lutade säkert 45grader, man såg vattennivån i ruffens sidofönster, det tyckte jag kändes mycket, men farten var god,

- Tänkte då om det börjar luta mer...vad händer då...!

Med min nuvarande båt ligger väl lutningen på typ 25 grader kanske 35 när det trycker på mycket. Sedan blir det inte mycket mer i alla fall ingen ide att pressa ner så mycket mer.

Jag hade med mig några riktiga landkrabbor i somras. Blåste rätt lite den dagen gjorde inte många knop, men så kom en liten kåre ...HÄRLIGT ...! tyckte jag och lutningen ökade från några få grader till kanske 20. och båten accelerade med en skön känsla.

Iiiiiiiijjj.... hördes från mina passagerare och jag såg stela pupiller och hor några krampaktigt tog tag i det som fanns att hålla sig i...

- Jag tror det handlar om förväntningar och vetskapen om vad som skall hända ...eller okunskapen om vad som kan förväntas hända!....därför oro eller behag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men frågan är ju att TS tycker det är obehagligt. Inte att båten går sakta när det lutar. Har man en skön placering i lä eller uppkrupen i lovart ska det inte kännas obehagligt. Vet man och har testat att båten klarar mycket mer lutning kan man segla utan att sitta stel som en pinne med andan i halsen. Sen är det ju en annan sak att båten går bättre med mindre segel. Men i byarna ska TS inte må sämre och det kan nog tränas bort. Försvinner nog av sig själv med tiden men kan nog forceras på liknande sätt som spindelfobiträningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...