df90 14 Postad 13 Oktober , 2012 En bekant har en Ockelbo HT19 med en gammal trött AQ115 med 100 drev. Har nu planer på att byta ut motor/drev ev till nytt. Om man inte vill gå upp till v6 så finns det inte så många alternativ tydligen. Är det bara mercruiser som har 4 cyl 3.0 liters motor? Volvo verkar ha slutat med den. Finns det andra bensinare i denna storlek? Alternativet är väl isåfall att försöka hitta något nyare begagnat. Tacksam för alla förslag och ideer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 13 Oktober , 2012 En variant som börjar bli vanligare är att plasta igen drevhålet, sätta en bracket på akterspegeln och en fyrtakt utombordare. Det räcker nog med 70-90 hk utombordare för få samma prestanda som den gamla AQ:n. Bättre bränsleekonomi och mer plats i båten. Beroende på vilken bracket man väljer kan man få badbrygga på köpet också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Oktober , 2012 Tackar för ditt förslag, kan givetvis vara en idé. Föredrar personligen utombordare, är bara lite rädd att båten får negativa egenskaper med en tung fyrtaktare så långt akterut. Eller det kanske inte blir några problem. Någon som har erfarenhet eller synpunkter? Var kan man få tag i en bracket till vettigt pris? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Faderullan 718 Postad 13 Oktober , 2012 En utombordare på bracket är ingen dum ide, den är antagligen billigare än att byta inombordare och ger som sagt mer utrymme inne i båten. Tex en Honda 90-hästare väger runt 165 kg. En Aq 115 med drev väger sådär 250 kg. Utombordaren flyttar ju tyngdpumkten en aning bakåt men det kompenseras av den lägre vikten. Det verkar finnas en marknadsnish för mindre bensininombordare. Det finns ju massor att välja mellan bland bilmotorer som borde vara lämpliga att konvertera. Diesel är ju populärt av många anledningar men dieselpriset och de dyra motorerna gör det svårt att motivera en sådan för en gammal båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zwen 280 Postad 13 Oktober , 2012 Det finns brackets som är slutna lådor med lyftande förmåga som kompenserar för att vikten hamnar lägre bak. De brukar t.o.m. förbättra båtens prestanda. Finns flera typer i bl.a. USA om du googlar på t.ex. outboard bracket. Denna konverteringsbranch är ganska stor där eftersom det finns så många båtar med törstiga bensin-åttor och diesel ser de oftast inte som något alternativ annat än på riktigt stora båtar. Själv bytte jag ut en bensin V8 mot en Penta dieselsexa för ett par år sedan. Om jag vetat vad jag vet idag skulle jag satt på en bracket och en eller två 4-takt utombordare istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 13 Oktober , 2012 Tackar för era mycket givande svar! Känns mer och mer som att det vore en bättre och mer ekonomisk lösning med utombordare på bracket.. Framförallt får man en snålare och modernare motorlösning. En ny Mercruser 3.0 känns som en gammal relik, den har väl förgasare? Hittade lite olika brackets på E-bay fanns ju med integrerad badplattform också. Får fundera lite på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan1 3 Postad 14 Oktober , 2012 Hej. Du kan få köpa min VP AQ 140/280 som går perfekt!!!! Startar alltid,mycket bytt på den med kvitton. Den är lite för klen för min båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 14 Oktober , 2012 Pris? Ålder? Skick? Vad är bytt/renoverat på den nyligen? Hör av dig via min sjöbod om du inte vill lägga ut alla uppgifter här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kent_W 0 Postad 18 November , 2013 Hej! Jag har möjlighet att få fram ett motorfäste som heter PROBOX. Detta orginalmonterades på UTTERN 6300 med en 90hkr Yamaha under några år från mitten och fram till slutet av -80talet. Vi förde också diskussioner med just Ockelbo om att orginalmontera PROBOX motorfäste på deras båtar.Detta motorfäste monterades också på flera andra båttyper med motorer upp till 150hkr. Fördelarna med PROBOX är flera, man behöver inte köpa en utombordare med trim o tillt eftersom de funktionen är inbyggd i PROBOX. Säkerhetsventilen i PROBOX skyddar motorn vid påkörning av hinder i vattnet. Motorn får också jobba i renare vatten eftersom propellern befinner sig c:a 0.5m bakom aktern. Men framförallt så kan man utnyttja utrymmena i båten på ett bättre sätt. Har du inte löst ditt problem så skicka ett email så hör jag av mig. KentW Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser