Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Marge08

Grandezza eller Aquador?

Rekommendera Poster

Vad tror ni om Grandezza 27 jämfört med Aquador? Vad ska man tro om andrahandsvärde för Grandezzan, som ju är en ny båtmodell - 27 OC kom 2011 och 27 DC kom 2012? Det finns väldigt lite tester gjorda på Grandezzan, åtminstone hittar jag i stort sett inga. Tacksam för alla synpunkter och tankar!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken aquador väljer du mellan? 26dc eller? G27 tror jag inte har sålts i spec många ex i Sverige, tror inte jag sett ngn begagnad än faktiskt.

Vi hade ett tag med G27 i matchen när vi skulle beställa båt i vintras. Gillade den många sätt men en nackdel är att kojerna är väldigt små, både korta och smala. Povligg absolut om ni är intresserade. Jag gillar utförandet och stilen på G27 men den föll framförallt på att vi bedömde den som för liten (två vuxna och två små barn). Gillade inte heller att taket går hela vägen bak och täcker hela aktersoffan, men det är ju en smaksak. Valet föll tillslut på en Bavaria 28 sport med D4 300. Prismässigt var båda i samma härad med den utrustning och övriga uppgraderingar vi ville ha (träslag och klädslar i Bavarian). B både känns och är ett nummer större, större pengry + wetbar, två kylar samt riktig midcabin. G har bättre finish på träarbetet samt hardtop om man vill. I övrigt kan jag inte påstå att det skiljer mycket finnishmässigt.

Eftersom det var nybeställning som gäller för oss var Aquador aldrig aktuellt. Jag har aldrig gillat deras inredningsstil samt tycker att de är grymt överprisade för vad man får. Tycker varken finnish/materialval, kvalitet. mm alls lever upp till priserna. Men det är väl oxå en personlig åsikt som inte gäller alla.

Förutom de nämnda så har ju de franska tillverkarna båtar i denna klass som är riktigt trevliga.

Ang tester så har både vi båtägare och motor bokat montly testat G27. Vib hade väl oxå just kojerna som främsta minuset.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för jättebra och utförligt svar! Ska genast kolla på Bavariasmiley! När det gäller Aquador så är det nog i första hand DC vi siktat på, men håller med om att de är sjukt dyra... Grandezzan känns DC mera intressant eftersom OC är överbyggd hela vägen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt att man kan bidra! Hör gärna av dig om du har fler funderingar, eftersom jag har gått igenom hela processen i den klassen på båt nyligen så tror jag att jag har rätt bra koll.

Har ni bestämt er för DC och är ute efter begagnat? så får ni svårt att hitta en G27 som sagt. Ska ni inte sova över jätteofta så är ju G27 riktigt nice. bra badbrygga för klassen tyckte jag. men man kan ha olika åsikter om pentryt i gången där alla ska passera, iaf om man ska laga riktig mat ombord. B 28 sport finns det begagnade av men utbudet är inte jättestort (funnits sedan 2009), och de som finns begär ganska mycket, spec iom att en nybeställning kan göras till låg eurokurs. En del av de som ligger ute nu kanske har köpt till en eurokurs bortåt 11 sek och vill ju såklart inte gå back för mycket.. sedan beror det ju såklart hur kräsen man är med utrustning mm. Fördelen med AQ 26 är ju att den funnits i många år och utbudet är gigantiskt jmf med de övriga. så valmöjligherna blir klart fler.

Ska ni köpa nytt så köps ju iaf B28 på flytande eurokurs vilket är en stor fördel just nu. G verkar ha fasta priser (kanske låser valutan årsvis) vad jag förstått, och blir därför i dagsläget en del dyrare. Tycker även du ska kolla in Jennaeu leader 8 som iaf vi hade som ett alternativ.

Vad ligger budgeten på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten. Kan du tänka dig bensinare så finns det ju iaf B28 sport till hyggliga priser sista jag tittade. Men det kanske är diesel som gäller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra synpunkter och tankar! Vi vacklar helt klart i beslutandet - nu börjar vi undra om vi är först ut med en Grandezza 27 DC vilket knappast är en fördel. Finns det någon här på forumet som har en Grandezza 27 DC eller OC? Vore jätteintressant att ta del av praktiska erfarenheter. Efter en hel del övervägande har vi nu skippat Aquador helt, beroende framför allt på den höga prissättningen (men bidragande var också ett kundbemötande under all kritik från Flipper marin). Så förutom Grandezza 27 börjar vi nu snegla på billigare alternativ, och då i 7-metersklassen och DC.

Så: någon båtägare med en Grandezza 27? Goda erfarenheter av DC i 7-metersklassen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken typ av båtliv har ni tänkt er? Bara sova över ngn enstaka natt eller vara ute längre?

Vill ni ha mindre så kan ju t ex Yamarin 76 DC vara intressant? Dock är det utombordare på den men det kanske inte selar ngn roll? Den har ju funnits ett tag med mycket att välja på om man kan tänka sig beg.

Ang. G27 så kan du ju alltid kolla med marindrepån eller annan åf hur många de har sålt. Grandezza är ju ganska etablerat numera så något katastrofdåligt andrahandsvärde tror jag inte det blir. Båten har fått bra kritik och blivit uppmärksamad mest positivit hittils iaf. Kanske lite sämre andrahandsvärde än AQ men det är jättesvårt att veta när modellen är såpass ny. AQ och Nimbus har ju lite av en kungastatus på marknaden typ..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog mest sova över en natt i taget, tänker vi oss. Yamarin 76 är absolut ett intressant alternativ, även Yamarin 68. Visst, det är utombordare och självklart hade inombordare varit att föredra men man måste göra avkall på nåt. Det som är synd öht är att det verkar som att man måste gå upp bra många hundratusen kr för att få detta lilla toalettutrymme med dörr...frown

Vi kommer definitivt att kolla runt på begagnade Yamarin. Är det nån speciell förändring vid viss årsmodell som gör att man ska satsa på år xx och framåt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, riktigt toautrymme med dörr åtminstone som man inte måste backa in sittandes i blir en betydligt större båt än yamarinen. Jag skulle säga att den båt vi har är bland de minsta båtarna som har ett toautrymme som känns hyfsat bekvämt.

Annars är Y76 grym i sin strl klass. Väldigt bra sittbrunn och även bra badplattformar för att vara utombordare. För några år sedan tror det var år -08 så kom det draglådor vid pentryt samt LED belysning i sittbrunn och plattformar. förra året tror jag det var som den nya färgsättningen med vitt skrov och beige sunbrella. i övrigt tror jag inte det varit några stora förändringar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft Grandezza 27 OC sommaren -12. Jag hade förut Sea Ray 220 Weekender. Säsongen för en öppen DC är för kort enligt min mening. Det är obekvämt att köra med kapellet uppe. Om man är ute några veckor med båten regnar det ganska säkert åtminstone någon dag. En öppen DC är också för dragig om temperaturen är omkring  20 C eller lägre.

I G27 är hela sittbrunnen täckt. Takluckan är ordentligt stor (den går att skjuta tillräckligt långt bak och därför är öppningen så stor). Tycker att OC är tillräckligt öppen med kapellet borta och takluckan öppen. Personligen gillar jag iden att vistas/umgås i cabinen och sova i nedre våningen.

Bädden i fören räcker  till för två personer, men man måste godkänna och vänja sig vid att takhöjden är begränsad. I stickkojen sover vanlitvis en person, har ej testat med två personer. Kanske det räcker till för två barn.

Pentryt fungerar fint och det finns tämligen mycket avställningsyta. 6-7 personer åker bekvämt på en dagstur och det finns bra sittplatser med utsikt åt alla. Båten är skyddad mot regn när tackluckan är stängd, kapellet har inga bågar och det är lätt att sätta upp.

Ett plus är också 1,2 l / nm vid marchfart 25-30 kn (VP D4 260). Båten är bäkväm att köra också längre sträckor och detta till en rimlig kostnad.

Valet stod mellan AQ 26 HT och G27, Grandezza kändes modernare och utseende tilltalade mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt med utförlig info från en som faktiskt har (eller har haft?) en Grandezza 27! Och tack också för länkarna till tester och klipp. Vi har fortfarande inte tagit beslut, men Grandezza finns kvar i tankarna, dock blir det i så fall en DC för vår del. Finns någon därute som har en 27 DC möjligen smiley?

Hörde också att Marindepån som tidigare varit återförsäljare av Grandezza inte längre ska sälja båtarna utan att det blir Kallhälls marina som tar över inom kort! Förutom dem är det GBM på västkusten som är återförsäljare i Sverige.

Nån som vet hur många (eller få) G27 som sålts i Sverige öht?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett antal tester på deras hemsida http://www.grandezza.fi/en/models/27-oc-2

Har gått igenom denna båten i varenda detalj innan vi bestämde oss för att plocka ut en. Var lika noga med att gå igenom konkurrenterna ska tilläggas. 

Kallhällsmarinan har sålt 4 oc och 1 dc om jag inte minns helt fel. Som sagt i Sverige finns det inte hiskligt många men i Norge och Finland kan du säkert hitta fler begagnade. Prova de här länkarna

http://www.finn.no/finn/boat/used/result?sort=0&keyword=grandezza+27+oc

http://www.nettivene.com/en/grandezza?yfrom=2010

Kort sammanfattat så är båten absolut i högsta klass. Får du chansen att provköra en, gör det. Skrovet har fantastiskt grepp i sjön och en d4 260hp räcker absolut för båten. Planingströskel minimal samt vid bäst driftekonomi går den i 2600rpm (23-24 knop) mellan 1,1-1,2 l/Nm, översätts till 27-28 l/h.

Svarar gärna på fler specifika frågor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För oss gick G27 bort p.g.a. att det bara ryms 3-4 personer runt bordet. På bakre sidan av bordet ryms två vuxna. På främre sidan är soffan så smal att det i praktiken bara ryms en vuxen och ett barn. Anledningen till detta är givetvis att båten är mycket smalare än en AQ 26/27. Synd på en fin båt i övrigt. I Aguadoren kan sex personer rymmas runt matbordet. Att gå upp till en G33 blir tyvärr väldigt dyrt. Ett alternativ är givetvis en äldre G31OC.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För oss gick G27 bort p.g.a. att det bara ryms 3-4 personer runt bordet. På bakre sidan av bordet ryms två vuxna. På främre sidan är soffan så smal att det i praktiken bara ryms en vuxen och ett barn. Anledningen till detta är givetvis att båten är mycket smalare än en AQ 26/27. Synd på en fin båt i övrigt. I Aguadoren kan sex personer rymmas runt matbordet. Att gå upp till en G33 blir tyvärr väldigt dyrt. Ett alternativ är givetvis en äldre G31OC.

ja. vårt klara problem med G27 och huvudanledningen till att den gick bort var just storleken och att den kändes trång på flera ställen. Samt även att jag personligen inte vill ha en hardtop som täcker hela sittbrunnen, men det är ju en smaksak. i övrigt är ju båten jättefin med en fin grunddesign, bra badbrygga mm.

har tittat lite på G33 med inför en ev uppgradering. Tyvärr tycker jag dock att man prisat ut sig med G33, spec priset på färdigutrustad båt kontra storlek och kvalitet mm. G27 känns ji rätt påkostad mm för sin klass, men kommer man upp i G33 och nästan 3 milj för färdig båt så tycker jag inte Grandezza känns så himla lyxiga och påkostad jmf med konkurrenterna. i nivå möjligen aningen över Bavaria och de franska märkena men inte mer. Oramad teak, mycket naken plast, dock finare träarbeten men i övrigt liknande nivå på utrustning mm. Sedan Aquador uppdaterade inredningarna så håller jag dem totalt sett lite över Grandezza. antagligen dyrt att bygga båt i Finland? 130k för ankarspel fram o bak på en 33 fotare och 10k för två led på badbryggan, sånt som bara gör mig som spekulant irriterad. Kul med två komfortpaket som inte är en krona rabatterade jmf med att plocka löst. höj grundpriset ist isf. lite OT men iaf.

en favorit i den klassen är Sessas 35 fotare som är lite dyrare än G33 men större och känns mer påkostad.

Redigerad av thundergod

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...