crabfish 61 Postad 12 Oktober , 2012 Så skyddar du båten inför vinter. Experternas bästa tips som ger dig en trygg vinterförvaring En intressant artikel som säker hjälper många åtminstone om man ser till alla frågor som ställs här på forumet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/article15572541.ab Tack Aftonbladet denna såg vi fram emot. Hur har vi klarat oss tidigare? Stölder av drev är inte heller ovanligt, och det är bra att plocka bort vredet så fort du tagit upp båten. Har du vredet kvar så skynda att plocka bort det. Tjuvarna är starka står det i artikeln. mera Har du en segelbåt rekommenderar försäkringsbolagen att du tar bort masten. Då är risken mindre att båten välter och du får automatiskt en genomgång av alla säkringar. Så har du en stor 42 fots segelbåt kan det vara bra att ta bort masten före du drar över presseningen. Glöm inte kolla alla säkringar samtidigt. Detta tipps borde resultera i många lovord till mig som visat er ljuset i mörkret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 12 Oktober , 2012 crabfish, det börjar faktiskt bli rätt vanligt att ta upp böten med masten kvar. Det är inget för mig, men många gör så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 12 Oktober , 2012 ...och hur många av den nya generationes laddre kan överladda ett batteri? Min C-tech är anpassad till ändamålet , och överladdar aldrig ! Även jag har säkringar , fast jag är utan mast ..... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Oktober , 2012 Detta tipps borde resultera i många lovord till mig som visat er ljuset i mörkret. crabfish - håll dig till att diskutera frågor om sprit. En fråga som du ju brinner för. När det gäller förvaring av segelbåtar och master så framgår det tydligt att du inte har en ringste aning. Jag har legat både i sjön och på land med masten på i en massa år. Tar ner masten ca var tredje år. Det är inte helt riskfritt att masta av och på och att förvara masten liggandes i tex ett mastskjul, speciellt inte om man har större och tyngre master. Att det skulle va större risk att båten välter med masten på än utan, är nog inte med sanningen överenst. Sen finns det ju alltid människor som inte vet vad de sysslar med. Stod vintern 2004-2005 på land med masten på. Svinninge Marin och på den övre planen. I början av året blåste det nåt så in i bänken. Nu har jag inte förmågan att gå och oroa mig för saker som eventuellt skulle kunna hända. Men visst funderde man på hur det gick med båten som stod 50 mil bort. Två båtar som stod på nedre plan välte. Ingen av dem hade masten på. Tror det är betydligt viktigre att man har koll på att vaggan är ok och står ordentligt, samt att man fäster pressenningen på rätt sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 12 Oktober , 2012 Fast handlade inte Crabfishs inlägg mer om artikelförfattarens okunskap? Det är bra att ta bort vredet när du tagit upp båten... Och ta bort masten vid upptagningen. Då får du automatiskt en genomgång av alla säkringar. Hmmm... Gäller det även oss som har automatsäkringar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Oktober , 2012 Tack, det finns hopp om mänskligheten. Trodde det var så uppenbart att alla skulle förstå detta. AB har lyft kunskapsnivån för många här på MG. Se det som en skänk från ovan. Är inte så bevandrad i segelbåtar tekniska termer men de stag till masten eller va man nu kallar dem heter väll inte säkringar eller? Själv har jag inget vred på min båt. Har du? Detta tipps borde resultera i många lovord till mig som visat er ljuset i mörkret. Den borde väll åtmistone få även de som hissen inte går ända upp på att inse att det var något skumt. Inte? Från er riddare med flaskan i högsta hugg. Lovar att bekämpa alla onda drakar med eld Eld ska med eld fördrivas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 13 Oktober , 2012 Om vi ska ta det lite mer seriöst så kan ni gärna läsa artikeln När du lägger upp båten på land är det också viktigt att du pallar upp båten ordentligt. De senaste årens förändrade klimat har medfört stora svårigheter för båtägarna. – Det blåser mer och det är mer väta i markerna nu, Enligt undersökningar från SMHI blåser det inte mer nu utan de stormskador vi sett bla stormen Gudrun är att effekten av stormar har blivit värre. I skog och mark säkert på grund av ändrat skogsbruk. När det gäller båtar troligen på grund av flera som inte riktigt bryr sig om att säkra upp ordentligt för vintern. Ett annat tips är att du tvättar, bottenmålar och gör båten redo för sjösättning redan på hösten. Många bottenfärger skall målas strax före sjösättning. Alltså helt fel. Starka tjuvar (rubrik) – Kom ihåg att tjuvarna kan lyfta av i princip vilken motor som helst, det spelar nästan ingen roll hur stor den är, säger Mattias Andersson. Alltså om du har en utombordare som väger 200 kg så är tydligen tjuarna så starka att de bär med sig den. En rätt så värdelös artikel men det trodde jag fler skulle inse speciellt då den kommer från kära Aftonbladet. (behöver säkert förklara ordet begreppet värdelös arikel för några här med hissproblem. Värdelös är en instruktion om den innehåller både riktiga och felaktiga påståenden. De riktiga kan ge uppfattningen om att den är rätt men de felaktiga delarna kan få en katastrofal följd. t.ex. den med parafinolja i toastolen som beror på om det ändå kan finnas vatten kvar som ger frostskador) Bättre om AB skriver om Carola som gjort bort sig eller någon politker som satt på fel fru eller att Björn Borg använder Salmings kallingar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 137 Postad 13 Oktober , 2012 Jag blev änna rädd... Jag trodde först att jag var den enda som såg ironin i denna tipstråd... Men såg sen att det fanns fler, innan Crabfish var tvungen att komma med ett förtydligande - Något som jag kan tycka var onödigt, då ironin är så självklar... Crabfish: Det är inte ofta jag håller med dig, eller på dig i dina inlägg, men det här var riktigt rolig läsning... Tummar upp:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser