Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
ufuf

Ankring

Rekommendera Poster

Hej!!

Vi är ett UF företag som undrar om det finns ett problem med att er ankare fastnar i varandra?

Är en ankarboj något som skulle underlätta när man är ute med båten? Alltså ett flöte som markerar precis vart ankaret ligger och som även syns när det blir mörkt?

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skulle kunna tänka sig att det uppstår ankartrassel i trånga naturhamnar men faktum är att jag själv aldrig varit med om, eller sett något sådant. Antingen har jag haft tur eller så är folk helt enkelt tillräckligt klypska för att kolla vinklarna på de utspända ankarlinorna innan de kastar i sin egna - men idén är helt klart bra. Jag ser en probematik i att dessa flertalet ankarflöten faktiskt skulle kunna ställa till större skada än nytta i och med att båtar som backar ut från nattplatsen inte precis har någon fantastisk styrförmåga (gäller kanske främst oss seglare) och en massa flöten kommer då mest att bidra till ett potentiellt propeller trassel, speciellt som alla ankarsättare har olika uppfattning om hur mycket lina de behöver skicka ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är liksom Bjaerver* ovan positiv till nytänk men en ankarboj känns inte angeläget alls.

Själv brukar jag ibland plädera för att ankarrullar (typ ankarolina) skall gå snabbt att lossa, detta med argumentet att då man vid avgång upptäcker att båtgrannen lagt sin ankarlina över ens egen så är det möjligt att snabbt föra runt sin egen båtända och därmed s.a.s hamna överst. Båt B i skissen har alltså enligt skissen lagt sitt ankare närmre och korsat mitt. Kan emelltid bara minnas ett enda tillfälle under ca 25 år då denna finess behövt utnyttjas. (Ett annat argument för lätt avtagbara ankarrullar kvarstår i.o.f.s., skydd mot onödig UV-belysning / försvagning av bandet.)

Däremot fiffiga sätt att utan jolle kunna föra över och fästa långa förtöjningslinor till kobbar skulle sitta fint. Kommer ni på nåt i den vägen så är jag idel öra! :-)

*) Finns en parallelltråd här. ... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=468709

post-10006646-1394237274,7836_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite OT, men eftersom ni sneglar åt importvaror tycker jag i alla fall att ni ska fortsätta på detta spåret, självklart lite beroende på vad ni lägger ribban med ert UF:ande.

Själv önskar jag att jag lagt den högre så att jag/vi kunna driva vidare i efterhand/fått ut mer lärdomar ur kursen. Hitta en vara, hitta en svensk importör/agent som verkar där er vara produceras som låter era småbeställningar rida hem med deras större (som ni säkert märkt får man mer hjälp som UF-företag, uttnyttja detta i dessa snåriga och dyra konsultregioner) och vips så har ni en importkanal upprättad när kursen är slut och ni vill fortsätta och tjäna mer än företagsformen begränsat. Marina varor renderar högre marginaler, kan dessa dessutom distribueras via Posten/Schenkers under kilot-frakter så tror jag ni är en bra bit på vägen - om inte mot en lysande affärsidé, så väl mot ett bra betyg i kursen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De enda gångerna som jag att ankare fastnar i varandra är i en hamn på västkusten(Resö) och på Anholt. Anledningen på resö är bland annat att det kommer ovana båtägare(till större delen normän) som släpper sitt ankare 30 meter från bryggan i utloppet, vilket resulterar att de drar med minst 3 andra. Som mest har det varit 4 ankare i samma härva för att någon dum hjävel inte har dragit upp sitt ankare i tid utan backat ut och fått sitt ankare att vända sig och börja flytta andras. Det hela resulterade i att min far och äldre broder drog upp ankare med kätting på totalt 40kg. Enda vettiga lösningen på detta problemet vore om man på något sätt kunde se var ankarna låg på botten utan att något låg på ytan och markerade platsen.  Kanske  något som var självlysande så man även såg i grumligare vatten var de låg, ev. någon färgstark boj ca. 1 m från ankaret, som upplyste var de andra ankarna ligger utan att man får något i propellern?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker ni då precis som davidlobster att det vore en bra idé att sätta något under vattnet vid ankaret som även syns när det är grumligt. För vi har insett precis som du Bjaerven att det kan bli rätt problemsatiskt att ha linor som kan trassla och fastna.  

Och vad menar du med förtöjningslinorna till kobbar Thomas-1?

Tacksam för att ni tog er tid att svara. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

En annan variant på ankringstemat!

post-10022140-1394237298,7234_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror inte heller att en ankar-markeringsboj är en bra ide.

Sannolikt att linan till denna i sig utgör en tillkommande risk för propeller-trassel för alla båtar i hamnen som passerar.

Tveksamt om det i praktiken visar ankarets läge exakt och om nästa båt förstår,

(en del lägger ankare 30m från bryggan andra 5 meter ifrån)

Måste i så fall ha en automatisk djupavkännare/uthalare så att bojen ligger rakt ovanför

Vem köper en sådan ? troligen ingen bra affärside

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dessa ankringsbojar finns redan, eller har i alla fall funnits. Här uppe i norr är det dock sällan man ser dem. Jag surfade runt lite i somras och letade efter en men hittade ingen.

De håller sig ovanför ankaret eftersom de sitter fast i ankaret med en lina som är fjäderbelastad inuti bojen på något sätt så att den dras ut lagom hårt så att bojen ligger ovanför ankaret utan att sjunka (tror iaf det är så de funkar).....

Orsaken till att de är ovanliga här är förmodligen att vi inte förstått nyttan med dem.

Att ha dem i exempelvis gästhamnar skulle nog ställa till med mer oreda än nytta. Vid svajankring i vikar etc är det nog en annan sak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och vad menar du med förtöjningslinorna till kobbar Thomas-1?

Haha, en kobbe (uppstickande stenhäll) är nog litet överkurs men ibland står man som jollelös inför det skissade problemet ovan. En i besättningen kan gå runt på ön och fästa en nattsömns-befrämjande tamp, men hur skickar man den över gattet om det kanske även är grunt på motsatta sidan?

Kör med min gamla räddningslina i påse, men klarar bara att kasta <20 meter i medvind. :(

Kanske min spinnspö-liknande båtshaketillsats ovan skulle attrahera tillräckligt många för att få ekonomi? Givet att delarna funkar bra och tål sjöklimat. Om prisnivån överstiger säg 500:- skulle jag tveka länge, har ju klarat mig utan hittills. Bara en gammal innovasionsidé  som aldrig kommit till skott. Vad säger ni andra, kan detta va nåt?

Haha, om inte annat kan man väl försöka fiska eller tävla om att kasta prick med den lättstuvade tillsatsgrunkan?

post-10006646-1394237299,2351_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid närmare eftertanke är nog en särskild kastlina enbart för just rephalning att föredra. De som finns har egentligen onödigt grov flytlina tänkta för att dra in nödställda. Med en klenare grällfärgad flytlina så blir påsen och vindfånget mindre, borde bli lättare att kasta långt även i motvind?

[Vikten i påsens botten kan nog också ökas något - möjligen också påsens pendellängd - för bästa resultat? (Ökas vikten måste nog också flytkraften ökas så att påsen aldrig kan sjunka, alltså den del som också utgör stoppning ifall man träffar nåt dyrbart. Ger väl i sig mer vindfång, men men.)

Tar lång tid att ladda om en kastlina av detta slag, man skall knuffa tillbaka linan bit för bit ner i påsen, kanske går detta att rationalisera utan minsta risk för kinkar? Bildens kastlina på 23 meter kostar 300 spänn, en eventuell racervariant borde nog ha ungefär samma pris.]

Nå, bara exempel men just detta med att föra över linor långt är eftersatt i fritidsbåt-branchen kan jag tycka. Inte bara förtöjnings- utan också bogserlinor kan behöva kastas över ifrån litet avstånd, kan ju vara svårt att komma nära en grundstött båt för linöverlämning.

post-10006646-1394237300,2091_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det varmt i vattnet kan man ju simma iland med tampen, men vill man kan man väl skicka iland någon som får gå runt och ta emot en lina, men detta kräver att det är lite vid och att man gärna är 3 eller fler för ett gott resultat, men på¨tanke mede vad Thomas-1 skrev tycker jag det verkar over-kill med en konstruktion för båtshakar som ska underlätta det hela. Om man vill få över en lina över ett sund kan man ju köpa Dyneema(som flyter, är lätt och extremt stark) och sätta ex två fendrar med ett par meters avstånd och låta änden med fendrarna glida över till andra sidan där man lättare kan ta upp linan med en båtshake eller en kastlina med en lätt dragg i ena änden, visserligen lite svårt i börja och när det blåser, men annars funkar det kanon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Har aldrig ägt eller använt ankarboj. Ser uppenbara problem med ett sådant tillbehör för oss som för det mesta ankrar i tidvattenzoner. Ankrar man vid lågvatten så försvinner bojen vid högvatten, eller så lyfter den ankaret. Ankrar man i högvatten så driver bojen iväg vid lågvatten. Näää ingen ankarboj för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns det seglare som inte har dinge?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns självjusterande ankarbojar

http://www.swi-tec.us/index.php?route=product/product&product_id=30

$365 är väl ett gott skäl till att de inte är så vanliga.....

Det finns även en video om hur de används

http://www.swi-tec.us/index.php?route=information/information&information_id=11

(översta videon under ankarsymbolen)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där fanns den ju. Exakt den jag letade efter! Tackar!!smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har en Switech ankarboj. Ett inköp som vi ännu inte ångrat trots det häftiga priset.

Vi har efter 3 säsongers ankringar på sydligare breddgrader (senaste säsongen mars-okt har vi haft 40 hamnnätter)  och Ankarbojen har använts vid de flesta ankringarna.

Då linan är självjusterande i längd är risken att någon får in linan i propellern lite. Fördelarna är många.

- du vet var du har ditt ankare.

- du kan använda linan som trip-line. Dvs dra upp ankaret baklänges om det har fastnat i något på bottnen

- du undviker att få båtar för nära.(Vissa nationaliteter har en förmåga att ankra så att de ligger ca 20 m från dig även om ni bara är två i ankarviken.)

- I princip alla delar är utbytbara och finns som reservdelar.

Nackdelar:

- Folk förtöjer i bojen, trots att den är märkt med överkorsat ankare.

- lite mer omständigt att ankra och att ta upp ankaret. Underlättar otroligt om man är två ombord, ensam ombord hade den nog inte använts.

- Borde vara utrustad med en solcellsladdad lampa som blinkar på natten för att synas.

Men att starta ett UF-bolag för att tillverka/sälja denna produkt som redan finns. Tveksamt,  om ni inte kan göra den bättre och billigare utan att pruta på kvalitén.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi brukar använda oss av ankar flöte särskilt i vatten med låg och högvatten.

Tex Wadden Sea för att vi brukar lägga ut mycket kätting och  också för att ström och vind kan göra att båten ligger en aning ur linje mot vad som är normalt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör du så, så har du en lång lina som fladdrar runt i vattnet och kan fastan både i din båt och i andras.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul filmer, verkar vara smarta produkter!

Tack för länkarna!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Lintott

Med tanke på priset så blir det ännu ett stöldbegärligt objekt. Inte minst för oss som seglar i länder där lagens långa arm är väldigt kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...