Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
MartinKarlsson76

MD5 startar inte efter bränslefilterbyte

Rekommendera Poster

Hejsan,



Mitt första inlägg på Maringuiden. Det är inte precis den första tråden som avhandlar detta ämne, men hoppas ändå på hjälp.



Jag har en VP MD5B som jag skulle vinterkonservera på egen hand. Olja och filter byttes precis innan båten togs upp. När båten stod på land bytte jag olja i drevet och gav mig på bränslefiltren också innan jag tänkt dra in glykolblandningen i färskvattenkylningen.



Jag har följt instruktionen i MD5 for Dummies. Jag har bytt förfiltret (och bytt alla packningar), rensat silen vid pumpen och bytt finfiltret (även där ny packning, jag har den mer moderna versionen av filter som ser ut som ett oljefilter, alltså inte den på bild 2.11 i MD5 for Dummies). Efter det var gjort luftade jag nog lite för slarvigt. Motorn gick igång men gick bara 5-10 sekunder innan den dog. Förmodligen på den diesel som fanns kvar närmast spridaren. Efter det har jag luftat och gjort startförsök ett otal gånger utan framgång.



Bränsletanken är lös så jag lyfte upp den ur förvaringsfacket i sittbrunnen för att kunna få självfall. Sedan luftade jag vid förfiltret (punkt 1, enligt MD5 for dummies), därefter vid finfiltret (punkt 2), jag har även luftat vid insprutningspumpen genom att lossa tryckrörsmuttern (punkt 6). Punkt 3 och 4 kan jag inte komma åt tyvärr. Jag har även testat att lufta vid insprutaren (punkt 7 och 8). Jag tycker det kommer rent bränsle på alla ställen men motorn startar inte i alla fall. Där jag kommit åt sämst är vid insprutningspumpen men kommer det ut en massa rent bränsle vid insprutaren borde det väl betyda att att jag inte har luft vid insprutningspumpen?



Jag har dragit åt alla slangklämmor på bränsleledningarna även om jag inte tyckte någon satt löst från början. Är det något uppenbart jag missat? Ska jag plocka bort alla filter och börja om från början eller finns det något bättre tips?



I sista hand, om jag inte får igång motorn, kan jag få in glykolblandningen i färskvattendelen på något annat sätt? Ska jag i så fall lossa slangen på pumphusets ”utblåssida” och hälla in blandningen där? Det börjar ju bli ordentlig risk för frost. I så fall skjuter jag på åtgärdandet av startproblemen till vårrustningen.



Tacksam för svar.



/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan egentligen inget om inombordare men när vi gjorde samma sak på svärfars Yanmar till segelbåten fick vi också problem och den startade inte trots att vi hade använt primerpumpen för att dra fram bränsle. Efter mycket mer pumpande och sedan börjat kranka lite längre så kom bränslet till slut fram och den startade och har sen inte varit nåra problem.

Jag har för mig att jag lossade lite lätt på en skruv som satt på toppen av en kopp nära motorn som skulle fylla sig med diesel. När jag såg att bränsle rann ut ur skruvhålet så visste jag att bränslet iaf kommit såpass långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har luftat ordenligt, normalt behövs det nog bara fram till finfiltret,  och bränslet kommer fram till spridarna så behöver det inte nödvändigtvis vara bränslet som är problemet.

 Dessa motorer är ju kända för att vara svårstartade i kylan, är det varianten med dekompressionshantag du har?

Isåfall kan det var bra att lätta på kompresionen så att du får bättre snurr på motorn vid start.

Ett amnnat alternativ är att värma hela motorn med tex. kupevärmare i motorrumet några timmar, och blåsa med varmluftpistol i luftintaget när du startar.



Men först och främst så bytar man ju normalt bränslefiltren på våren, och bara tömmer vattenavskiljaren på hösten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min MD5B är det alltid skruven vid högtryckspumpen som är kritisk vid avluftning. Är förfiltret tät? Det finns olika insatser,sist jag försökte byta (i fjol) blev det inte tätt där så jag bytte tillbaka.Har du kört på miljödiesel? Absolut förbjudet,inga garantier gäller,jag har haft stopp tidigare pga bakterieklumpar i tanken,kör efter rengöring bara ren marindiesel.

Har du färsvattenkylning med glykol? Isf. behöver du väl inte bekymra dig,jag har samma blandning sedan 1993,kollar bara att nivån håller sig i expansionskärlet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du provat att lufta med skruven på inprutningspumpen, inte den sexkantiga luftskruven som sitter på banjonippeln, utan en spårskruv som är snett iskruvad i pumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kört på miljödiesel? Absolut förbjudet,inga garantier gäller

Detta måste du utvekla.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går att köra på  miljödiesel, man får se till att ha rent i tanken (någon bra tillsats som håller rent).

Glykolen måste man kolla att den inte tappat kraften, det gör den efter 5-8 år och klarar då inte alls de köldgrader som kanske behövs. Min glykol klarade bara -15 efter 9 år och den har jag bytt nu. Dessutom försvinner även de rostskyddande egenskaperna som bra glykol har i sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Det som ibland händer när man har bytt filter är att ventilen i tryckrörsnippeln fastnar. Det åtgärdas genom att man tar bort tryckröret och lossar tryckrörsnippeln några varv och drar fast den igen. Då brukar det komma bränsle när man kör med startmotorn. Håll en trasa över nippeln när den lossas för det kommer en hel del bränsle ur den. OBS lossa inte nippeln helt, då det finns stor risk att ventil och fjäder inuti kommer i olag.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har motorn fungerat som den skall innan du var på och böt filtren?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Ursäkta sent svar. Jag var nere vid båten igår efter jobbet och fick igång motorn! Jag hade mycket riktigt missat den försänkta luftskruven vid högtryckspumpen. Jag hörde ett klart pysljud när jag lossade på den så det fanns helt klart kvar luft där. Sedan gick motorn igång utan större protester. Jag hade laddat upp med kupévärmare och varmluftspistol men behövde aldrig använda dem.

Jag tackar för alla hjälpsamma svar och förslag.

/Martin

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla luftskruven kan vara svår att komma åt beroende på motorinstallation. Ett alternativt sätt är att lossa spridarröret och därefter hylsan den sitter fast på med en 19 mm ringnyckel. Lossa ca ett varv och pumpa med handpumpen tills det kommer ren diesel utan luft. Har samma funktion som luftskruven.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet verkar löst! Ok. Betr. övriga synpunkter. Miljödiesel (ett problem på sjömackarna tills för 2 år sedan och fortfarande på landditon) innebär rapsoljeinblandning (FAME).I skiktet mellan oljan och kondensvattnet,som bildas vid bara delvis fyllda tankar vid temperaturer under ca 13 grC,frodas dieselbakterier som så småningom klumpar ihop sig,täppar igen ledningar och orsakar motorstopp.Förgiftande tillsatser hjälper bara hjälpligt enligt egen erfarenhet.Hjälper bara total rengöring och bränslebyte (från sjömackar).Motortillverkarna (VP,Yanmar osv.) har tagit avstånd från miljödieseln och inga bränslerelaterade garantier gäller.Det har varit en del skriverier om detta vilket har gjort att Statoil sålde alla sina sjömackar.

Betr. rostskyddsegenskaper på sötvattenkylda motores glykolblandning.Syret i vattnet tar ju slut efter ett tag och därmed rosten-sålänge man inte byter vattnet.Det är samma princip som i vanliga centralvärmesystem i bostäder. Om frostskyddsegenskaperna efter,i mitt fall 19 år, vet jag inget-har dock inte hänt något hittills.Sprängverkan undviks så långt ned som 15% glykol vad jag minns.Men det kanske är klokt att frostsäkra motorrummet med en elvärmare  på någon +grad iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...