lary 3 Postad 12 Oktober , 2012 Hej! Tänker lägga teak på sittytorna i sittbrunnen och materialvalet är redan gjort för jag har köpt ribbor billigt (nåja) av en kompis. Jag tänker att jag vill göra det här så långt det är möjligt inomhus i vinter dvs limma o nåta o forma varje del på nån typ av tunn skiva som sen i vår limmas på plats i båten. Skivan att lägga teaken på bör ju vara så tunn som möjligt men samtidigt stabil och jag undrar om någon har nåt bra tips om det här? Metoden i sig är väl annars framkomlig väl? Tacksam för ideer. Hälsn Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 12 Oktober , 2012 Hej Om du lägger teaken på en mallskiva med någon typ av plast mellan (så det inte fastnar) så kan du göra bitarna helt klara och limma de på plats till våren. Bitarna hålls ihop av nåten under transporten. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 12 Oktober , 2012 Vänd ribborna uppoch ner och häfta i hop dem med häftpistol innan du nåtar / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Oktober , 2012 Limma inte teakribben på någon skiva, det är bara extra jobb, tex måste de yttre ribborna falsas för att dölja skivans kant. Använder man dessutom plywood så ruttnar den förr eller senare. Ta en spånskiva, lägg på mallen och slå på en list runt om. Bra om listerna är lika tjocka som teakribben. Passa in teakribben och nåta. Låt det torka ordentligt, ta bort listerna och du har skiva som hänger bra ihop och som är färdig att limma i båten. Limma med kontaktlim eller sika, inte epoxi. Kan vara bra att pluggborra och sätta en skruv eller popnit i varje hörn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 12 Oktober , 2012 varför inte limma med epoxy? /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Oktober , 2012 Någon gång ska det bort .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 12 Oktober , 2012 Jag skulle nog limma/skruva teaken i en väldigt tunn plexiglasskivan, för att sedan skruva i sittbrunnen, då är du säker att underlägget kommer inte att ruttna bort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 12 Oktober , 2012 Det finns ingen anlednig till att ha en skiva under tycker jag, det funkar bra utan! Låt ribborna sitta ihop med nåten och limma på plats med Sika. Med fördel använder du ljus sika när det limmas på plats ombord för en mindre synlig fog! Skiva under gör det bara jobbigare skulle jag tycka! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 12 Oktober , 2012 Men varför? Limfogen mellan teak/plexi blir inte starkare än teak mot bef. lucka. Vill man ha en så stark fastsättning som möjligt så ska man limma teaken med någon form av 2-komponent, tex epoxi som man kan armera med väv. Men den farligaste kraften blir en skjuvkraft och fixerar man teken med några skruvar så lär det sitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lary 3 Postad 14 Oktober , 2012 Tack för alla svar. Nu tror jag att jag vet hur jag ska göra. //Lary Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser