Jingo 6 Postad 12 Oktober , 2012 Hej! Som ägare av en gammal FjordWing 19 är det inte så ofta man får höja på ögonbrynen. Läste i senaste Vi Båtägare Jelvings reportage från Roslagsloppet där två st. FjordWingar var med. Han skrev att dom var mycket populära tack vare sina fina gångegenskaper. Det blir man ju glad över att höra, annars tycker jag att man mest blir bemött med en fnysning och kommentarer som gammal pråm som slukar hästkrafter. Frun tycker att det är läskigt när det går vågor men sedan vi skaffade Wingen så trivs hon jättebra i båten, den har en rätt djup v-botten och går lugnt och tryggt i vattnet. Dock är den gammal och sliten. Motorn är nog för liten 90 hk. Mariner från -89. Så vi funderar på att byta upp oss till en nyare båt i motsvarande storlek med samma karakär. Verkar vara svårt att hitta alternativ. Yamarinerna verkar vara de enda säljbara beg.båtarna, så dom är redan borta när man ringer på annonserna. Såg Bella 561HT och pratade med en ägare som sa att i lågfart driver den fortare åt sidan än rakt fram. Han var inte nöjd, kommer aldriga skaffa en igen. Har ju sett några personer som renoverat sina Wingar till toppskick, jag har dock inte det tålamodet. Blir nästan svimfärdig när jag läser Jelvings artiklar om båtrenovering. Har ni några tips till mig? Behåll båten-byt motor/ Köp en xxxx/Runt 5,5 meters HT som går bra i vattnet är kriteriet. /Jingo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser