Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
Gäst 2012

Batterier kvar i båten utomhus???

Rekommendera Poster

Gäst FlyingColors

Kan vi lämna våra batterier av vanlig typ (där man fyller på vatten) ute i båten utomhus och ställa dem på laddning, dvs underhållsladdning. Vilka risker finns med detta? Är det klokast att ta in dem inomhus?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faran med ständig inkoppling av laddare är både brandrisk och risk för batterierna om laddaren går sönder.

Har hänt mig med en elmoppe där batterierna laddades sönder. 

Bättre att besöka båten en par ggr under vintern och kolla batterispänning och ladda. Man kan också tänka sig att ställa en klockströmbrytare på en kvart om dagen. Det borde vara bättre än att ha laddaren ständigt inkopplad.

En vinter kan bli 4000 timmar. Har laddaren en livslängd på det tiodubbla (troligt) så är risken rätt stor att den går sönder under en vinter om den är ständigt inkopplad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors

Men laddaren är en underhållsladdare som ju bara laddar vid behov - den går ju inte hela tiden utan bara när spänningen på batterierna sjunker. Om jag nu läst rätt så betyder det att batterierna inte kan frysa för det ser ju jag som den största risken i 10 minusgrader.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fulladdade före vintern så fryser de inte om de är friska.

Är de dåliga så de laddas ur kommer de frysa sönder men då behöver de bytas ändå.

Dock trist med läckage från batterier.

Själv brukar jag plocka hem batteri och underhållsladdar före båten ska i igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst FlyingColors

Och hur vet man att de är friska, eller inte? Hade det varit 1 batteri men det är 5...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enklast och bäst är solpanel med regulator, se separat tråd om det. Enkelt och billigt om man har tillgång till 230V: En solcellsregulator (<100kr) och nätaggregat till en bärbar dator som ger ca 19V och 2-3A . Placera nätaggregatet utanför båten. Hos en bekant sitter ett nätaggregat som ger 24V inomhus och matar båten via 20 m lampsladd. Kan det bli enklare

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under de 10 år jag har förvarat båten på land på vintern har jag alltid lämnat batterierna. Batterier mår bäst när det är kallt och i alla fall inte varmt. Om du tar hem (låter jobbigt med 5 bat!) så ställ de i ett garage el liknande. Jag har sett till att de varit fulladdade när jag packar in båten och brukade köra lite laddning några gånger under vintern. Det bör inte vara problem att lämna en bra underhållsladdare på hela tiden om du vill det istället. Jag ska ha kvar båten i sjön i vinter och min laddare kommer att stå på hela vintern, i alla fall med timer med någon timme / dygn. Den har förresten stått på hela sommaren också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du menar att elsladden är istucken hela tiden? Då är ändå laddaren igång och en risk. Ett laddat batteri klarar minus 50 grader och ännu mindre. Se till att ha det laddat och urkopplat. Fryser det då sönder har du sorterat ut det kassa batteriet och du slipper byta under seglingssäsongen. Friska batterier som är laddade fryser inte sönder. Fördelen med förvaring i kyla är att självurladdningen minimeras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Krångla inte till det, utan ladda batterierna fullt det sista du gör. Koppla bort kablarna och låt de stå kvar i båten. Kolla varje, säg tredje månad att vilospänningen inte gått under 12,4V, vilket är den spänning som Tudor säger att man bör ladda batterierna. Vi har också 5 batterier och låter de alltid stå kvar i båten, för där är det kallare än att ta hem dem. Kyla ger lägre självurladdning, och våra batterier har de senaste åren klarat 6-7 månader utan uppladdning, därför att spänningen aldrig gått under 12,4 volt under den tiden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C-tec Mx 2500 är laddaren jag har ,där står det att den kan vara på hela tiden utan problem för batterierna . Mao , en laddare av bästa kvalite är att rekomendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är lite kul med oss båtmänniskor...få fort något är förknippat med båten så är det som att vi automatiskt tror att allt är jätteskört och går sönder för minsta lilla. Jag pekar inte finger specifikt på TS nu utan talar även om mig själv och väldigt många andra jag läst som skrivit på div. marinforum.

Vi tar det som den här tråden handlar om, batterier: om vi tar ett normalt 12 volts-batteri och ställer det i båten så nojar vi hur det ska klara några minusgrader. Ställer vi exakt samma batteri i bilen så skulle vi inte skänka det en tanke, även om bilen skulle stå still hela vintern i åtskilliga minusgrader!

Är inte detta märkligt? Det finns massor av liknande exempel där kanske motoroljan är det tydligaste. Marinbranschen gnuggar händerna!

Nu hamnade jag lite OT men som svar på TS fråga så sällar jag mig till övriga skribenter med tillägget: tänk på dina batterier som vanliga bilbatterier. De klarar vintern utmärkt, även om du bor i nordligaste Norrland, så länge de inte är helt urladdade. Ett par-tre uppladdningar räcker gott och väl. En solcell alt. underhållsladdare förlänger livslängden.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flintstone skrev:

En solcell alt. underhållsladdare förlänger livslängden.

Just det, man kanske förlänger batteriernas livslängd 1-2 år, det är en del pengar. En faktor många glömmer bort. Förutom pengarna är ju ett batteribyte ett himla besvär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att batteriet i båten är bortkopplat och friskt. Även frånkopplade dåliga batteirer självurladdar och ett urladdat batteri fryser sönder.

I bilen brukar batterierna användas regelbundet även under vintern vilket inte båtens batteri gör

Här är lite nyttig läsning så behöver man inte gissa och gå på egna teorier

http://www.fbf.se/download/Filer/batterihandbok.pdf

Delar till båten går under precis samma naturlagar som övriga prylar och är det 20 minusgrader ute och båten förvaras ute så blir det även 20 minusgrader i båten. Enkelt?

Bra att du försvarat mina gamal argument om att t.ex. drevolja inte behöver bytas varje år på motsvarande sätt som man inte byter växellådsoljan på en bil regelbundet.

 

Till TS, är du osäker på batteriets kondition kan en sådan här mätare ge dig en fingervisning om batteriets kondition.

Biltema 299 kr

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteritestare-612-V-151370/

 

post-10001667-1394237274,628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish skrev:

Förutsätter att batteriet i båten är bortkopplat och friskt.

Är man helt säker på att batterierna är friska och om man kopplar isär alla batterier så räcker det att toppladda innan vintern. Men en riktig underhållsladning är en billig försäkring. Har man solpaneler och regulator men ingen sol kan man koppla ett enkelt nätaggregat som ger ca 20V före regulatorn så ser den till att underhållsladdningen blir riktig.

Batteriladdning är inget märkvärdigt. Batteritillverkarna brukar rekomendera en metod som kalla IUIU. Det är inget konstigt eller några hemliga algoritmer. Idag sätter man en mikroprocessor som sköter det inkl temperaturkompensation, överladdningsskydd mm. Tekniken används  i allt från kinesiska solcellsregulatorer till svindyra sk inteligenta laddare.  Men alla laddar ungefär lika bra. Så har man en solcellsregulator så kan man lika gärna utnyttja den som att gå och köpa något dyrt. Batterierna kommer att hålla lika länge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopierar mitt svar från en anna tråd:

Jag har en solcell på 25 W på rufftaket vilken klarar av att hålla batterierna  fräscha under vintern, 3 st förbrukar batterier + 1 start. Kopplar förbi skiljerelät under vintern så alla 4:a laddas av solcellen. Regulatorn lyser grönt hela vintern vilket betyder att batterierna är full laddade. bekräftas också när jag mäter syravikten.

Laddar på alla batterierna med en Cetek laddare innan vintervilan men sedan så klarar solcellen av resten. Båten står under en transparant (vit) press.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har de senaste åren lämnat kvar batterierna i mitt kalla båthus där jag har båten. Där kan jag lätt ladda batterierna några gånger på vintern, laddar då det är lite varmare vinterdagar med några få minusgrader, brukar ladda ca var annan månad, men tror inte det är nödvändigt om de är fulladdade från början.

Tidigare hade jag alltid batterierna ute i en kall lekstuga. Batterier mår bäst kallt men måste vara laddade. Om du lämnar kvar batterierna bör du se till att ingen urladdning kan ske Huvuströmbrytare i frånläge eller ännu hellre batteripolen borttagen (laddar batteriet ur kan det annars hända att batteriet fryser sönder så att de spricker och syran rinner ut).

Nu har jag botten täta batterieboxar i nya båten så även om batteriet skulle råka läcka så kommer batterisyra inte att kunna rinna ner i båten, så jag kommer därför att lämna kvar batterierna, jag kan då även kolla dess status när jag besöker båten och laddar.

Jag har moderna Ctek-laddare som inte överladdar batterier men brukar inte lämmna dessa tillkopplade mer än en vecka. (Vill inte att de står och laddar om det skulle bli riktigt kallt typ -30 som det kan bli här )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...