Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Patteman

Md6 problem.

Rekommendera Poster

Hej. Har en md6 i min Winga 29 som har följande problem.

Funkar perfekt när jag startar den.

Kan köra med motorn långa sträckor.

Men när jag ska lägga till och drar ner på gasen så rasar varvtalet ner under normal tomgång och motorn dör efter ett par sekunder.

Luftar då spridarna och får igång den efter en liten stund och den går perfekt tills jag drar ner på gasen igen.

Inga som helst problem att sänka gasen då motorn är kall lr medelvarm.

Kan tillägas att den varken ryker lr går ojämt på något vis.

Vad kan detta bero på?

Tackar på förhand för alla tips och förslag.

Mvh Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där låter lurigt, men eftersom du får igång mootrn efter luftning så kommer det ju in luft någonstans. Går motorn bra på tomgång när du har luftat, även när den är varm?

 

Ställ frågan på Drevias forum så lär du få ett kvalificerat svar.

http://kunder.olzzon.com/cgi-bin/index_1101.cgi

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade samma problem på en Perkins 4.108. Felet var stort inre läckage i insprutningspumpen när motorn och dieseln var varm, kall gick den hur bra som helst.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla matarpumpens tryck kan vara en ide.Den är ju mekanisk och arbetar då efter varvtalet.

när du drar ner varvtalet så arbetar den långsammare och kanske ej hinner med at hålla

matartrycket.Koppla in elpump?Mäta trycket?Smuts i systemet?Fel i insprutn.pumpen är dyrt och krånligt så kolla allt annat först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju som jag har spridarproblem. eftersom den ena spridaren verkar pumpa D.

Vore tacksam för fler eventuella felkällor.

tackar för senare inlägg

=)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Symtomen kan peka på dieselbrist eller luftläcka. Är tankens nivå under matarpumpen även när den är full?

 

Ett enkelt sätt att se luftläckor är att sätta lite övertryck i tanken. Kräver bra oring i locket och åtkomst till luftslangen till tanken som man kan blåsa in övertryck med lungorna eller madrasspump. En skruvtving eller svetstång och två träklotsar stänger man till så övertrycket håller sig en stund, alt blåser man under felsökningen.

 

Nu kan du se dieseln ev kissa ut. Matarpumpen, filtren, kopplingar. Har du sen möjlighet att köra med driftsfallet du beskrivit kan du se om den går Ok utan luftfickor plus den extra mängden diesel som övertrycket kan ge.

 

Är det stopp i tanken kanske det inte hjälper men då borde motorn gå dålig på fullgas. Men skit i tanken kan flytta sig t.ex. Den här metoden är även bra vid luftning. Kan räcka med övertrycket och gnida på starten. Med bra spridare kan du behöva släppa fram luft för att slippa luft i spridarrören. Är de inte helt nyservade kan luften pysa fram så du slipper lufta ockå. Luft i spridarrören trycks annars bara ihop vid varje puls och spridaren orkar inte öppna med det låga trycket.

 

Skulle kolla tanken som första åtgärd förresten. Det måste ändå göras för att vara sjösäker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack nu har jag lite att gå på.

Återkommer om jag inte lyckas att lösa det.

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har samma problem med min båt och jag har fått höra att detta kan bero på oljetrycket, min båt dör också om jag inte smyger ner på tomgång när den körts en längre stund.

/Wahlis

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...