Gå till innehåll
onsdag 05 februari 2025
Antonov

Oktobersegling Ingarö - Bromma

Rekommendera Poster

Fick en ny Hemingway haspelrulle av min farsa här om dan och den hade kostat 700 kr men han fick den för 210 kr ( 70% rea).. Vi har för det mesta kört med ABU innan och jag undrar om det är någon som kör med Hemingway? Är det en bra rulle? osv. dom hade i alla fall sagt att det var en oerhört prisvärd rulle och för 210 kr så bilr den ju desto prisvärdare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå där alla vana stockholmsseglare!

Nu är det dags att segla vår kära Maxi 77 till vinterförvaringen i Bromma. Vi ligger längst ut på Ingarö och ska segla i slutet av oktober, med andra ord kan det bli en rätt lång och inte minst kall seglats. 

Tips från någon som gjort en liknande tur? Vad bör vi tänka på? Hur lång tid kan vi räkna med att det tar? Har fått olika bud gällande slussar och broar, men vad jag förstått klarar vi oss under Skansbron (11.4m) och eventuellt måste vi ringa och förbeställa slussning i Hammarbyslussen. Erfarenheter?

Tacksam för alla tips!

/Nybörjarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med en Maxi77 klarar du alla broar utan öppning om du är lägre än 12,5m och det inte är extremt högvatten. Efter 23,30 behöver du begära slussning.

Staffan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gör det inte den absolut sista dagen som ni MÅSTE in! Ha marginal i tid så ni inte känner er pressade att ge er ut i väder som ni inte är bekväma med.

Går ni under Skansbron så går nu under Danvik också Den här länken kanske kan vara till hjälp http://www.stockholmshamnar.se/Documents/Informationsmaterial/Bli_proffs_i_kanalen_2012.pdf

Njut av höst i skärgården! Det kan vara helt magiska dagar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gått sträckan Gålö-Bromma flera gånger vår och höst. Man KAN göra det på en dag, men det är trevligare tempo med en övernattning i t ex Tvättfatet på Ägnös nordsida. Ta med varma kläder och varma sovsäckar. Det blir mycket kallt på natten om man inte har värmare. Sov tillsammans i förpiken, mindre utrymme håller sig varmare. Ha med regnkläder, mössa, vantar/handskar (gärna flera par).

Och - ha tur med vädret om det går.

;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar, i morgon bär det av! Vi ska försöka ta oss hela vägen i morgon, börjar kl 8.00 :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...