Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Dolphine

Hur byter man impeller

Rekommendera Poster

Vet att det finns 1000 såna trådar redan men gör en ny. Jag har en evinrude 30 hk utombordare som jag nyss bytt olja till växelhuset och sprutat vinter konserveringspray där tändstifen sitter. Men hur byter man impeller.

Berätta gärna så utförligt ni kan och helst med bilder. Jag vet inte ens vart den sitter och hur man gör och om det är svårt. Obs bilden på segelbåten i min profil är bytt mot en motorbåt HT Uttern 4,95  Mvh / Robert

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar ska kika på det verkar dock svårt ändå och jag har nyss bytt olja satan i gatan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är en äldre motorn där impellern aldrig bytts så kan det vara väldigt stora problem att få loss bultarna som håller växelhuset på plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bytt impeller och anser inte att de är speciellt svårt. De svåra som kan uppstå är isåfall om man inte bytt impeller tidigare på motorn för då kan skruvar och splines rosta fast och då blir de svårare.

En fundering som jag kom och tänka på. Är det bara en packbox som tätar mellan vattnet som rör sig runt impellern och själva växelhuset med sin olja?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om packboxen är de enda som skyddar så känns de som att det är mer än regel att man kommer få den otät med åren och få mjölkfärgad växelhusolja..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...