Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
Gäst Karl

Vilka sjökort används till Seaclear nav progr för pc

Rekommendera Poster

Gäst Karl

Måste man scanna eller passar sjökort ifån andra program Seaclear Någon som vet? MVH Karl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan använda s.k. BSB-filer. Det är filer som har ändelsen .bsb och .kap men det går att scanna också. Mappen med BSB-filerna ska alltså innehålla filer med båda ändelserna, så vitt jag vet i varje fall. När du kör Seaclear så går det att få fram BSB-filer som ligger på andra ställen på hårddisken än där Seaclear förväntar sig dem men om du använder kalibreringsprogrammet som följer med så kan du importera dem så blir det lättare att hitta dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan inte scana in ett sjökort för att använda det som ett elektroniskt. Du får bara en bild och då kommer databasen i programvaran som har alla referenspunkter, djup och annat inte veta vad det är. Däremot kan du scana in ett sjökort om du bara vill kunna titta på det på datorn som ett vanligt sjökort. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst kan man scanna in egna sjökort eller fotografier och använda i Seaclear att navigera efter. Bild: Del av nattkort Rivö Bildformat BMP, PNG, TIF, JPG, PCX och fler kan användas efer kallibrering och konvertering i MapCal programmet som medföljer Seaclear. Se manual som kan hämtas på svenska här. http://www.sping.com/seaclear/index.htm#DOWNLOAD

post-571-1394234333,5268_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt .... RTFM ! Read The Fucking Manual :-D Seriöst ... manualen på Svenska är RIKTIGT bra! Skriv ut den och ägna en timme åt att studera den så lär de flesta frågetecknen vara bortblåsta. Jag har en polare som faktiskt köpte Fugawi .. men dumpade det och numera kör SeaClear eftersom han anser det vara överlägset bättre ... så gratis kan vara BÅDE GOTT och BRA :-D mvh // mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får väl läsa manualen även om det känns omanligt... Är det någon som har skannar 536 och är villig att dela med sig? /Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Noru

Själv har jag sökt på internet (Kazaa) och hittat kort över nästan hela kusten insjöarna och Göta kanal gratis(Usch), än så länge är det inte förbjudet att ladda hem! Men det gäller att passa på, snart ...............? Funkar jättebra med SeaClear och en bärbar dator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kjell Norum

Vad är 536? troligen har jag det! ?-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...