Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Mauritx

Grus, sand och smuts i sittbrunen/ på deck: skadar gelcoatet?

Rekommendera Poster

Jag har fått erfara att det är nästan omöjligt att inte dra med sig sand och grus i sittbrunen/ på deck oberoende om man har skor eller inte, så fort man går i land och hoppar in i båten drar man sig massor med smuts, T.ex nu när jag håll på att tvätta båten för vinterförvaring var det svårt att inte ta med sig sand eller små stenar när jag håll på att klätra up och ner. 

Har sett att dem flesta går in med skor i sinna båtar så jag antar att gelcoatet är tillräcklig stark för att inte skadas.

Vill höra er synpunkter angående detta.  

Tack på förhand. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoaten skadas inte värre än att den slits. Jag brukar ta av mig skor och strumpor vid sista rengöringen och spola av fötterna innan jag kliver upp. Kallt, men inget grus!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Min erfarenhet är att gelcoat inte är så slitstarkt, sitter det ett gruskorn under och det vill sig illa så kan det repa.

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Här är ett sätt att rengöra skorna innan du går upp i båten.

Hälsn

post-3028-1394237273,4104_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Det finns två skolor här tror jag.

De som är väldig försiktiga. De tar av sig skorna inna och halkar omkring på däck i strumplästen. Jag tror inte de människorna seglar så mycket.

Sedan har vi de som i likhet med mig inte bryr sig mycket. De använder båten. Då får man räkna med att det slits. Sedan efter något år får man lacka om däcket igen med något lämpligt.

Att jag tillhör den senare kategorin har sina sidor  å orsaker. Det uppstår alltid en massa situationer till sjöss, inget är statiskt och bestämt. Då får man inte stå där handfallen utan man måste agera och göra saker, kanske för att undvika en olycka eller vad det nu är. Man har bara sig själv och sin erfarenhet och utrustning att lita på. (Det är kanske det som är tjusningen med att segla?) Då får man inte tveka för att det blir en repa i lacket. Oups...så är man där. Man får inte gråta över en repa i gelcoaten bara för att man räddade en situation. Sedan är det ju väldigt förarligt förståss. Men reparerbart.

Det är det man skall räkna med, att lacka om då å då. Seglar inte gärna med folk som inte törs dra i ett skot för linan kan bli smutsig. Kastar inte i ankaret för det blir lerig, hissar inte seglet för den blir skadad av UV ljuset, vad skall man då på sjön att göra?

Så mitt tips är att visst, det blir repigt. Vaxa och tvätta och håll efter och lacka om efter några år. Men lev.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, Kalman...jag tror att det finns hur många skolor som helst!

Det är allt från dem som ser båten endast som ett bruksföremål och behandlar den därefter och den andra extremen som betraktar sin båt som den ömtåligaste ägodelen den har. Däremellan finns alla varianter!

Dessutom tror jag inte att det är ovanligt att man äger mer än en båt, där en kanske är slitochsläng-båt och en annan är finbåten. En bekant har flera båtar där en liten Buster inte ens har båtplats. Den körs rakt upp på land när den inte används och har aldrig varit i närheten av att få någon puts eller ens underhåll. I andra änden har han en stor Targa som putsas på hela tiden.

Personligen är jag nog ganska kluven. Jag har alltid putsat rejält på mina båtar men jag ser dem ändå som brukssföremål som måste tåla att få en repa då och då. Försiktigheten får inte begränsa mitt nyttjande av båten men det innebär inte att jag är vårdslös för det.

När det gäller att dra upp smuts och grus när båten står på land tror jag att nyckeln är att se till att marken där båten står är så ren som möjligt. Sprängsten är bra eftersom det tvättas rent av regn så smågrus och sand inte fastnar under skorna. Har man inte sprängsten utan kanske står på jord, sand eller gräs så kan man lägga ut ett golv runt båten med hjälp av t ex europallar. Då kommer man upp från smutsen och de är lätta att spola av ifall man dragit upp något på dem. Att byta skor fungerar också bra även om det är lite omständligt och det blir lätt att man inte orkar hålla på med det om man springer upp och ned väldigt mycket.

En balja med vatten som man kliver i innan man klättrar upp kan också fungera om man inte är rädd att båten blir lite blöt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...