Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Gäst silviasurfarn

Konservera mha drevsäck

Rekommendera Poster

Gjorde ett klassiskt nybörjarmisstag. Sprang I väg och köpte en drevsäck som visade sig vara för liten samt det var till en utombordare. Stod där med "skägget" I brevlådan. Blev till att ringa till Marinverkstan på marinan för hjälp.... Inköper en större till nästa år.//B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dammar av en gammal tråd, gällande aktuellt ämne... :)

Noterar de olika alternativen som diskuteras och kan se tjusning i samtliga alternativ... Det jag däremot grubblar lite över, är i de fall det förordas pump och spolmuff på drevet (oavsett om det är i balja eller säck) - har ju hört att man INTE skall trycksätta vatten/vätska in i motorn med risk för att man "dränker" den, finns det några kloka kommentarer kring den risken? Inget problem, så länge inte muffen sitter 100%-igt åt runt drevet och/eller länspumpen är så pass liten å klen att det inte kan trycka in vatten i motorn eller bör man ta den oron på allvar?

TACKSAM för kommentar kring detta och såklart fler inspel på säckens vara eller inte. (går själv i tankarna kring alternativa konserveringsmetoder...)

//S-Raptor

Det står iaf i min manual att man ska använda spolmuff och halvt tryck på vattnet. Inte öppna vattenkranen helt alltså. Sannolikt ser tyngdlagen till att vattnet rinner ut igen innan det tar sig ända upp genom limpor och knän.

Själv har jag en kran på slangen nära spolmuffen så jag kan starta motorn sekunder efter att jag släppt på vattnet. Har man noja kring detta kan man ju ha kranen en bit in på slangen så man kan starta motorn och öppna vattnet direkt efter utan att behöva hoppa i/ur båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...