Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Gäst silviasurfarn

Konservera mha drevsäck

Rekommendera Poster

Om du har sötvattenskylning på aq260 så finns det ju inget vatten att dränera i motorblocket. Eller har du kanske en manual för en sötvattenskyld motor medans din är sjövattenkyld?

Du bör tömma innan eftersom att om blocket är tomt så fylls det upp med glykolblandningen trots att termostaten är stängd. Om du inte gör det, hur vet du om glykolen har cirkulerat genom motorblocken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Är det inte bättre att leja bort dessa jobb till någon som kan smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att alla inte har tummen mitt i näven som du och hade du för övrigt läst tråden så hade du sett att vi i huvudsak diskuterar utrustning och tillvägagångssätt

Håll dig du till att skriva dina påhittade historier om din båt och annat. Allt är ju som hämtat ur gamla porrnoveller i Fib Aktuellt. Tragiskt...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Japp, det stämmer jag har inget vatten i motorblocket att dränera på AQ260:an pga halvsystemet. Ledsen om det blir lite förvirrat när man har två så olika motortyper (sjövattenkyld Mercruiser 165 rak 6:a och VP AQ 260 med halvsystem) att konservera. VP-manualen beskriver sjövattenkyld motor. På min AQ260 är således blocket inget problem. På Mercruisrarna ser man annars tydligt på tempmätaren att tempen stadigt klättrar för att sedan falla en hel del när termostaten öppnar. Nu plockade jag bort termostaterna i de motorerna för säkerhets skull för att vara säker på att blandningen cirkulerade genom blocken, men om jag hade velat hade jag i teorin kunnat köra med drevsäcken och bara väntat tills jag såg termostaten öppna. Grunnar dock fortfarande på dessa mystiska fickor som tydligen går att dränera torra men som inte nås av glykolblandning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Haha ! Tro mig, om jag inte hade varit snål, och dessutom så rik att jag hade haft råd med ett flashigt rött kök hade jag gjort just det smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för informationen!

Jag ska absolut se till att skaffa rörbitarna samt en passande slangstump och testa denna metod. Jag har inte kört motorn på ett år och använde varken stabilisering eller alkylat så jag är lite nojig för att förgasaren beckat igen. Därför skulle jag vilja konservera om motorn innan vintern men är inte så sugen på att släpa fram drevet ur förrådet och montera det för att använda säcken.

Vem vet, jag kanske säljer säcken framöver! Man må vara salig i sin egen tro men man är en dåre om man håller på sin tro när någon annan kommer med ett bättre förslag! yes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men slangarna varför har ja missat den grejen. Enkelt smart o mao e man antagligen inte det sistnämnda :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni som förespråkar metoden med drevsäck kan även beskriva hur ni sedan tömmer säcken utan att få det på backen om drevet är relativt nära marken som det är på vissa båtar då de står på trailer. se bild. Inte lätt att få det att rinna ut ur hålet och ned i en 25 liters plastdunk.

Även hur det på vissa drevmodeller skvätter utanför på grund av att plastflärparna inte funkar och en hel del glykol hamnar på marken.

Att remmarna är av undermålig kvalitet med dåliga spännen och flera skaffar andra remmar.

Att det går åt nästan 40 liter för att få den att fungera.

Enkelt, nja?

Lura inte fler att skaffa detta.

post-10001667-1394237274,5387_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara att läsa vad vi skrivit i tråden crabfish, pumpar med billig hävertpump...

 

Har inte haft problem med remmarna alls på min säck.

 

Lustigt det här att 20 liter glykol tas upp som en avgörande ekonomisk post i båtägandet, inte direkt den stora investeringen jag gjort i mitt båtunderhåll om man jämför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

40 liter är säkert inget problem med investering utan mer som förhållande om att baljor är mer skrymande och mer att släpa på.

Så förutom säcken blir det även två dunkar glykol om 20 liter per styck att släpa och förvara.

Jag tror att var och en blir nöjd med sin lösning och båda alternativen har för och nackdelar. Alltså inte bara svart och vitt. Hur man gör med säcken på båtar som även har intag i botten på båten vet jag ej men med dränkbar pump får man ha en förgrening så man även matar det intaget.

Det positiva är att båda alternativen är bättre för miljön än alternativ med dunk på badplattform eller dyligt som sedan går ned till spolmuff och där man släpper ut allt direkt i naturen eller i dagvattenbrunn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Mina Alphadrev hade 4-5 cms markfrigång när jag konserverade mha drevsäcken, och det var inget problem. Använde en fatpump 79kr från Biltema för att såväl fylla som tömma säcken, inga problem det heller. 20l dunkar ? Ja men bara om man vill. Det går bra att använda ett gäng 4l dunkar också, vet du. Remmarna var ok, inte världens bästa men jag tror att de flesta båtägare har gott om remmar om det skulle knipa.  

Jag tycker att säcken är ok men alldeles för dyr. Har man inte impeller i drevet finns andra, enklare, alternativ. Jag har alltid klarat mig utmärkt utan säck när jag har konserverat min AQ260/280DP. 

En parentes: Jag grunnar på om man inte skulle kunna konservera även motorer med (pre-)Alphadrev utan att ha dreven monterade ? En rejäl balja under skölden, glykol i baljan, länspump med slang instucken i sköldens vattenintag och sedan någon bra metod att fånga upp från skölden utkommande glykol och leda ner det i baljan igen, och man är hemma ? Nästan som en kombination av FredrikBs och crabfish lösningar: drevet avmonterat och en snygg lösning för att fånga upp glykolen, parat med en länspump för att skicka in glykolen i motorn igen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vet inte hur stor roll det spelar, men är det inte positivt att få glykollösning även i drevet?

(I mitt fall tar jag bara av drevet vid bälgbyten så vissa vintrar sitter det på.)

Initialt tyckte jag att säckens tömningspip var kass och att den borde vara grövre med bättre klämma - men eftersom den ofta kommer så lågt att det ändå är jobbigt att tömma på säckens lägsta punkt -> dunk har jag skippat den pipen helt och hållet och kör med fatpump.

Lite OT men någon kanske vet:

En sak jag funderar på i mitt fall med 41-motor är hur bra konserveringen blir för mina båtgrannar som har samma motor fast med backslag i sina Nimbusar. De tömmer nämligen i sin glykollösning i sjövattenfiltret och då blir det väl ingen konservering av de delar som ligger FÖRE filtret och där hör väl exempelvis laddluftkylaren och mellanliggande rör, eller sitter sjövattenfiltret tidigare i vattnets väg när man har backslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar utmärkt med en större hink/balja, genomföring i botten av hinken, 2 meter slang och spolmuff. kostar runt 150:- Ingen dyr säck behövs. tömmer man motorn först så suger den i sig glykolblandningen även om motorn är kall

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Spolmuff skriver du, så jag antar att drevet sitter kvar. Fungerar detta med (pre-)Alphadrev också, tar inte impellern skada av att inledningsvis gå torr ? Förstår inte riktigt hur du menar. Skulle drevets impeller suga upp glykolblandning via spolmuffen ? Det måste vara en rätt välsittande spolmuff isf, du kanske tänker på en sådan som har en genomgående stång genom drevets intagsfilter ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hjälpa till med ett svar då jag vet hur man gör med den metoden.

Man har en dunk på badbryggan med glykolblandning. Sedan via självtryck med slangen ned till spolmuffen får man in det i drevet så impellen kan pumpa det vidare. På så sätt går impellen inte torr.

Jag hade nog använt den metoden också om det inte varit för att jag vill köra en stund med glykol så jag själv hinner hälla olja via förgasaren med 1500 varv på motorn innan jag stänger. Hade då behövt betydligt mer glykol på badbryggan. Alterntivt varit två. Motorn kör rätt snabbt slut på en 25 liters dunk.

Därför använder jag en dränkbar pump från baljan till spolmuffen på drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en båtmek. som hällde glykolblandning direkt i sjövattenfiltret på min VP KAD43 - tror han hällde i ca 10 liter (som dock tyvärr inte samlades up på bra sätt).

Enkelt? Ja ! Men är det OK att biten från insug på drevet upp till sjävattenfilter inte får i sig glykolblandningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrivit innan; drevsäcken är SUPER!

 

Dock är båten nu såld så säcken skall få gå vidare till annan behövande!

 

PM:a gärna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan rekommendera Köp & Sälj i menyn där denna typ av inlägg hör hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa olika ideer om säckens vara eller inte . Enklaste sättet att renköra och konservera ett 290 drev med sjövattenkylning utan att plocka bort termostaten?

Första gången i höst, är på båtgården!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa olika ideer om säckens vara eller inte . Enklaste sättet att renköra och konservera ett 290 drev med sjövattenkylning utan att plocka bort termostaten?

Första gången i höst, är på båtgården!

/Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spolmuff skriver du, så jag antar att drevet sitter kvar. Fungerar detta med (pre-)Alphadrev också, tar inte impellern skada av att inledningsvis gå torr ? Förstår inte riktigt hur du menar. Skulle drevets impeller suga upp glykolblandning via spolmuffen ? Det måste vara en rätt välsittande spolmuff isf, du kanske tänker på en sådan som har en genomgående stång genom drevets intagsfilter ?

Jag använder spolmuff som jag drar fast med en tving. Då håller den i stort sett tätt. Den kopplar jag via slang till en dunk med glykolblandning som står ovanför drevet samt fångar det som kommer ut i en balja under drevet. Funkar bra för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker problemet med balja under drevet är att det blir så mycket spill. Kanske jag har för liten balja, men jag fick iaf inte till det..... Ska testa med drevsäck i höst och se vad jag tycker om det.

 

Kanske den ultimata kombon är dunk med glykolblandning som man matar via spolmuffen och  att använda drevsäcken för att samla upp det som kommer upp! Då behövs inga 40 liter glykolblandning samtidigt som det blir enkelt att fånga upp all utgående glykolblandning.

 

Kanske dags att vidareutveckla drevsäcken med ett gardena slanguttag i botten där man kopplar in en pump som matar spolmuffen :-)

Redigerad av lawea

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare kört med spolmuff och dunk med glykolen på badbryggan vilket har funkade bra på v8an. Drevsäck valdes bort just p g a den stora mängden glykol som går åt...även om den återanvänds från år till år som ni skriver.

 

Nu, på v6an, tömmer jag ur vattnet, lossar slangarna till termostathuset och fyller på glykol i höger espektive vänster slang tills det rinner ur drevet (i ett uppsamlingskärl såklart). Skruvar tillbaka respektive slang. Klart.

 

Nackdelen är att motorn inte får nån färskvattenspolning men då jag går i Mälaren ser jag det som ett mindre problem.

 

Missar jag nåt med den här metoden? Det känns faktiskt som lite väl enkelt men har ju aldrig haft problem med motorn heller...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man läste denna tråden innan man köpte drevsäcken. Många tips och problem, som även dök upp för mig. Konserverade två DPH drev nu i helgen. Ha minst 40 liter färdigblandad glykol med dig. Själv så fick jag trycka ihop säcken manuellt för att drevet skulle få tag i glykolen. Inköpte även en sughävert på Jula som gjorde det lätt att få över glykolen till dunkarna efteråt. Så slutsatsen är att det fungerade utmärkt lite spill men mycket glykol behövs och även extra remmar att binda ihop säcken, mer än vad som skickas med vid leveransen av säcken. Nästa gång kommer jag att minst ha 50 liter färdigblandad glykol med mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tur man läste denna tråden innan man köpte drevsäcken. Många tips och problem, som även dök upp för mig. Konserverade två DPH drev nu i helgen. Ha minst 40 liter färdigblandad glykol med dig. Själv så fick jag trycka ihop säcken manuellt för att drevet skulle få tag i glykolen. Inköpte även en sughävert på Jula som gjorde det lätt att få över glykolen till dunkarna efteråt. Så slutsatsen är att det fungerade utmärkt lite spill men mycket glykol behövs och även extra remmar att binda ihop säcken, mer än vad som skickas med vid leveransen av säcken. Nästa gång kommer jag att minst ha 50 liter färdigblandad glykol med mig.

 

Istället för 50 liter blandning kan du använda en eldriven länspump i botten på säcken och trycka in glykolblaningen med en spolmuff. Då klarar du dig på runt 20 liter glykolblandning. Använd sedan samma länspump för att tömma säcken. Jag har landat i den lösningen som kommer gälla för mig händanefter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Tur man läste denna tråden innan man köpte drevsäcken. Många tips och problem, som även dök upp för mig. Konserverade två DPH drev nu i helgen. Ha minst 40 liter färdigblandad glykol med dig. Själv så fick jag trycka ihop säcken manuellt för att drevet skulle få tag i glykolen. Inköpte även en sughävert på Jula som gjorde det lätt att få över glykolen till dunkarna efteråt. Så slutsatsen är att det fungerade utmärkt lite spill men mycket glykol behövs och även extra remmar att binda ihop säcken, mer än vad som skickas med vid leveransen av säcken. Nästa gång kommer jag att minst ha 50 liter färdigblandad glykol med mig.

Istället för 50 liter blandning kan du använda en eldriven länspump i botten på säcken och trycka in glykolblaningen med en spolmuff. Då klarar du dig på runt 20 liter glykolblandning. Använd sedan samma länspump för att tömma säcken. Jag har landat i den lösningen som kommer gälla för mig händanefter.

Ditt förslag är säkert bra, men tyckte att detta gick bra, inget söleri och kladd. Tidigare båt var med bravo tre drev och där satt kylintaget i båten inte på drevet. Blev alltid söligt och kladdigt i båten när man fick lossa slangar och använda adaptrar och grejor. Nu gick det perfekt nackdel att man får ha mycket glykol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dammar av en gammal tråd, gällande aktuellt ämne... :)

 

Noterar de olika alternativen som diskuteras och kan se tjusning i samtliga alternativ... Det jag däremot grubblar lite över, är i de fall det förordas pump och spolmuff på drevet (oavsett om det är i balja eller säck) - har ju hört att man INTE skall trycksätta vatten/vätska in i motorn med risk för att man "dränker" den, finns det några kloka kommentarer kring den risken? Inget problem, så länge inte muffen sitter 100%-igt åt runt drevet och/eller länspumpen är så pass liten å klen att det inte kan trycka in vatten i motorn eller bör man ta den oron på allvar?

 

TACKSAM för kommentar kring detta och såklart fler inspel på säckens vara eller inte. (går själv i tankarna kring alternativa konserveringsmetoder...)

 

 

//S-Raptor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...