Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Gäst silviasurfarn

Konservera mha drevsäck

Rekommendera Poster

Gäst silviasurfarn

Ska konservera ett par Mercruiser raka 6:or med pre-Alpha drev. Båten har hemmahamn i Mälaren. Har redan fyllt på bränslestab i tankarna och kört såpass länge att den har nått förgasarna, samt bytt olja och filter. Har vidare köpt en sån där svindyr drevsäck för 1000kr. Motormanualen säger att man ska tömma block och limpor innan man fyller med glykol men jag tänker häkta på drevsäcken, fylla den med 30-40l glykolblandning med 60% glykol och 40% vatten. Sedan starta aktuell motor, antingen med termostaten borttagen eller köra tills den öppnar sig, för att därefter stanna motorn och mha refraktometer mäta drevsäcksblandningens fryspunkt. Vattnet i motor och limpa har då höjt fryspunkten men förhoppningsvis ligger den ändå under -30 grader. Startar motorn igen, foggar direkt i förgasaren och stannar den sedan. Är jag riktigt ambitiös plockar jag väck tändstiften och foggar lite i cylindrarna och drar runt ett par varv med startmotorn, eller möjligen senare för hand när dreven är bortplockade. Upprepar det hela med nästa motor. Sedan är jag klar, tycker jag.

Kan det verkligen vara så här enkelt med drevsäck ? Finns det några risker (kvarstående vattenfickor etc) ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det svåra med drevsäcken tycker jag var att få den att sitta bra och sedan att tömma den på glykolblandningen. Det gäller också att se till att den inte smiter åt vid vattenintagen så att vattenpumpen går torrt.

Jag har använt denna säck en gång på mitt 290-drev och är säker på att det kommer bli lättare och lättare ju mer jag använder den.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är precis så här enkelt!

 

Jag kör först ett par 5 min med enbart färskvatten i drevsäcken för att skölja ur sjövattnet eftersom jag ligger på Västkusten. Sedan kör jag ca en kvart med glykol 50/50.

 

Att tömma är hopplöst med tömningspipen som säcken har original men köp en fatpump med hävert på Klasse (130:-) så går det enkelt! Mät fryspunkten när du fått tillbaka det i dina dunkar så kan du lätt justera inför nästa års körning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du bör tömma block och limpor på vatten innan du kör igenom glykolblandingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte så viktigt när man använder drevsäck. Man kan köra motorn i tio-tjugo minuter med drevsäcken eftersom glykolblandningen återcirkulerar och då har allt vatten blandats upp. Kollar man bara fryspunkten på glykolblandningen när man är klar så är det ju lugnt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Capitan: Du bör tömma block och limpor på vatten innan du kör igenom glykolblandingen

(det verkar inte fungera att citera, därav ovanstående improvisation)...

Varför bör jag tömma innan ? Om jag vet att blandningen som kommer ut, och som jag vet har cirkulerat genom block och limpor, håller säg -30 borde det väl vara lugnt. Eller kan det finnas återstående fickor som blandningen inte har nått ? Om det kan finnas sådana fickor kvar är väl risken lika stor att jag inte lyckas tömma dem ens om jag lossar på dränpluggarna i block och limpor ? Eller tänker jag fel här ? Det verkar vara olika rekommendationer beroende på om man följer Mercruisers eller Volvo Pentas anvisningar. Manualen till min AQ260 (GM 350) anger bara att man ska köra igenom glykol och säger ingenting om att man ska tömma innan. När det gäller Mercruisers raka 6:or verkar det som om man ska tömma innan. Jag har inte kollat i manualen till den/de Mercruisermotorer som bygger på GMs 350:a, dvs i princip samma motor som min AQ260, men jag kan ge mig sjutton på att den anger att man ska tömma innan. Kan det vara så att VP/Mercruiser har olika rekommendationer för i princip samma motorer ? Och varför tycker isf VP att man klarar sig utan att tömma innan ? Jag har aldrig tömt AQ260:an före glykolkörning och den har klarat även de kallaste vintrarna.

Blir lite fundersam...   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt båtmeckar så finns det risk för fickor.

Det är en hel del vatten i blocket/limpor som blandar sig med din glykolblandning så när du mäter glykolen så kanske det visar sig att den inte håller tillräckligt låg fryspunkt. Bara att åka och köpa mer glykol och göra om proceduren. Tömmer du blocket och limporna på vatten så tror ja inte att man behöver varmköra utan hela motorn fylls med blandingen

Normalt så är det enkelt att tömma block och limpor

Krävs det verkligen 30-40 liter för att säcken skall fungera? Har aldrig fattat vad drevsäcken skall va bra för ännu mindre nu om det krävs sådan mängder glykol...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fördelarna med drevsäcken som jag ser det är:

- Du återanvänder glykolen år efter år, justerar bara halten.

- Du kan köra motorn en rejäl stund med färskvatten innan du konserverar.

- Du kan köra motorn en rejäl stund med glykol när du konserverar.

- Ingen bekymmer med glykolspill på backen i hamnen som det blir när man släpper rakt ut.

- Miljötänk för de som fokuserar på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytterligare en fördel jämfört med att, som många gör, lossa drevet och köra med slang i hink-metoden är att med drevsäcken spolas drevet rent samt får glykolens skyddande egenskaper.

Glykolen är toppen att ha i dunkar för att vikta ned täckpresenningen sen.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ju också klara fördelar jag inte ens tänkte på eftersom jag aldrig kört min båt utan drevsäck....

Glykolen tar jag däremot hem för jag har den i två 25 liters dunkar och dom är så knallblå så dom hade fått fötter om dom stått som presenningsvikt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör alltid med ett kar och en länspump kopplad tll spolmuffen. Räcker med 10 liter. När man är färdig så lossar man slangen från spolmuffen och pumpar i en dunk. Inget spill, smidigt och inga 30-40 liter går åt

Uppfyller alla ovan krav bortsett från att detta är billigare, man behöver inte plocka av propellern samt att det är lättare att få den använda glykolen i en dunk

Ser fortfarande inga fördelar med säcken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, du pumpar från kar till dunk precis som jag - alltså i gen skillnad och propellrarna skall av ändå!

 

Men visst, gör som du är nöjd med, det fungerar ju för dig liksom säcken för mig för jag ser ingen fördel med din lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30-40 liter glykol och en hög koncentration för att du inte vill tömma ut kvarvarande vatten ur motorn. Dessutom en svindyr plastsäck  och därefter mängder med glykolblandning att ta hand om. 

Låter inte som det smartaste sättet.

Själv använder jag tekniken med balja, dränkbar pump och spolmuff.

Spolmuffen behöver man ändå för att köra rent motorn med färskvatten. 

Jag har 20 liter glykolblandning som jag återanvänder några år innan den går till återvinning. Betydligt enklare än 30-40 liter glykol som borde bli ca 60-80 liter blandning som blir ca 4 st 20 liters dunkar att släpa hem igen. Dessa ska INTE stå kvar som vikter för pressening som någon skrev då de innehåller glykol som kan riskeras att det åker ut i naturen eller via någon golvbrunn där man förvarar båten.

Men nu har du valt din metod och kommer säkert fungera. men för andra som läser detta att fundera en gång till innan ni springer iväg och köper en svindyr plastpåse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dag du ser massa yrkesmän använda drevsäck så har du övertygat mig. Mao aldrig ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Ok, får kanske förklara det lite närmare.

30-40l glykolblandning inte ren glykol. Jag har två båtar att ta hand om, den ena med en VP AQ260  (V8) och den andra med dubbla Mercruiser raka 6:or. AQ260 har 280DP-drev, och när jag konserverar där tar jag väck drevet och låter motorn via drevets kylslang suga i sig 25l glykol (blandning) från en dunk. Jag samlar upp glykolen som kommer ut, spetsar till den vid behov, och återanvänder den till Mercruisrarna. De senare har pre-Alphadrev med impeller i dreven, och jag föredrar att konservera med dreven på. Därav behovet av drevsäck, som jag för övrigt använde för första gången igår. Tyckte att det var lite meckigt med säcken, men när jag hade insett att det var en bra idé att följa anvisningarna om att dra ihop hörnen så fungerade den bra. 37l glykolblandning fick jag använda för att få en acceptabel fyllnadsgrad i säcken, 25l sparas i min dunk och resten i 4l dunkar. Glykolblandningen återanvänder jag givetvis nästa år. Totalt, för konserveringen av dessa 3 motorer, fick jag i etapper spetsa fjolårets sparade glykolblandning med ytterligare 12l ren glykol (cirkapris 450 kr på Jula). Jag tycker nog att jag använder glykolblandningen rätt effektivt. Inget spill på marken och alltför utspädd glykolblandning hamnar i miljöbehållare på båtklubben.

Jag tömde inte block och limpor på någon av motorerna men tog bort termostaterna på Mercruisrarna innan jag körde igenom glykolblandningen under 5-10min. När jag mätte innehållet i drevsäcken med refraktometern visade -den 37 för den ena motorn och -32 för den andra. Känner mig rätt lugn.

Varför jag inte vill tömma block och limpor ? Vill inte riskera läckande dränpluggar, ev sönderdragna gängor mm. Det är ofta rostigt där och jag vill inte ha läckage under sommarsäsongen.

Om Mercruisrarna inte hade haft den idiotiska konstruktionen med impeller i dreven hade jag gjort precis som med AQ260:an och hade aldrig övervägt att köpa en drevsäck.

Fast jag funderar fortfarande på varför det finns fickor på Mercuisers men inte på VP ;-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och vi andra som använder kar tar inte heller av dreven. Säcken har inget att göra med på eller avmonterat drev

Som sagt. Bara massa extra mängder glykol och bök med dyr säck

Du är förövrigt den enda jag hört säga att säcken funkar bra :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här gör jag:

(det går tyvärr inte att göra en klickbar länk blir så här:

)

Motorn suger i sig ett par liter varje år som sedan åker ut i havet. Men eftersom jag kör med polypropylenglykol så är det inget problem (till skillnad från den giftiga etylenglykolen),

Det som är kvar i hinken kan sparas till nästa år.

 

post-8232-1394237273,8213_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att det fungerar riktigt bra med säcken, men visst - det gäller att följa instruktionen för det är A och O att få den tät i hörnen upptill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Capitan: jag förstår inte, säck eller kar är väl inte världens skillnad ? Karet är väl inte anpassat till drevets form så det borde väl bli mycket mer glykolblandning som ska fyllas i det ? Jag ser inte fördelarna med ett kar förutom möjligen priset jämfört med drevsäcken. Kan inte du sätta in en bild på ditt fantastiska kar så jag får se hur det ser ut ?  Att jag gör av med en del glykol beror mest på att jag spär ut det eftersom jag inte dränerar block och limpor först, och har ingenting med drevsäcken att göra. Det hade blivit samma effekt med ett kar. Jag letade faktiskt efter ett kar som första alternativ eftersom jag tyckte att säcken var så dyr men hittade inget bra alternativ. Drev av eller inte har förresten visst med saken att göra. Hade jag kunnat konservera Mercruisrarna pss som AQ260:an hade jag aldrig använt vare sig kar eller säck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, nu är det ju inte 40 liter glykol som blir 80 liter blandad glykol utan 20 liter glykol som blir 40 liter blandad glykol för säcken till ett 290DP drev som det är i mitt fall.

Balja, dränkbar pump och spolmuff borde inte vara så långt ifrån vad du betalar för en drevsäck samt en hävertpump som i mitt fall gick på knappa tusenlappen totalt.

Men men, vi har alla olika erfarenheter och det är ju i mångt och mycket det som TS eftersökte.

Håller med Captain om att båtmekaniker inte använder drevsäcken när de gör motsvarande konservering i parti och minut, det tar troligen för lång tid och kunden får ju ändå betala ny glykol varje år i priset.

På varvet nära mig har dom en uppskuren (!) IBC container (1 kubik) fylld med glykolblandning - den kör dom fram med gaffeltrucken till båtens position och använder vid jobbet. Jag frågade om det inte är dumt att det spiller ut rätt mycket glykol på grusplanen när dom kör med trucken (inga direkta skvalpskott där inte) men det ingen vet har ingen ont av sa meken... frågan är vad dom har för glykolhalt i den baljan efter 30-40 konserveringar, vad vet jag.

Säger inte att detta är den rådande tekniken, bara vad jag själv noterat på det större varvet nära mig här i Göteborg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

Snygg lösning !

Fast om du inte tömmer block och limpor först får du samma utspädningseffekt som jag. Och du har inte impeller i drevet så du kan ta av det och sedan konservera motorn.

Men jag undrar om jag inte ska kopiera din lösning för min AQ260 nästa år. Har inte riktigt vågat göra sådär eftersom jag var osäker på hur högt vattenpumpen skulle orka suga upp, men det fungerar tydligen för dig. Jag kör med en dunk på akterdäck och förfyller slangen med glykolblandning innan jag startar motorn. Kanske onödigt försiktigt inser jag nu när jag ser hur du gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag vill komma till är att säcken är en produkt som är lite onödig i mina ögon och som framförallt kräver stor mängd glykolblandning och som även är bökig att använda

Jag använder att delat oljefat. En kloss i bakkant så blandningen rinner fram till länspumpen så krävs det lite blanding

Enda fördelen jag kan komma på med säcken är att att den är smidigare att ta med i bilen men i mitt fall så har jag allt här hemma

Tom denna lösning framstår som bättre än drevsäcken. Ingen risk för att vattenintaget täpps till som det känns som stor risk att det gör med drevsäcken. Lite samma princip men...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte varför vissa här känner att de måste racka ned på drevsäcken så mycket. Det är ju ingen som tvingar någon att använda en viss metod så varför kan vi inte bara vara glada att folk har hittat olika sätt att konservera sin motor och är nöjda med det?

För mig skulle det inte fungera att använda ett kar eftersom jag inte har någonstans att förvara det och alla andra prylar när de inte används. Drevsäcken rullar jag ihop och ställer i ett hörn i förrådet.

Eftersom jag köpte drevsäcken begagnad så var nog kostanden dessutom lägre än att skaffa kar, spolmuff, pump och slangar.

Jag är nöjd med drevsäcken och skulle rekommendera den till andra om frågan ställs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kikade nu på FredrikBs lilla film och det såg otroligt smidigt ut! Har du dimensionerna på slangen och rören du använder och kan du förklara lite hur du kopplar ihop dem med skölden?

Hur gör du för att pumpen inte ska gå torrt innan glykolblandningen börjar cirkulera ordentligt?

Enda nackdelen jag kan se med denna metod är att drevet inte får någon ursköljning med sötvatten och ingen skyddande glykol i kanalerna. Fast detta kanske man kan göra med drevet av? Sätta trädgårdsslangen mot sköldslangens pip och spola bakvägen? Sen borde man kunna hälla i glykolblanding samma väg kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriver under på vad du säger Flintstone!

Drevsäcken är en smidig lösning för dem av oss som inte har båten hemma och som exempelvis i mitt fall skall köra prylarna i personbil ett par mil för att göra jobbet. Självklart kan ett kar eller avskuret oljefat vara en smidig och billig lösning - för den som inte skall ha in det i bakluckan - på samma sätt kan drevsäcken kännas både dyr och ömtålig i jämförelse för den som ändå bara baxar in sitt oömma oljefat i garaget.

Det är väl därför som jag sett att flera av mina bryggrannar har provat drevsäcken i år och varit lyriska just för att dom också skall ha sakerna med sig hemifrån till hamnen.

I vårt fall är det även så att det är hysteriskt snack om miljökrav i år så forna tiders släppa rakt ut från båten ner på hamnplan har det blivit bomstopp för. Spelar ingen roll vilken typ av glykol man har, det accepteras inte ändå. Finns många skäl till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slangen som kopplas på insuget är en vattenslang som bara trycks in i insugsslangen i skölden. 19 mm? Går in i insugslangen i drevet med marginal. Några varv vulktejp på vattenslangen  gör det tätt och bra. Behöver inte fästas mer än så eftersom impellern skapar sug i slangen. Änden som går ner i hinken är snedskuren så att den inte suger fast i botten på hinken om den skulle gå ända ner. 

Röret som hängs på avgasbälgen är vanligt 110mm(?) avloppsrör som du hittar i byggaffären. Bälgen går alltså in i röret några centimeter. Hänger väldigt stadigt på bälgen eftersom det sitter en gummipackning/fläns i änden på röret.

Impellern hinner inte gå torr många sekunder innan blandningen når den. Det är ju egentligen ingen större skillnad mot när båten ligger i sjön och impellern då sitter ovanför vattenlinjen.

Jag tar upp båten i mälaren så det känns inte så fariligt att dreven inte får någon genomsköljning. Kör med trädgårdsslangen du. Vattnet rinner ut så glykolblandning där känns överflödig. Men jag kan ha fel där..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju stor skillnad på en sötvattenkyld motor och en sjövattenkyld. Blocket på en AD41 kyls inte alls av sjövattnet. Limpa/avgaskrök vet jag inte. Men det kommer ju ut glykol med avgaserna så någonstans på vägen blandas de...

Som jag skrev ovan så tror jag inte det är någon större fara för impellern. Jag har iaf inte sett några skador när jag bytt den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig inte. Det handlar inte om att klanka ner utan att folk ska se fler sidor och tänk om drevsäcken. Lösningar och kostnader för olika saker/lösningar är en stor del av detta forum

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balja och pump dyrt, knappast 

Något som går handla på BIltema utan att vara rädd för kvaliten

 

Spolmuff nr 25341 pris 49,90 kr

Murbruksbalja 40 liter nr 86880 pris 59,90 kr

Länspump nr 259750 pris 159,00

Totalt 268,80

Dessutom är det enklare att renköra motor med färskvatten kopplat till spolmuffen än att hålla på att fylla och tömma säcken för motsvarande renkörning.

Lite slang och kabel hade jag hemma, även en 20 liters hink med lock (varit torrt bygglim för golvskivor)

Hink och övriga delar lägger jag i baljan när jag är klar och tar mycket liten plats.

På Alpha drev sitter det två utlopp på sidorna av skölden och där stoppar man två slangbitar så de går ned i baljan.

När motorn är genomkörd med glykolblandning släppe man ut glykolblandning genom att lossa plyggar på vattenrör under grenrören sedan via dyvika rakt ned i baljan man har. 

Enkelt och billigt utan risk att den täpper hålen för inlopp på drevet. Även hållbar och har haft den i 5 år nu. Slipper risken med punkterad plastsäck.

Nej man behöver inte kapade oljefat eller andra skrymmande lösninga. Se bild på balja. Kraftig och bra form som jag ställer under drevet.

post-10001667-1394237273,963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn

FredrikB: Min AQ260 är färskvattenkyld så där behöver jag inte tömma blocket, inte heller späds från skölden inkommande glykolblandning ut av vatten i blocket. Däremot ligger det kvar en hel del vatten i limporna (halvsystem), vilket späder ut glykolblandningen. Jag märker det när jag mäter glykolhalt före och efter körningen. Hursomhelst, det var ingen kritik bara ett konstaterande. Jag gillar din lösning :-)

crabfish: Ska vi prata risker är jag mer oroad över konsekvenserna om länspumpen går sönder än om plastsäcken, som du kallar det, skulle börja läcka. Drevsäcken verkar vara gjord i rätt kraftigt material. Fast det är onekligen en intressant lösning som du har.

Renkörning gör jag givetvis inte i en drevsäck, där använder jag hink som AQ260:an får suga färskvatten ifrån (fyller på den med trädgårdsslang då och då) eller spolmuff samt vattenslang med lågt tryck för Mercruisrarna. De senare körs i Mälaren och jag tycker inte att jag har samma behov av att renköra dem som AQ260:an.

Det skulle inte förvåna mig om någon inom kort kommer på idén att ta fram en alternativ drevsäck till mycket lägre pris, det nuvarande är hutlöst. Kanske kommer det en gör-det-själv anvisning rentav ? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...