Molin135 0 Postad 20 Januari , 2013 Peter: Ja, efter Maxi-båtarna kommer nog Comforten i vår lista på intressanta båtar. Dyker det upp någon i närheten kollar vi defenitivt in den! Bran82: Vilken härlig film! Sittbrunnen ser riktigt stor och rymlig ut för en båt i den storleken! Tack för svar angående ensamseglingen. Vad är det för meddelande du pratar om? Happysix: Schysst båt, men Göteborg är lite för långt härifrån, då vi bor på Värmdö utanför Stockholm. LindaW: Tack för ett bra svar. Häng gärna kvar här i tråden då det garanterat kommer fler frågon om båten! TombSailor: Jag såg i din profil att du bor i värmland, vilket är lite väl långt härifrån är jag rädd (bor på Värmdö utanför Stockholm), men tack ändå! Jag satt och kollade blocket, som alltid, och såg denna skönhet väldigt nära härifrån! Har mailat honom och förhoppningsvis åker vi och kolla på båten snart. Vad tror ni om denna?http://www.blocket.se/stockholm/Maxi__77__nr_889__fint_skick_44937047.htm?ca=11&w=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 20 Januari , 2013 Hej! Jag tror att en Maxi 77:a (ev en 68:a) skulle vara en bra båt för er. Det finns nånga fördelar med båttypen som ex.vis att utymmena och ruffhöjd är stora för båtstorleken och det faktum att det tillverkats nästa 4 000 Maxi 77:or bör bidra till ett lämpligt pris både på bårat, reservdelar, mm. Jag kan ine se att det skulle vara några problem att hantera en Maxi 77:a ensam, själv seglar jag en Comfort 32:a ensam om det behövs. Tycker däremot att det är trevligare att vara flera ombord. Segeln på en Maxi 77:a är inte stora och om man tycker det är struligt att skota hem en genua om man seglar ensam så finns det normalt även mindre segel i segelgarderoben. Båtarna byggda från 75 och framåt har en starkare kölinfästning med tvärgående balkar, det har inte de tidigare modellerna. Dessutom höjdes däcket och ruffen blev längre, så innerutrymmena ökade (lite på bekostnad av utrymme i sittbrunnen). Det finns även Maxi 777 som byggdes under ett år. Jag tror egentigen att enda skillnaden är att den har 7/8-rigg. Motor, segel och dynor är det som slits ut på en båt även om den i övrigt är i bra skick. Jag gissar följande priser; Dakronsegel 20 000:- kr, motor oklart (finns både inom och utombordare), dynor, 15 000:- kr. Förtöjningsmateriel, extrautrustning, kökstillbehör, mm brukar man säga inte har något större värde vid försäljningen, men finns den där så slipper ni tänka på detta (och ni slipper köpa den). Detta kan vara bra att tänka på när ni tittar på olika båter för att kunna jämföra dem om de har olika bra utrustning. Jag skulle nog föredra att ha en utombordare eftersom det är lättare, billigare och snabbare att få dit en ny om den gamla skulle krångla. Någon här på MG som har några synpunkter på det? När det gäller köpet, om det görs med båten upplagd, så bör det gå att komma överens om att om fel hitta på båten i samband med sjösättning, riggning, mm så kan köpet återgå (vid stora fel) eller priset förhandlas om (vid mindre fel). Fördelem med ett sådant köpeavtal är att ni kan köpa båten nu (utan möjlighet att se den i sitt rätta element) och vara ganska säkra på att köparen inte döljer något före er eftersom han då riskerar att köpet går tillbaks eller att köpeskillingen förhandlas om. (Det gör ju ni i och för sig ockås.) Ni betalar handpenning när ni skriver avtal och är bundna att köpa till överenskommet pris om det inte finns några fel på båten. Ja, det är väl mitt bidrag just nu... Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 20 Januari , 2013 Tack så hemskt mycket för ett mycket bra svar! Många bra tips och fakta som vi tar åt oss av! Vad tror du/ni om M77:an jag länkade i mitt förra inlägg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 20 Januari , 2013 Äääh, jag hade gjort ett långt jävla privat-meddelande till dig men Maringuidens system för att skicka det verkar helt upfuckat... Sittbrunnen är ENORM för båtstorleken. Fantastiskt att kunna sitta 6-7 pers utan problem och umgås vid bra väder. Mycket har redan sagts, och Mackey gjorde ett bra inlägg även han. Kontentan av det hela är väl att det är en bra båtmodell, och den går att segla själv utan problem. Utrymmesmässigt bäst (?) i klassen, både i ruff och sittbrunn. 77an du länkade till är en av de äldre, vet inte exakt årsmodell. Men googla så ser du vad som utvecklats på den genom åren. Jag skulle dock kolla mer på båtens allmänna status än bara årsmodell. Segel är ganska dyrt, men samtidigt är det ytterst få äldre båtar i den här storleken som har fräscha segel. Och det är ju inget måste för att njuta av seglingen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 20 Januari , 2013 Hej igen! Jag tittad också på den annonsen innan jag svarade. Det är inte så lätt att bilda sig en fullständig uppfattning om något som man bara läser om, men jag har följade synpunkter Det böra - med hänsyn till tillverkningsnumret - vara en tillverkad 1975, kanske 76. Bra att det är en bättre kölinfästning än på de första båtarna. Om säljaren ägt båten sedan den var ny och verkligen vårdat den på ett bra vis så är det bra. Det kan ju också vara så att säljaren tycker att han vårdat båten väl, men att han/hon gjort det på fel vis. Bra med rullgenua och ser ju ok ut på fotona. Bra med utombordare, är troligen dessutom inte så väldigt gammal då den är 4-takt. Elstar är bra, då är det lättare att starta när man är ensam. Kanse tom. finns reglage i sittbrunnen. Dessutom finns det säkert batterier ombord och laddning från motorn så att ni har lite ström ombord även när motorn inte går. Spritkök är helt ok. Trist att inte ha ugn, men det går allt bara och laga viss ugnsmat i en bakburk. Värmare är skönt att ha om den funkar, men kan vara dyrt att laga. Det som är mindre bra med annonsen är att det inte någonstans framgår vad det är för ålder på någon utrustning. Visa lite försiktigt intresse och be om en utrustningslista med årtal inskrivan. OM det inte finns någon lista så kan ni ju tala med varandra, men se till att du antecknar vad som finns och vad det är för årgång. Båten säljs med all utrustning, vad ingår i det? Plotter, köksgeråd, VHF, radio, tv, mm? Kolla detta innan ni börjar tala pris. Prutar ni så kanske delar av utrustningen försvinner om ni inte fått reda på vad som ingår. Jag kan maila en lista på allt som en besiktningsmann brukar titta på, där finns även en massa utrustning har jag för mig. Då kan ni tillsammans med säljaren gå igenomo denna och kolla av vad som finns och vilket skick det är i. Ge mig din e-postadress om du är intesserad av detta. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 20 Januari , 2013 Bran82: Vad stod det i meddelandet då? Storleken på sittbrunnen låter som ett mycket stort plus för oss, och ett sittbrunnskapell vore ju inte fel, då man får ett extra rum. Vad kostar ett sådant till en M77? Jag har som sagt mailat honom och väntar på svar, så vi kan komma överens om att åka och kolla på båten så snart som möjligt för att se på skicket och bilda oss en uppfattning om modellen i huvudtaget. Så länge seglen inte är trasiga eller har revor, så är det väl OK, men fräscha segel gör ju seglingen lite roligare! Mackey: Så en 75:a och framåt har den nya kölinfästningen? Ja, hur ägaren tagit vara på båten får vi ju ta reda på mer när vi tittar på båten. Rullgenua och utombordare är saker vi prioriterar då det underlättar seglingen och utombordare är billigare och lättare att reparera. Det du säger om åldern på utrustning är en annan sak vi får fråga säljaren om och sätta oss ner och gå igenom, jag skulle gärna vilja ha listan med saker som man bör kolla över mailad till mig! Jag nås på jscues97@gmail.com. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 20 Januari , 2013 Äh, stod typ det jag skrivit nu Rullgenua är ju jättebra att det finns, och motorn är tämligen ny! Segel kan man ju byta ut allteftersom. Sittbrunnskapell är ganska dyrt. Kolla på http://garbo.us eller http://www.maxispecialisten.se Det är nåt jag valt att inte lägga pengar på såhär i början. Här kan du se vilka uppdateringar som gjorts, just den du länkade till är ju så pass ny att den har de viktiga uppdateringarna. http://www.zetternet.se/maxi77/andringar.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 20 Januari , 2013 Hej! Har skickat diverse info till dig, både utrustningslistor, förslag på köpeavtal och en handledning för båtbesiktningsmän. Lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 20 Januari , 2013 Bran82: Sittbrunskabell kan man nog avvakta med ett tag, som du säger. Tack så mycket för tabellen med förnyanden och uppdateringar av Maxin! Det visar ju enligt denna tabell att från och med nr 303 hade båtarna Divinycelllaminat istället för balsa. Om det verkligen är så vore det ju fruktansvärt skönt då man slipper oroa sig för ruttet organiskt laminatmaterial! Mackey: Ja, jag har fått filerna! Oändligt tack! Det känns fantastiskt att få så bra hjälp och stöd här på forumet som nybörjare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
happysix 44 Postad 20 Januari , 2013 Leta efter Ferrocement segelbåt.(ett tips bara) Det är många sådana som seglar på smal budget långa sträckor. Jag träffa en gammal man i Almerimar Spanien som har seglat runt jorden tre varv. Den bästa båten han haft var en i ferro påstod han. Båtarna han haft påminnde om varandra men ferrocementbåten hade lugnast gång. Man får mycket båt för pengarna också. Men man får leta lite för att hitta dessa. Ofta är dom lite bortglömda längst bak på båtuppställningsplatsen. Om ferro båten är bra gjord så är det riktigt starka och trygga båtar, problemet är att det kan vara svårt att kolla även för en besikningtsman. Därför ska man nog satsa på en som har ett varvsbyggt skrov. Oj posta i fel tråd. Skulle ha hamnat i seglats runt jorden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 22 Januari , 2013 Igår kväll fick jag lite iformation angående M77:an i länken ovan. Hej, vi sjösatte båten första gången 1975 och då var den ny. Seglen är från 1975 till 1985. Beträffande kända fel: Nej men vi har haft den sedan 1975. Skrov, köl, däck och överbyggnad är ok efter dessa år. En hemmagjord trävagga som många beundrat. Mvh Seglen är med andra ord ganska gamla, men är de hela så är det väl ingen fara, går inte så värst fort bara. Eller påverkar det fler saker? Av den lilla infon som gavs i meddelandet och annonsen, låter det som en bra båt? Vi ska försöka stämma träff i helgen för att åka och titta på henne, men jag har även en fråga angående det. Tror ni att det är oklokt att låta framgå att man är tre unga killar som ska köpa båten, vilket skulle kunna avskräcka säljarna? Jag menar; det är förmodligen deras ögonsten. Men man skulle också kunna få den motsatta reaktionen; säljarna tycker det är kul att några unga pojkar vill lära sig mer och dessutom har orken och lusten att ta hand om båten, och säljarna får sympati för oss. Vad tror ni? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martinbz 0 Postad 22 Januari , 2013 Lite tankar om äldre segel: Sålänge dem är användbara (läs ej sönderblåsta, hål eller motsvarande) kanske de duger alldelles utmärkt att använda till det som NI ska använda båten till? Kanske till och med kan vara en fördel den första säsongen att ha slit och släng segel som ni inte behöver vara så rädda om, eventuella misstag blir då inte kostsamma på samma sätt som om seglen vore nyare. Jag har tillexempel valt att segla så mycket som möjligt med de gamla seglen jag fick med till min Safir, givetvis för att jag inte vill slita på det nya stället men också för att jag ska lära mig att hantera båten, i alla vindar. En god vänn till mig, helt utan segelvana, köpte sig en Misil II i höstas, seglen är säkert från 80-talet men dem duger alldelles utmärkt för honom. Personligen tycker jag det är roligare att köpa nya segel till en segelbåt än att behöva investera i en ny motor till samma segelbåt. Det känns liksom bätre att uppgradera the main machine. Och utombordaren på den där Maxin verkade ju vara i prima skick som någon nämde ovan. lite riktpriser om ni skulle vilja uppgradera efter en säsong eller två: http://www.boding.se/priser/modell/maxi-77/ (rabatt på hösten brukar dessutom vara standard hos segelmakarna) Min uppfattning är att fördelen med lite nya segel ger en mer lättseglad båt, hur menar jag nu? Jo, generellt så har ju ett nyare segel bättre form och styrka, den genererar bättre fart och höjdtagningsförmåga, helt enkelt bättre seglingegenskaper. (slår kanske in en öppen dörr här...) Jag tycker ni ska titta på båten, det är ju nära till Nacka! Berätta om era planer, säljaren ser säkert möjligheten till att sprida seglingskulturen vidare, och nu blir det ju eran ögonsten! Första båten är ju alltid något speciellt tror jag. Oavsett vilken båt ni väljer så tycker jag det är en skitkul idé att köpa båt i er ålder! All heder åt era frågor, det är helt rätt att fråga det man funderar på. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 22 Januari , 2013 Tack för svar! Ja det var en bra tanke med det faktum att slitna segel (men hela och väl funktionsdugliga) kanske till och med är till fördel under den första säsongen. Jag har nu mailat säljarna för att boka tid för att träffa dem och se båten ev. till helgen. Tack för uppmuntran och stöd! Vi är väldigt spända inför detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 22 Januari , 2013 Personligen finner jag inte någon som helst finsess med slitna segel! Vem tycker att det är en fördel att köpa en bil med halvdassig motor? Okej! om priset är rätt och båten i övrigt är fin så ska man inte haka upp sig på något eller några halvdassiga segel men dåliga segel gör ju att seglingen blir tråkigare, dålig höjd, dålig fart och mera krängning. Dessutom kan de vara sköra och slitna i sömmar,horn och lik så att de går sönder vid en okontrollerad gipp eller en felaktigt genomförd bärgning i hård vind. Själv hade jag en fock som var så sliten att lattfickorna lossnade när det fladdrade för länge. Så någon fördel ser jag inte. Däremot instämmer jag fullt ut i resonemanget att det är en trevligare investering att köpa segel än motor, Motor är bara något nödvändigt ont att investera i medan segel är kul att välja, tänka ut, jämföra och framförallt hissa. Känslan av att få hissa ett kritvitt storsegel, styvt som balsafanér är härlig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsnobbing 152 Postad 22 Januari , 2013 Jag tror inte att det är något problem att ni är unga. Gissar att de flesta seglare kan leva sig in i hur kul det skulle vara, och känna sig glada över att inviga tre grabbar i seglandets äventyrligheter. Jag köpte en liten segelbåt när jag var 15 tillsammans med en polare. Vi prutade hårt med det kanske inte så förfinade argumantet vi har inte mer! Mannen som sålde svarade med ett stort leende: Ja, ja...ta den då grabbar! Lycka till!! //Nils Nobbing Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 22 Januari , 2013 Hej! Jag tror också att det kan vara roligt för ägarna att se att ni vill ha en egen båt att ta hand och att de kan se positivt på att sälja till er bara därför. Prutknepet att vi har inte mera pengar kan funka för er i 16:år åldern, men inte för någon annan. Visa intresse och fråga mycekt så tror jag säkert säljaren upplever er som helt ok köpare, även om det är deras ögonsten. Ni får dessutom reda på en massa... Ett råd jag glömt tidigare, åk och titta på en annan båt (som ni inte riktigt har råd med eller som ni kanske inte vill ha) innan ni tittar på den ni just nu vill ha. Några fördelar: 1) Ni har sett en annan båt och förstår då mer av vad ni ser när ni tittar på er drömbåt. 2) Båten kanske är mycket bättre än er drömbåt och ni kanske får ner priset till det ni har råd med. Då får ni mera båt för de pengar ni har. 3) Ni har gjort er båtköpardebut och kanske en massa misstag, ställt dumam frågor, prutat på ett korkat vis, mm på en båt som inte är så viktigt för er om ni inte får köpa. Det måste ändå vara en båt ni tror att ni skulle kunna köpa till rätt pris, det är oetiskt att utnyttja någon som tror att han/hon ska sälja sin båt och så är ni bara där och övar er. (Funkar bra när man söker jobb också, sök först de jobb du inte så gärna vill ha för att öva. Söka fel jobb tycker inte jag oetiskt, du måste ju trots allt ha de rätta förutsättningarna för att söka jobbet.) Det finns en Maxi 77 i Åkersberga för 49 000:- kr, kanske kan prutas till 30? Då blir priset kanske det samma som för den i Nacka som annonseras för 35 000:- kr. Eller ring/maila i alla fall lite med dem för att se vad ni får för 49 jämfört med 35. Än en gång, lycka till! Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Martinbz 0 Postad 22 Januari , 2013 Mycket klokt perspektiv. Det svåra i mitt inlägg var att definera slitna segel. Min förra båt hade en gammal, (mycket gammal) mylar genua. Den såg ut som skit rent ut sagt, men stod riktigt fint upp till 4 m/s. Sliten som få, men tillräckligt bra. Och min kamrat med sin Misil II:a har segel som i min värld är slitna, dessa har dock inte en tillstymelse till att gå sönder. Ändock slitna, men funktionsdugliga. Farsgubben uppgraderade genuan på sin B31:a förra våren, och är idel lyrisk, vilken känsla mycket mera lättseglat osv. Så jag håller verkligen med dig om fördelarna. Precis som du skriver så om priset är rätt kan det vara ok ändå. Och den där (hissnande hehe) känslan!! Mmm, något alla seglar borde få uppleva. Ett bra tips till TS kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 23 Januari , 2013 Ett gammali dracon-segel brukar ha blivit bukigt och fångar vinden som en skopa istället för att den blåser förbi och orsakar vacum bakom ---> drivkraft framåt. Det som händer är att båten lutar mer än nödvändigt förutom att det går långsammare och inte tar höjd. Man kommer framåt men betydligt mer obekvämt (och ryckigt om vinden är byig). Nyare segel är alltså bra men tänk på att antalet seglade timmar (och skötsel) är viktigare vid dragon. För laminatsegal är ålder och skötsel ((solljus) mer viktigt - de blir inte bukiga på samma sätt utan skörar. Kan vara slut efter bara några år i fel händer. När det gäller sittbrunnskapell är det suveränt när man har det lite trångt i båten. Man kan sitta ute när det regnar - är kallteller myggigt, men framför allt slipper ni dra ner blöta kläder mm i ruffen, kan lägga segelsäckar ute under natten mm. Vi gjorde ett tillfälligt kapell av genomskinlig vaxduk och genomskinlig tesatejp till vår båt innan vi fick vårt kapell. Vi tejpade tunnlar för tampar som knopades fast i pulpit . Främre detlen lades över sprayhooden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 23 Januari , 2013 @Janken: Det du säger har också en poäng med bra argument bakom den. Det är kul att få lite olika uppfattningar! Men precis som du säger; så invisterar vi hellre i nya segel än i en ny motor. Och om priset är rätt och båten känns bra, med undantag från eventuellt dåliga segel, och motorn är okej, så finns det nog chans att vi slår till. @Nilsnobbing: Ja, jag har fått uppfattningen att, genom allt stöd äldre och mer erfarna medlemmar och seglare visat för vårt projekt och nyfikenhet, nya unga seglare välkomnas i den mer erfarna världen. Det scenario du beskriver, om hur du och din kompis köpte er en båt i ungefär vår ålder, låter som ett drömscenario för oss. Det vore underbart att få den sortens sympati och förståelse för att vi gärna vill ha en bra båt, men att vår budget tyvärr är väldigt begränsad.. Tack! @Mackey: Ja, fråga mycket kommer vi allt göra, särskilt med hjälp av den fantastiska checklistan du skickade oss! Även om jag är lite rädd för att vi inte kommer vilja köpa båten efter den djupa besiktningen, hehehe. Ja diskussionen om huruvuda vi ska kolla på en annan, dyrare båt för att se vad vi ev. går miste om fortgår och vi får se hur vi gör. Om inte annat har våra föräldrar sett en del båtar och skulle nog kunna hjälpa oss genom att informera oss om vad denna båten särskilt hade eller inte hade om vi nu inte skulle få tid/möjlighet att titta på en annan. Än en gång, Tack! @Martinbz: Jaa, en investering av nya segel kanske ev. görs någon gång. Dyr investering, men att höra av er så låter det som om det är värt det! @Ciaraud: Tack för info om seglen! Ja, vi får se hur vi gör med sittbrunskapell. Det vore ju toppen, men det kostar ju skjortan med ett ordentligt! Tack för ett mycket bra och utförligt svar! Kan för övrigt säga att vi fick idag ett mail från Praktiskt Båtägande som gärna skulle vilja följa oss och skriva om hur vi hittar båten, köpet och eventuella renoveringar och förbättringar som ni gör efteråt. Vi svarade naturligtvis ja och hoppas att intresse och stöd för repotaget skulle finnas här vid en eventuell publicering? Mvh, Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Januari , 2013 Har ett tips på förstärkning av kassan! Du skriver en fantastiskt bra svenska helt utan fel. Använd den färdigheten och missionera om båtägandet. Särskilt i början kan du förmedla det ljuva skimret till andra ungdomar som gå samma väg som du och dina vänner. Resultatet kan bli färre nedslagna svaga personer, uppeldade bilar, ja den listan har inget slut. Fler små båtar i sjön, trevliga ungdomsgäng på klipporna, ja den listan blir också nåt att gotta sig åt. Lätt att inse skillnaden t.ex i kostnader för samhället mellan de två olika ungdomsgängen. Kanske du ska kolla med kommunen. Är man intresserad av färre nedslagna pensionärer? Du kan ju välja en mindre utpressande vinkling. Håll dig informerad om tidningar som vill ha en ungdoms syn pä båtköp och insteget i båtägande. Båtbranschen behöver få in fler i butiken. Svenska kryssarklubben behöver föryngring. När pensionärerna dör om ett par år försvinner en stor del av medlemmarna. De längtar alla efter artiklar om ungdomar till sjöss. Många ungdomar! Gör en lista på några lämpliga objekt och skicka lite saxat ur den här tråden t.ex. Det kostar inget att mailbomba några som vill höra mer pling i butikens dörrklocka och se fler medlemmar i föreningen. Inga stora slantar men sammantaget ev sponsringar, rabatter mm kan det kanske bli nåt nytt till båten varje år. Lycka till med båtköp och journalistiken, det är väl ditt utbildningsval eller? Såg att ni redan fått en tidning på kroken. Har läst tråden lite dåligt. Försökt få till min svenska lite extra bra här ovan men du ser ändå några fel. Hur bär du dig åt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 24 Januari , 2013 Tack för komplemangen om min svenska, men att använda den för att få in andra ungdomar tror jag blir svårt. Bättre vore väl om båttidningar eller sällskap skriver om det/oss där kanske vi själva ger en vinkling av båtköp mm. som inte är särskilt vanlig att se idag. En vinkling där vi ev. delar med oss av erfarenheter att köpa båt som ung, eventuella fel vi gjort eller saker att tänka på samt att det inte behöver bli särskilt dyrt då man sun ung med fördel delar ägarskapet med andra jämngamla. Det är ett mycket intressant förslag du lägger upp med chansen för någon liten sponsring eller rabatter, men hur tycker du vi ska bära oss åt för att komma åt de som eventuellt skulle vara intresserade av att skriva om detta för att locka in ungdomar på marknaden? Tack för tipset! Och nej, jag läser ekonomilinjen på gymnasiet nu, första året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 24 Januari , 2013 Jo just det du upplever som den ungdom du är och kopplat till båtliv är intressant för båtmedia och båtbransch. Rosenskimret är inget som behöver fantiseras fram. Det finns där automatiskt när ni skriver precis vad ni upplever. Att få ungdomar att få åtkomst till det tål förstås att tänka på. Läser man en båttidning är man förstås redan frälst. Kanske TV eller en blogg. Finns det nåt brett sätt att nå skolungdomar? Det borde vara båtbranschens stora fråga också. Vanlig dagspress kan ha intresse att fylla spalter med vettigt innehåll mellan reklamen. En krönika i DN, Svenskan eller GP vore väl nåt. Hjörne på GP kan jag tipsa om, han är intresserad seglare sen födseln (gissar). Skicka ett prov till honom, det skulle han uppskatta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 26 Januari , 2013 Det är ett mycket intressant förslag du lägger fram och vi får se hur vi gör med det! Vi ska börja med att köpa en båt och lära oss den utan och innan innan det kommer på tal huruvida vi ev. skulle göra med spons. Vill meddela här om att vi idag varit och tittat på M77:an som är länkad några inlägg tidigare. Det såg mycket intressant ut, av det vi såg. Båten var täckt och vi kunde därför endast se skrov, köl, roder samt kika in i sittbrunnen. Självklart fanns några nackdelar med denna båt. Mycket som satt på (segel, dynor, motorfäste) vär original från -74-75. Lättvindsgenuan syddes dock om för 8-10 år sedan för att passa på en rulle, så det sitter med andra ord en rulle på som är 8-10 år. Samtidigt var skrovet mycket fint och båten har aldrig varit grundstött. Spritköket var också relativt nytt samt en mycket effektiv och väl fungerande värmare (skönt att ha i det svenska klimatet?). Ja, det var en del fram och tillbaka, men eftersom att säljaren varit den enda ägaren av båten litar vi på honom. Fördelen med att köpa båten av första ägaren, som använt båten, är ju att de större problem som uppstått genom åren måste ha fixats, och då ordentligt. Till skillnad om man köper båten som 6:e ägare. Hade då ett större problem uppstått med båten så skulle de tidigare ägarna kunnat fixa det provisoriskt och sedan sälja den, och likadant med ägaren efter den. Förstår ni hur jag menar? Likt alla Maxi 77:or som gjordes innan -78 finns ju problem med fönstren. Inga tie-rods är alltså monterade i efterhand vilket ev. kommer göras. Styrbordsfönstret läcker något och skulle alltså behövas tätas. Hur får vi väl se om det nu går till köp. Mvh Jacob Molin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 26 Januari , 2013 Kom att tänka på en sak... Storseglet är mindre viktigt att byta, en masthead båt får det huvudsaklia drivet från förseglet även om storseglet måste finnas för att det ska funka. Gör så här... (om ni vill) Segla en sommar med de gamla trasorna för att ev. förstöra det som redan är förstör så att säga och för att se om det är värt att investera i nya segel. Byt sedan ut förseglet för 10 - 15 tusen beroende på duk och fabrikat. Sy om den gamla genuan till ett enkelt sittbrunnskapell a la solskydd (som på bilden). Det kan ni göra på en vanlig symaskin, men snacka med en en segelmakare eller en kapellmakare för att få lite tips om hur man bör gå till väga. Nästa steg blit att byta storsegel om det behövs. Mackey PS Är faktiskt lite nyfiken på hur det går för er med att köpa båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 27 Januari , 2013 Har man mer tid än pengar och lust att lära kan ett värdelöst segel vara ett objekt. Fick själv tre värdelösa segel med en beg 77:a. Min tanke är att ett utseglat segel har fått duken utsträckt och inte så lätt sträcker sig mer. Skär man upp alla sömmar där seglet är säckigt borde seglet bli planare. Man lägger upp seglet på en plan yta och tejpar med dubbelhäftande tejp och syr sen ihop. Kanske alla sömmar behöver sprättas upp. Fördelen att återanvända en försträckt duk skulle då vara att seglet bättre håller formen efter operationen. Ett utseglat segel kan var så säckigt att man skäms att ha det uppe. Så var ett par av de sämsta vi fick med båten den gången. Hade inte tiden att försöka själv men har fortfarande ett kvar som tak över sittplatsen på torpet att hänga upp vid behov. Nån som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 498 Postad 9 Februari , 2013 Tjena! Hur har det gått för er? Har ni hittat någon pärla inom er budget eller finns det bara vrak... Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 17 Februari , 2013 Hej! Jodå, framåt går det, men dessvärre långsamt pga. mycket i skolan och långt till sjösättning. Men vi har mycket kontakt med Praktiskt Båtägande som vill skriva om oss, jag vet inte om jag nämnde det här. Det kommer ut ett extranummer av tidningen snart om Begagnade båtar där vi kommer att vara med, mer än så vill jag inte säga om innehållet i artikeln och tidningen. Ni får läsa om det när den kommer ut! Men som sagt sker inte mycket praktiskt på båtfronten i nuläget, men vi uppskattar att det finns intresse för att se hur det går för oss här på forumet! Vi lovar att hålla er uppdaterade! Mvh Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 9 Mars , 2013 Nu gör vi oss i ordning för att ta oss in till Allt för Sjön på Stockholmsmässan! Väl inne ska vi egentligen endast kolla runt bland alla godsaker och försöka hålla oss från att köpa en massa grejer då vi inte riktigt har de pengarna eller ens köpt en båt ännu. Ville bara meddela alla som eventuellt är intresserade av hur det går för oss med vårt båtköp att vi är på gång, båtar strömmar in på blocket och vi kollar flera gånger dagligen för att se om inte just vår båt dyker upp snart, men då gäller det nog att vara snabb! Vi hör av oss när vi kommer närmare vårt köp! Tills vidareJacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 12 Mars , 2013 Nu har vi bokat titt på en Maxi77 -75 och ska ut tillsammans med Praktiskt Båtägande imorgon, spännande! Dessutom tar PB med sig en besiktningsman som kommer ge oss en del tips och se över båten lätt. Vi hoppas självklart på det bästa och denna ser lovande ut! I rätt prisklass och allt som pricken över i:t. Men man ska självklart inte ropa hej ännu, vi får helt enkelt åka ut imorgon och se hur den är! Är det någonting någon undrar över eller så svarar vi gärna på de frågorna som eventuellt finns. Mvh Jacob Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Molin135 0 Postad 20 Mars , 2013 Hej igen. Vi var i onsdags förra veckan och tittade på en Maxi 77. Såg fin ut, bra i grunden, dvs snustorrt däck och stabil och skadd kölinfästning. Seglen var originalsegel, som tyvärr de flesta verkar vara i vår prisklass, äldre (1997) men enligt säljaren pålitlig motor (9,9 hk Mercery), okej fräsch invändigt men med gasolspis och gasolvärmare som båda behövs slängas ut och säljas i hopp om att få ihop nog med pengar att investera i ett spritkök istället. Bottenkranar behövdes bytas och även självlänsen ses över. Fem år gamla (nya?) 10cm dynor (dyrt investering) och elsystem enligt säljare omgjort av fackman och fackmässigt, dock såg det inte särskilt bra ut då sladdar hängde löst och var exponerade, men med några timmars jobb och lite buntband samt eltejp är det nog fixat om det skulle komma till köp. Fönstren skulle även behövas omtetas men inget panikarbete. Skrovet såg fint ut, fritt från skador men i behov av en rejäl vaxning innan sjösättning. Som sagt finns en del att göra på båten, men den är fortfarande intressant. Begärt pris 33 000 kr. Idag ringde vi även på en annons om en Bellona 23 här i närheten. Båten är byggd -79 och har segel från början av 2000-talet, genua 2 på rulle (fördel då denna, liksom M77, har MH-rigg). Endast en 3hk motor (Evinrude), vilket känns väl klent för en 23 fots segelbåt(?) som tyvärr saknade friläge och som tankades direkt i motorn, dvs ingen bensindunk. El på babordsidan fungerade inte i nuläget, enligt säljaren skulle nya kaplar kunna behöva dras. Han hade förvånadsvärt lite koll på historian kring båten och båttillbehör, vilket var lite oroväckande men inget större problem. Genuan skulle in till Boding nu imorgon och sys där akterliket hade skörat tidigare och motorn in på service hos en auktroriserad verkstad. Begärt pris 35 000 kr. Hur är Bellona 23 gentemot Maxi 77? Vilken skulle ni välja av de ovan om ni var i vår situation? Vi uppskattar verkligen all hjälp vi kan få! Vi hörs! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser