Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Molin135

Segelbåt för unga grabbar

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag är 16 år och har genom familjen och inte minst min far ärvt ett stort seglarintresse. Efter otaliga seglatser med familjen känner jag nu att det är dags för mig att skaffa mig en egen liten segelbåt. Jag har ett gäng jämnåriga vänner som jag diskuterade detta med och vi har kommit överens om att vi tillsammans (tre personer) skall köpa oss en segelbåt till nästa säsong.

Jag har efter min far ärvt något i stil med projekt-adhd, dvs. när jag blir intresserad av något så går jag in 200% och det är inte mycket annat som snurrar i mitt huvud. Nu till frågorna:

Vi vill max lägga ca 25 000 kr på inköp av båten, vilken heslt ska vara mellan 23-28 fot. Vi försöker köpa båten nu i höst då priserna är låga och vi har dessutom ordnat plats för vinterförvaring. Vi är alla intresserade av segling och vill därför ha en hyfsad seglare, men någon racerseglare är inte nödvändigt. Gärna lätthanterlig, robust och något stryktålig. Vi alla är mellan 170-190 cm långa och därför får båten gärna ha lite utrymme, gärna 4 kojer. Stuvutrymme uppskattas.

Vilken/vilka båtar tror ni skulle vara passande för oss? Vi har kollat runt lite och fastnat för Misil II:an, men ge gärna förslag på andra båtar ovh varför de är bättre /sämre.

Tack på förhand!

Jacob

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohlsson 22, för det är en bättre seglare.

RJ 85 för att det också är en bättre seglare, men iofs inte lika bra byggd som en Misil II (...få båtar är i samma byggklass...)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret, men hur är båtarna i ståhöjd? Hört att misilen endast har 1.40 i ruffen? Detta låter lite trångt. jag har för mig att jag tidigare läste någonstans att ståhöjden ökades efter, om det var, nr 222?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ståhöjd kan du mer lr mindre glömma i dessa storlekar... Främst om man är 190..

Vi var ute 5 grabbar i en Misil II en vecka, då var man iofs yngre så det mesta funkade, bla sov en på durken :) En stabil och bra byggd båt, dock ganska spartansk i mitt tycke. Mkt bra kojer i salongen, men liten förpik.

För 25kkr kan du säkert få en Maxi 77 i dagens marknadsläge, med helt andra utrymmen inne i båten, vilket även är en snabbare båt.

Birdie 24, Maxi 68 är ju andra alternativ. Tror tom jag såg någon IF i trakterna 25-30kkr, rolig seglare och stabil båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var det jag var rädd för, men längst är nog jag på mina 186 så precis som du säger kan man glömma ståhöjd. Men att slippa krypa vore en fördel ;)

Att sova pådurken är inga problem! Vi är som sagt ett gäng 16-åringar, så vi är inte kräsna. Var det möjligt för två personer att sova i förpiken utan att bokstavligt ligga på varandra? Hur var Misilen som seglare?

Jo, Maxi 77:an är också lite intressant, men den är något dyrare och likaså IF.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag att ni inte skall rikta in er för hårt på en speciell båtmodell. Fundera istället av vad som är viktigast av de tre faktorerna Pris-Prestanda-Bekvämlighet. Man kan få två, men inte tre av dessa i en båt.

Jag tycker att ni skall lägga in en begränsning i en sökning på Blocket och kika på vad som kommer upp i den prisklassen. Man kan göra en hel del fynd på uddabåtar. Försök hitta en båt som inte är trögseglad (=inte kul!), som är fräsch och har hyggligt nya segel. Utombordare gör enklare service och underhåll och lägre kostnad om den lägger av helt jämfört med inombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är just detta vi gjort en hel del. Men på grund av att vi är nya med detta och det är vår första båt, vill vi vara säkra på att få tillbaka de pengar vi köpt den för när vi senare säljer den. Därför är båtar av något kändare modell något intressantare.

Precis som du säger, en bra seglare vore väldigt kul och inombordare är uteslutet då de är dyrare och svårare att sköta.

Jag kollar nu på Maxi 77 (68:an tror jag är för liten), Granada 24, Misil 2 och H-båt. För och nackdelar med dessa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker att er kravspec pekar mot en Vega. Något högre Lys-tal än

Misil 2. Väldigt mycket volym för pengarna. Den är ganska

lätthanterlig, mycket robust och stryktålig. Vegan har ca 1.75 i

takhöjd och det finns massor av stuvutrymme. Det ligger några ute

på Blocket för 20-30 000kr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej 

När man kollar blocket så finns det ju en del Maxi 77 or i den prisklassen .om man har lust att fixa lite är det nog en idealisk båt för er besättning ,mer utrymme går knappt att få för de pengarna.båten känns som en ok seglare jämföer med många andra .Även If och Comfort 26 går att hitta för låga priser,tänk även på att prutmånen är stor ,finns ej många köpare för tillfället

//Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ligger en Comfort 26 i våra trakter. Säljaren ska ha 14kkr, men den låg tidigare ute för 21kkr. Den verkar väldigt snabb för en 26 fotare, LYS - 1.07. Har du eller någon annan här erfarenhet av Comfort 26?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hemingway

Amigo 23?????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Billigaste på blocket säljs för 59kkr, så långt utanför vår budget

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kappseglat mot sådana, de rör sig fint i vattnet. Åk och kolla. Tänk på att nya segel är dyrt, begagnade är billigare men nästan omöjliga att hitta som passar, man ska ha en fruktansvärd tur om de skall ha exakt rätt storlek, vara i bra skick och ha rätt pris. Även nya dynor är dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag tar nog med farsan så att han kan kolla på den, han har betydligt bättre koll på allt sådant än vad jag har. Men om vi nu ska gå in på det också, vad bör man tänka på när man köper ny begagnad båt? Pappa och jag pratade tidigare om sunkigt däck och renovering av sådant men det vore ju såklart skönt att slippa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Segel och dynor, som jag skrev ovan. Kolla skick på snurran. Kolla efter grundstötningsskador, dvs laminatskador i skrovet i framkant och bakkant på kölen. Fukt i däck. Sedan är det allmänt att det som är med är helt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur kan man göra med skrovet om båten ligger i? En båt som ligger i är ju att föredra då den är lättast att ta hem innan vintern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hört folk som avtalat om skrovet när den ligger i vatten vid köp. Typ om man upptäcker någon skada när man tar upp båten så ska säljaren stå för kostnaden att laga eller del av köpesumman återgår typ. Men jag begriper inte hur man ska kunna visa på att båten var så vid köpet. Säljaren kan ju säga att det hänt efter det.

Det bästa är ju  att låta lyfta den och kolla. Kostar en del. Men förmodligen mindre än kostnaden att laga om den gått på grund.

Tips: överväg att köpa på våren. Då får ni se båten på land och ni slipper ta hand om den på hösten, kolla till den på vintern. På våren finns det en del som har bråttom att sälja för att dom vill hinna köpa ny båt innan nya båten är i vattnet (man vill ju se den på land). Och man vill ju hinna köpa ny båt INNAN semestern, om man ska sälja sin gamla. Eller ännu hellre: man kanske redan har köpt ny båt och vill bli av med sin gamla snabbt så maninte behöver ha (eller kanskeinte ens får ha) två bryggplatser. Om ni köper på våren så köp i mars kanske början på april. inte maj efter sjösättninganra ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Nu är vi igång på riktigt och har skrivit inbördes avtal och pratat ihop oss allihop tillsammans med föräldrar, som har en positiv inställning till äventyret!

Vi väger mellan Maxi 68 och 77 och vill gärna höra lite för- och nackdelar med dessa!

Dela gärna med er av era egna erfarenheter. Som sagt, vi är tonåringar, så komforten är inte prio 1, men sitt höjd i ruffen och ligglängd i kojerna är viktiga.

Dela gärna tankar om 77:ans MH-rigg mm.

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får ni tag i en Maxi 77 inom budget och med rullgenua så kan det vara OK. Att skota om den stora genuan i täta slag kräver ju lite ork, men ni är ju unga och starka.  Belöningen är att en Maxi 77 kryssar bra med genua. När det sen blir undanvind kan ni fixa farten där med om ni skaffar åtminstone en teleskopisk spinnakebom, så att ni kan spira den stora genuan L-Å-N-G-T i lovart vid läns och öppen slör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Jo rullgenua vore ju fantastiskt! Då slipper vi ju en massa extra segelsäcker i ruffen också..

Och som du säger, vi är unga och starka så att slå med en större genua ska nog inte vara allt för stora problem, om inte annat vänjer vi ju oss.

Men om man nu efter att ha lärt sig båten utan och innan, tror ni det skulle vara möjligt att som 17-18 åring segla båten själv? Eller tror ni det blir lite tungt? Observera SEGLA, att manövrera med motor är inga problem.

Vi vill gärna ha fler svar! Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan en gubbe på snart 65 år segla en dylik och även större båtar med stor genua själv, så borde väl en ungdom i övre tonåren klara av det.

Autopilot är inte dumt, speciellt inte med den funktionen då autopiloten slår ett antal grader när man trycker på två knappar. Då får man lite friare händer med skothalandet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kan vara bra att lukta sig fram i båten. Innestängt havsvatten t.ex kan lukta väldigt illa. Är det instängt i distansmaterial kanske man ändå kan ana lukten i båten. Kan då vara omöjligt att få bort den lukten annat än med borttagning av distansmatetialet. Sånt tar ork och tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut ut och segla bara.

Det är så kul att höra era planer.

Ja minns själv att när jag bestämde mig,så var det inte mycke annat och tänka på än segelbåtar.

Jag kan tyvär inte ge er något tips ang,båt men önskar er lycka till och hoppas ni hittar ER segelbåt snart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren!

Ja, det låter väl vettigt att man kanske borde kunna segla den själv med lite erfarenhet!

Tack för tipset om stanken, kommer verkligen iaktas!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad kul att du tycker det är kul att höra!

Haha då är vi i samma sits! Här är inte mycket annat som snurrar heller just nu..

Tack så mycket!

Ber om ursäkt för dubbelpostandet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt tips är att kolla på både en 68:a och en 77:a - och kanske något annat skoj? Kolla är gratis, man ska inte begränsa sig för hårt med en viss modell tycker jag.

En riktigt skol båt är f ö Comfort 26 som man kan få för en billig peng - kanske har jag redan tipsat om den, men missa den inte. Snabb, relativt rymlig, bra och trimbar rigg - och billig. Nackdel, självbyggd så det kan finnar några rått-exemplar, men ser den välskött och fin ut är det inget problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skickade ett meddelande, men vette fan om det kom fram. Sämsta systemet för mess någonsin här på MG.

Om ni inte fick det kan ni ju hojta till så svarar jag här.

Men visst går båten att segla själv, utan problem. Att ge sig ut i hårdvind och en massa kryss själv med stora genuan då får man iofs va beredd på att jobba lite :) Men reva (rullsystem) eller byt försegel så är det smooth sailing. Tycker båten är lätthanterlig solo.

Seglar Harken Solo Challenge själv här:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Kan tipsa om Maxi 77an då jag köpte en sådan förra året. Har endast 1 år i segelkunskaper och detta är min första båt - jag kan inte vara mer nöjd.

Vi seglar den idag utan problem på 2 man och jag tror säkert att jag ska kunna klara den själv till hösten efter några timmar på havet. Alla fall ligger framdragna inom räckhåll och rodret kan vi låsa fast. Inga lazyjacks än men vi får väl se hur mycket jag svär efter denna säsongen. Rullfock är guld. Sedan har vi inombordare och toalett också.

Spenderade 4 dagar på den i somras med 5 man och det var inga problem att få plats med allt och sova i den.

Sen är det kanske inte världens snabbaste båt, men det är väl regel nummer 1 - att man inte ska ha bråttom när man seglar. Det får ta den tiden det tar.

Lycka till med köpet! Har du frågor är det bara att höra av dig.

/Linda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Jacob, jag har en Comfort 26 som jag tänker sälja till våren,har inte haft tiden till försäjlning i år pga altanbygge. Pigg, livlig seglare som andra har pratat om i tråden här ovanför.  Båten är lätt att segla ensam för de gångerna du inte kan få ihop en besättning. Jag ska sälja båten pga bristande intresse inom familjen. Hör av dig om du vill veta mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...