Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Gedda

"Teakdäck"

Rekommendera Poster

Hej tänkte jag skulle lägga ett teakdäck på min kapp. jag har kikat lite på internet vad det finns för alternativ till riktig teak. det är ju så helvets dyrt. jag hitta ett på www.biscayamarin.com som heter Tek-Dek. någon som har erfarenhet av sådana däck eller liknande? tacksam för svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen personlig erfarenhet men läste i praktiskt båtägande (tror jag det var) hur man la Tek- dek såg smidigt ut snyggt blev det med. En annan för del är ju att man slipper använda teak eftersom det är ett ädelträ från den vackra regnskogen som man rensar helt. :-?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tek-Dek är ju ett icke-organiskt material som inte rör sig. Har själv Tek-Dek i min båt. Men det är stenhårt material och håller för allt! Betydligt tåligare än äkta teak. Skön att gå på. Det finns en massa fördelar med fusk-teak, bl.a. så slipper man underhållet med slipning och att olja in den. Sedan är den som sagt otroligt mycket mer tåligare än äkta teak. Jag kan bara rekommendera det! Har svårt att hitta någon nackdel, men skulle kunna nämna fler fördelar. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst gedda

Tack! Roddarn, blir det grådaskigt eller håller sig färgen i åratal. tänkte mest på att min båt ligger ju alltid i och täcks aldrig på något sätt. det är lite mycket att täcka om man säger så. jag vill helst ha den gyllenbruna färgen alltid. Gedda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det blir inte grådaskigt. Tec-Dec är ett dött material och är alltså inte känsligt alls på samma sätt som levande teak. Det går inte ens att jämföra faktiskt! Vidare så tål den vatten, fukt, sol, kyla och smuts. Detta är ju sådant som påverkar teak men inte fuskteak. I alla fall inte nämnvärt. Tec-Dec är alltså väldgt lättskött och billigt både i inköp och på sikt eftersom det inte krävs någon som helst behandling på sikt. Det räcker att tvätta av med vatten. Om det är rikigt skitigt pga av sot som finns i luften kan man blanda in något lämpligt schampo. Det är allt jobb som Tec-Dec kräver. Äkta teak är ju ett levande material och det innebär också att det även rör på sig på ett helt annat sätt än t.ex. Tec-Dec. Men teak är ju ett träslag som inte tål kyla så bra som vissa andra träslag. Ett av teakens nackdelar är att det lättare uppstår sprickor.Inte minst under vintern och då särskillt om den är torr. Med Tec-Dec är risken väldigt mycket mindre liksom andra skador som t.ex. repor och annat om man tappar något verktyg eller liknande. Personligen skulle jag aldrig välja teak nu när jag har kunnat väga för och nackdelar mot varandra. Även om teak har sina fördelar, men de är faktiskt inte så många och dessutom ganska små enligt min mening! Jag vill säga att det finns andra fabrikat än Tec-Dec, men har inga namn just nu. Men jag vet att det finns. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag vet. det finns något som heter flexiteek också vill jag minnas. men detta låter ju helt underbart. har ju teak runt om hela hytten på båten och där märker man ju att det blir kass efter en tid. och sätta sådan ny teak har jag ingen större lust med. arbetet är ingen fara med men ekonomiskt är det lite jobbigare... tack så hemskt mycket för alla tips och hjälp. får räkna ut hur många kvadrat det är och sedan är det bara att ta hem till våren när det börjar bli lite behagligare i luften :-) Gedda

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Inte för att det spelar någon större roll, men det är nog Flexiteek som jag har i min båt.Men jag tror att det kvittar vilket man än väljer även om jag inte är säker till 100. Det jag har recenserat i mina tidigare inlägg har alltså varit Flexiteek. Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej ! Flexitek är det bästa har provat det andra ochså KÖP FLEXITEK M V H Harald

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...