Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
ArneRadar

Volvo Penta D6 - startproblem ljummen motor

Rekommendera Poster

Hej,

I en annan tråd http://www.maringuiden.se/forum/;thread=252904&highlight=aquador är vi några som ventilerat startproblem vid ljummen motor VP D6, alltså efter någon timmes vila. Problemet förekommer inte (åtminstone i mitt fall) vid start av kall eller varm motor.

Vid start av ljummen motor går den igång direkt som vanligt, men stannar efter bara någon sekund. Vid andra startförsöket går motorn alltid igång, men man kan behöva köra startmotorn 10-15 sekunder innan den hoppar igång. Det har alltid gått att få igång motorn på startförsök två.

Lämnade idag in båten för service och vintervila hos aukt. VP-verkstad, och nämnde detta. Deras svar var att det kan uppstå ångblåsor när motorn är ljummen i bränsleledningen mellan matarpump och högtryckspump. Detta gör att rätt tryck inte nås i högtryckspumpen, därför slår motorn av. När man sen gör startförsök två tar det ett tag innan rätt tryck byggts upp i systemet och motorn kan gå igång.

Lösningen: Antingen bygga upp tryck själv med handpumpen eller montera en backventil vid högtryckspumpen. Backventilen är en lösning som VP själva gått ut med, och den skulle kosta runt 300.-

Ett tips till andra som haft samma problem (jag är inte ensam enligt verkstaden...).

Om någon haft samma problem och fått det åtgärdat med backventil eller på annat sätt vore det kul att få del av era erfarenheter.

Hälsningar,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knepigt fel, låter som att alla med D6 borde kunna råka ut för det. Bra att du skriver här och tipsar.

(i nya versionen av detta forum går det just nu inte att söka på D6, så jag skriver in Volvopenta och diesel här så att dessa ord blir sökbara)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ju lite knepigt, och hoppas felet är så enkelt som det verkar.

VP har vad jag förstår uppgraderat D-serien flera gånger, när det gäller D6 för drev är man inne på variant 5 om jag räknar rätt. Möjligen är detta problem avhjälpt på senare motorer.

Själv har jag D6-310 A-B. Motorn sannolikt tillverkad 2006, båten den sitter i enligt CIN-koden tillverkad i oktober 2006.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det finns en Servicebulletin på detta (23-4 15).

Fick det åtgärdat nu för en vecka sen på servicen på min D4:a som också råkar ut för dessa problem. Min motor var inom garantitiden så Penta skulle stå för den delen. Vet inte hur det är för andra där garantin gått ut.

Tack Fredrik på Drevia!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Intessant. Vet du om man kan hitta denna och andra servicebulletiner öppet på nätet? Gjorde ett halvhjärtat försök att söka men hittar inget. Jag är självklart nyfiken på vad det står i den.

Har sett när man kollar på delar på sprängskisser till VP på nätet att det hänvisas till bulletiner (ofta när en del utgått och ersatts av annan), men som sagt inte den bakomliggande infon.

Hälsningar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte var/om man kan hitta dem öppet på nätet.

Jag fick min från Fredrik på Drevia.

Det står inte så mycket i den men här kommer den väsentligaste delen:

Fenomenet med att motorn stoppar efter start uppstår när motorn har stått och svalnat i 1-2 timmar, problemet är inte repeterbart när exempelvis motorn stått över natten.

Problemet uppstår genom att den luft som samlas omkring bränslefiltret expanderar på grund av värmeöverföring från motorn och således ersätter bränslet i bränslematarpumpen (Högtrycksbränslepump) med luft. Detta gör att matarpumpen inte kan förse bränslepumpens

högtryckssida med bränsle i tillräcklig mängd. Genom att montera en backventil nedströms högtrycksbränslepumpen, kan man förhindra detta fenomen. Monterings instruktion: Anslutningsrör (med backventil) på returanslutningen Högtrycksbränslepump.

Retur anslutningsrör: P/N 21822234

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack ChristerN, det var den typen av info jag var intresserad av. Ursäkta en sen reaktion, har varit bortrest några dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Har haft lite vinterdvala från detta forum, men jag lät montera nämda backventil vid höstens service. (Enda startförsöket efter det var vid upptagningen och då var den orimligt svårstartad) ska dock bli intressant att se om problemet är löst när säsongen kommer igång.. Vi passade även på att byta kylvätskan samt locket till sjövattenkylningen till det nya med plexilock, dock inte haft problem med det gamla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också haft samma problem vid start av ljummen D6:a.

Återkom gärna med rapport hur det fungerar med monterad backventil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har fått samma problem med min D4.

Retur-anslutningsrör med backventil kostar drygt 930 kr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lät montera backventil i samband med service i vintras. Tänkte bara rapportera att hittills denna säsong har start av ljummen motor varit helt problemfritt.

Hälsningar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Volvo Penta tar monteringen av backventilen på garantin, upp till 48 månader efter leveransdatum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan meddela att min motor fungerar perfekt nu efter denna service-åtgärd.

Jag har vid några tillfällen startat igen efter 1-2 timmars stopp utan problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...