Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
SID1

Vilka batteri

Rekommendera Poster

Jag har försökt att bli klok på alla kloka råd vad gäller batteri. Jag har en enkel fråga men inte hittat svaret någonstans. Jag har en batteribank på två batterier i min båt som har en Mercruiser 5,7 V8 att starta.

Min fundering gäller startbatteri och förbrukningsbatteri, finns det fördelar/nackdelar att ha två olika sorter i båten?

Måste båda batterierna ha samma ampere?

Vad händer om jag kör båda batterierna vid start, förstör jag förbrukningsbatteriet?

Tacksam om någon kan hjälpa mig att bli klokare?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Korta svaret nej på alla frågor.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga 1: Nej

Fråga 2: Nej

Fråga 3: Beror på vilken sorts förbrukningsbatteri du har. Lättast är det nog att förstöra ett startbatteri genom att använda det som förbrukningsbatteri. 

 

Lite mer kött på benen.

Fråga 1. Det är vanligt och ofta önskvärt att ha olika sorters batterier i båten. En sort för start  och en annan sort för förbrukning. Endast några få sorters batterier passar till både och och de är ofta rätt dyra.

Fråga 2. Nej men många menar att batterierna inom respektive grupp bör vara av samma sort och storlek och ålder.

Fråga 3. Ett förbrukningsbatteri är bra på att leverera lite ström under lång tid. ett startbatteri är bra på att leverera mycket ström under kort tid. Om du kör bägge typerna ihop som startbatterier får nog batteriet som är byggt som ett startbatteri ta mesta stöten och förbrukarbatteriet bara stöttar. Ev räcker då inte startkapaciteten till för att starta motorn.

Hoppas du blev lite klokare nu

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som skiljer startbatteri från förbrukarbatteri är hur de tål, och ger, urladdning. Som startbatteri vill man ha ett batteri som klarar av att ge stor ström på kort tid medan man vill att förbrukarbatteriet ska klara av att ge lite ström under lång tid.

En liknelse kan vara att om du vill konstantvattna en buske (båtens förbrukare) så vill du ha en stor tunna med en tunn slang där vattnet sipprar hela sommaren medan när busken brinner (start av motor) så vill du ha en hink som dumpar en stor mängd vatten snabbt.

Av samma anledning behöver inte startbatteriet vara speciellt stort om man har en lättstartad motor (det brinner bara lite i busken). Bättre då att lägga pengar på att skaffa en stor förbrukarbank (så slipper du fylla bevattningstunnan så ofta).

Om du inte spanat in Skyllermarks hemsida så råder jag dig att göra det. Man kan klicka sig runt på den ganska länge och ändå lära sig något nytt.

Du förstör inget batteri ifall du kopplar ihop båda bankerna men detta bör man endast göra i nödfall. Har du ett korrekt elsystem så ska startbatteriet aldrig bli så urladdat att du behöver stötta det med förbrukarbanken.

Mvh

Fred

EDIT:

Mitt svar tog så lång tid att skriva att två andra i princip redan svarat samma sak som jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Hakar på tråden med en annan fråga, om jag ställer switchen på på 1 (finns both och 2) laddar jag då även batteri nr 2 ?  Har hänt för mig att batteri nr 1 blivit urladdat, då har jag ställt den på both för att starta motorn, och då har båda batterierna blivit laddade. När jag läser manualen skall man bara, som tidigare sagts använda both vid nödfall.

MVH:Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansluter mig också till nej-sägarna. Teoretiskt sett ska man ha olika typer till start och förbrukning. Men efter att ha haft ett billigt startbatteri till förbrukning som överlevde två fina marinbatterier så kör jag samma typ överallt. I en bil kanske ett start batteri gör 3000 starter under sin livslängd, troligen betydligt mer. Säg att ett typiskt förbrukningsbatteri bara klarar en tredjedel så många starter. Hur många år blir det i båten? Är det kallt och besvärligt, använd hela batteribanken till start, slitaget blir nästan obefintligt på batterierna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...