Criscraft264 0 Postad 8 Oktober , 2012 Hej! Jag är en nybliven båtägare som ej sysslat med båtar på något sätt tidigare. Båten är en Chris Craft 264-84 med en Mercruser 6,2 mpi-2005. till saken: Jag har rivit lite i elen och efter lite felsökande som visade sig vara en trasig nivågivare. pga detta har jag insett att mycket verkar sisådär och förmodligen grejjat med av olika ägare under åren så jag tänker fixa till en ny knappsats till vitala funktioner i båten som bla lanternor mm. fråga: är det så att man på båtar inte använder sig av relän som typ i bilar dvs. jag drar ström direkt via knappen och ej via et relä?(säkringspanel med knappar) och om det är så så vad för panel/ knappar rekomnederar ni. Bör väll rimilgvis också behövas en 2 rejäla kablar till intrumentpanelen i så fall( + och -) finns ju en säkringsbräda på biltemas med automatsäkringar är detta skit? ge mig tips pa vad jag skall använda. några speciella kablar som man skall använda på båtar eller går det bra med vilka fk som helst? Tacksam för alla åsikter och svar./ Jompa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Oktober , 2012 Hej Jompa och välkommen till MarinGuiden! Innan jag ger dig något svar så vill jag ge dig ett värdefullt tips. Om du inte kan något om el (vilket din fråga om reläer antyder, vet du varför man använder reläer?) så tycker jag att du antingen ska se till att lära dig teorin innan du sätter igång i praktiken eller så låter du någon som har kompetensen reda upp ditt elsystem. Trots att det bara är 12 volt så kan okunskap orsaka mycket skada på utrustning och i värsta fall brand med fara för liv och lem. Om du vill lära dig själv så råder jag dig att köpa några böcker om båtel, det finns en handfull som är riktigt bra, samt att du lägger några timmar på att googla fram information. Ingen här på MG kan lära dig det du behöver veta för att renovera ditt elsystem, det är helt enkelt för mycket. När det gäller reläer så visst används de i båtar. Några sådana förbrukare är startmotor, trim/tilt, värmare, kylskåp, ankarspel som exempel. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Criscraft264 0 Postad 8 Oktober , 2012 ok, googlar vidare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 8 Oktober , 2012 Hej och välkommen till MG! Om det inte vore så att du var en helt ny medlem här skulle jag lite beskt be dig använda sökfunktionen. Nu är jag ju lyckligtvis en blid och snäll man som sällan blir upprörd över någonting http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/angel_smile.gif\ title=\angel\ width=\20\ />så jag berättar isället lite från egen erfarenhet. Kabel: Använd aldrig få-trådig kabel på en båt. Dessa skakar sönder och du får ett elände med ej fungerande instrument, motor etc eller i värsta fall börjar båten brinna. Vissa rekommenderar förtennade kablar som kostar en slant extra och som vissa tycker är värda pengen. Jag vet ju inte om du är van vid bil-el men ditt inlägg kan tyda på det. Då behöver jag inte prata om riskerna med svagspänning=starkström. Båtvärlden är rejält efter bilvärlden vad gäller relä-styrning. Vet inte om det bara inte någon som törs prova eller om det är något annat. Men en stor skillnad mellan båtar i allmänhet och bilar i allmänhet är att båtar förväntas leva väsentligt längre och även uppgraderas av olika ägare med varierande kunskaper genom åren. Så om man inte använder relän eller bus-styrning så måste man dra rejäla kablar till el-central som skyddas med rejäla säkringar. På el-centralen sätter man sina reglage och knappar och instrument som i sin tur avsäkras väl (via +-kabeln i allmänhet). När vi kommer till val av paneler och annat så finns här på forumet, precis som i samhället i övrigt, två kategorier: De som gillar Biltema och de som inte gör det. Där får man nog fundera lite på vad man ska köpa innan jag vill ge direkta råd. Man bör ju även granska grejerna så att man bildar sig en uppfattning om de kommer hålla för den korrosiva miljlön i båten. Ett förslag kan ju vara att du tittar på de grejer som sitter där nu. Har de hållit fint utan att ärga sönder så har du ju ett exempel på hur man kan bygga en fungerande pryl som klarar sjön. Om inte så kan du försöka lista ut vad det var som inte funkade och sen låta bli att gå på den missen igen. Generellt så kan jag säga att om du går till en av de stora båttillbehörsaffärerna så kan du få bra hjälp eftersom de brukar vara OK kunniga om vad som håller och inte. Speciellt nu på hösten/vintern när det är de ordinarie i butiken som jobbar och inte en massa skolbarn utan större kunskap. Till sist: Grattis till dit beslut att rensa i elen. Jag har sett många båtar som skulle ha mått mycket väl av en sådan rensning. Du kommer svära många gånger under arbetet men kommer vara nöjd efteråt för då VET du hur det är gjort. Så har det iaf varit för mig. Lycka till! PS Flintstone hann före med några väl valda ord! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 8 Oktober , 2012 Friskt kopplat, hälften brunnit. Tror du ska be någon som kan det där med el ta hand om detta. Tänk på att det är mycket viktigt att sådanna saker verkligen fungerar på en båt. Inte elak utan det krävs en hel del kunskap för att ge sig på sådant här. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2012 När jag läste din rubrik tänkte jag genast på en bok som skrivits av en av MG´s skribeter som åtminstone tidigare var mycket aktiv på forumet - Seawolf - en gigant inom många områden men speciellt inom båtelektriskt. http://www.batteknik.se/ http://www.batteknik.se/elsystem/smakprov.pdf Sen finns det ett antal böcker till i ämnet. Det är nog i din båt som det brukar va i båtar med några år på nacken. Båtar kan ju ha en liten taskig miljö för tex elgrejer så det är nog bra att hålla det så enkelt som möjligt. Nu är jag varken bil eller båtelektriker, men när man anväder relä i bilar är det väl ofta för att styra stora strömmar - typ extraljus mm. I båtar är det väl stora grejer som ankarspel och bogpropellrar mm som styrs av reläer. I min värld är kallar man de stora reläerna för kontaktorer ö de som styr de stora strömmarna. Reläer är ju till för att styra små strömmar i automtik bl.a. men i 12-Voltssammanhang är det kanske reläer alltihop. Nu för tiden blir det ju mer och mer lysdioder som ljuskällor i båtar och med de små strömarna räcker det ju med en vanlig strömbrytar. Detta under förutsättning att man inte vill ha väldigt speciella funktioner. När det gäller kablar i båtar så är det förtent kopprkbel som gäller. Man vill ju försöka undvika svarta döden så långt som möjligt om man gör nytt. Själv brukar jag konsekvent dra 2x2,5 mm2 till det mesta i båten om det inte är stora strömmar och/eller ganska långa sträckor. Då får man ju gå upp i area. Har man lysdiodesbelysning kan man kanske gå ner till 1,5 mm2 på de grupperna, men så långt har jag pga yrkesskada ännu inte kunnat sträck mig Bifogad bild Magnus Sterky - Seawolf - ledamot i Kryssarklubbens Båttekniska nämnd, håller föredrag om landströmsanläggningar på Allt för sjön 2011 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 19 Oktober , 2012 finns många fördelar att förenkla elen till sjöss. p.g.a den längre hållbarheten som förväntas samt att felsökningen skall gå snabbt och vara enkel att förstå sej på för gemene man. har man mkt tex relästryrda saker så finns risk försämrad driftsäkerhet. jag kollade mkt på långseglarnas hemsidor där dom ofta beskriver vad i deras el utrustning som pajar m.m ofta är det just relästyrda grejer, eller automatiska lösningar. av den efarenheten så valde jag att göra allt manuellt i båten., blir krångligare att förstå sej på för den utomstående vilka vred som skall vridas på vid drift m.m men det är krångelfritt. har oxå dragit 2x2.5mm2 förtennt mångtrådigt i hela båten funkar till det mesta men över 4m drag längd och 10amp har jag gått upp . tex el toan behöver rejälare kabel tror den är avsäkrad 20 amp har 6mm2 kabel till den och en separat bilsäkringshållare för den samma med värmare m.m sånt som man inte skall kunna av misstag slå av på säkringspanlen förutom om amperen går iväg över panelens högsta säkring tex el toa på 20amp. mina biltema panleler har max 10 amp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 19 Oktober , 2012 I min nya båt ser man på färgen hur gamla ledningarna är. Grå - de ursprungliga från tillverkaren, 30 år gamla. konstigt att man inte använde olika för plus och minus. Röda - utbyggnad för 20 år sedan. Ingen skillnad mellan plus och minus där heller. Andra färger - senare tillägg. Just nu försöker jag hitta andra änden av varje ledningoch rita ett schema - innan jag börjar riva i det. Och säkringar och kopplingar sitter oskyddade i skåpet under diskhon, där man kanske ställer in en kastrull = kortslutning. Visst finns det att göra :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 19 Oktober , 2012 Hej Vill bara väcka en tanke och fundera på ett modernt system ombord, det skapar en större flexibilitet i systemet och stor möjlighet att bygga vidare. Vi håller nu på att bygga båt och vi var helt inne på en konvetnionellt system, men pga platsbrist så försökte vi tänka i andra banor och hamnade då på de moderna systemen. Det finns flerar system på marknade, MasterBus och EmpirBus är de som jag känner till, vi valde av olika anledningar Empirbus Om du vill veta mer om Empirbus så kolla på http://meadiva.se/category/empirbus/ där jag beskriver systemet som vi har. /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 979 Postad 19 Oktober , 2012 Vill du minimera risken för att det oxiderar i anslutningarna i elpanelen så bör du titta på marinanpassade paneler och inte på bensinmackens hyllor. Det var en fin bild tidigar i tråden med ett skatbo under vasken som skulle rivas ut. Det verkade bl.a. innehålla gamla säkringsboxar för porslinssäkringar, sådan fick man rulla på emellanåt för att gnugga bort oxiden... Det finns en firma som heter Odelco som har en elpanelserie som heter BlueSea, det är en marinanpassad panel som har förutsättningar för att inte oxidera. http://www.odelco.se/Produkter.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser