Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Arne_Anka

Stöttar ni även utombordaren?

Rekommendera Poster

Läste lite skötselanvisningar på min tillverkares hemsida, och enligt denna ska man separat stötta motorn på vintern. Detta låter i mina öron lite overkill då motorn hänger på akterspegeln hela sommaren utan stöd, varför skulle man behöva stötta motorn just på vintern? Eller?

Tänker jag fel? Stöttar ni era utombordare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När båten ligger i sjön fördelas motorns vikt på en väldigt stor yta. När båten står stöttad på land blir det punktbelastning där stöttorna/bockarna ligger an mot båtens botten så det är egentligen inte akterspegeln som ska skyddas genom att stötta upp lite av motorns vikt.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den här höll jag på att missa. Ska man göra så? Har kvar manulen till motor och har aldrig stöttat marrinern på rydsen tidigare. Står inget om de i manulen. Men de står att man inte ska vara tiltad för då kan den må dåligt.

Så här står de ordagrant, säkert.

Storing the outboard in a tilted position can damage the

outboard. Water trapped in the cooling passages or rain water

collected in the propeller exhaust outlet in the gearcase can

freeze. Store the outboard in the full down position.

Va är trapped?

Frezze vet jag för de säger poliserna på film och då ska gangsrern stå stilla. Betyder säkert att man inte ska starta motorn under vintern, stilla

Står även (grannen översatte) att den ska stå rakt upp för då rinner de bättre å den.

Va kan hända? Kan det bli sprickor någonstans?

Rydsen står på trailern och jag har extra stöttor så den borde hålla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Storing the outboard in a tilted position can damage the outboard. Water trapped in the cooling passages or rain water collected in the propeller exhaust outlet in the gearcase can freeze. Store the outboard in the full down position

Texten har inget med stöttning att göra

Förvaring av utombordaren upptiltad kan skada utombordaren. Vatten inneslutet i kylkanalerna eller regnvatten som samlas i propellerns avgasutsläpp i växelhuset kan frysa(till is). Förvara utombordaren i sin helt nedfällda position. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...