Arne_Anka 11 Postad 8 Oktober , 2012 Läste lite skötselanvisningar på min tillverkares hemsida, och enligt denna ska man separat stötta motorn på vintern. Detta låter i mina öron lite overkill då motorn hänger på akterspegeln hela sommaren utan stöd, varför skulle man behöva stötta motorn just på vintern? Eller? Tänker jag fel? Stöttar ni era utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Oktober , 2012 När båten ligger i sjön fördelas motorns vikt på en väldigt stor yta. När båten står stöttad på land blir det punktbelastning där stöttorna/bockarna ligger an mot båtens botten så det är egentligen inte akterspegeln som ska skyddas genom att stötta upp lite av motorns vikt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sunimod 0 Postad 8 Oktober , 2012 Den här höll jag på att missa. Ska man göra så? Har kvar manulen till motor och har aldrig stöttat marrinern på rydsen tidigare. Står inget om de i manulen. Men de står att man inte ska vara tiltad för då kan den må dåligt. Så här står de ordagrant, säkert. Storing the outboard in a tilted position can damage the outboard. Water trapped in the cooling passages or rain water collected in the propeller exhaust outlet in the gearcase can freeze. Store the outboard in the full down position. Va är trapped? Frezze vet jag för de säger poliserna på film och då ska gangsrern stå stilla. Betyder säkert att man inte ska starta motorn under vintern, stilla Står även (grannen översatte) att den ska stå rakt upp för då rinner de bättre å den. Va kan hända? Kan det bli sprickor någonstans? Rydsen står på trailern och jag har extra stöttor så den borde hålla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 8 Oktober , 2012 Storing the outboard in a tilted position can damage the outboard. Water trapped in the cooling passages or rain water collected in the propeller exhaust outlet in the gearcase can freeze. Store the outboard in the full down position Texten har inget med stöttning att göra Förvaring av utombordaren upptiltad kan skada utombordaren. Vatten inneslutet i kylkanalerna eller regnvatten som samlas i propellerns avgasutsläpp i växelhuset kan frysa(till is). Förvara utombordaren i sin helt nedfällda position. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser