Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
Stoffs

Konservera Mercruiser 5,7l (Bayliner)

Rekommendera Poster

Hallå!

 

Det här blir första vintern då jag är med båt och undrar hur man vet om man har en Termostat som öppnas/stängs när båten är varmkörd?

 

Jag har en Mercruiser 5,7l från 96 (sjövattenkyld) som jag missade att köra varm innan jag körde igenom glykolen - måste jag göra om detta nu?

 

 

En till fundering jag har är vart jag hittar impellern för kylningen, sitter den på drevet? (alpha one) Vill byta den medan båten är på land...

 

 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...för visst tömde du blocket och limporna på vatten först ! Hur fyllde du motorn med glykolen? Impellern sitter i drevet .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste tömma blocket och limporna på vatten innan glykolen. Det är mer än 10l vatten i systemet så skulle du ha kört igenom glykolen utan att först tömma så blir det rejält utspätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare Jocke, tack för ditt svar!

 

När jag körde in glykolen använde jag mig av en spolmuff på drevet, körde först igenom lite kort med färskvatten innan jag kopplade på en slang med tratt och hällde i glykolen (50/50 blandning) istället. Tömde ej limpor och block på kylvatten innan!

 

Är inne på att vi gjorde helt fel och att jag nu måste göra om konserveringen av motorn för att få in glykolblandningen i blocket - kan jag då göra på nedan sätt istället för att starta igång båten igen?

 

Jag hade tänkt att lossa slangarna märkt 10, 12 och 13 på bilden uppe vid termostathuset (1 på bilden). Sänka ned dem så vattnet rinner ut i botten av båten, för att sen fylla på med 50/50 (vatten/glykol) i slangarna och sätta tillbaka dem. Fungerar detta och får jag då ur all vätska från blocket (som jag lär ha missat i första försöket)?

post-10023329-1394237264,5279_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömmer du motor och limpor så fyller motorn utan att vara varm. Det är som sagt dock viktigt att den töms helt annars har du fullt med vatten i systemet och glykolen far bara ut genom limpona, inte motorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så om jag hittar dräneringspluggen (gärna hjälp med vart jag hittar den) för blocket och även limporna - tömmer dem, så kan jag starta igång och suga in glykol direkt via drevet så ska allt vara lugnt?

Då behöver jag inte varmköra?

 

Slangteorin i mitt förra inlägg var det en ok metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avtappningen av blocket sitter rätt långt ner på båda sidor. Brukar vara blåa plastvingmuttrar, kan även vara mässing. Vidare så brukar det samlas rätt mycket skit där så antagligen behöver du någon form av grövre ståltråd eller dyl att göra rent med så att vattnet rinner ut. Kranarna till limporna sitter i underkant.

Se till att motorn blir ordentligt tömd. koppla på muffen och kör igenom ca 15 liter glykolblandning 50/50

Klart.

Är du osäker så lossa kranen på blocket igen så ser du att det kommer ut glykol och att motorn är fylld 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min motor så sitter det blåa plast pluggar underlimporna framtill och  för blocket är det mässingspluggar på ena sidan så sitter den ungefär i mitten ganska långt ner och på andra sidan på tempgivar pluggen som går in i blocket även den ungefär i mitten ganska långt ner. Och naturligtvis olika storlket på pluggarna 9/16 på den ena och 3/8 på den andra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Att lossa slangarna från termostathuset och fylla dom med glykolblandning går utmärkt. Viktigt är som sagt tidigare, är att först tömt block och limpor på vatten.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man då glykolblandningen in till blocket , efter som det går via termostaten .....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, idag blev det dränering av blocket för att sen spola igenom mer glykol i systemet (via spolmuff på drevet) då det visade sig att tidigare spolning i stort sätt bara gått genom limporna.

Jag tog ett glykolprov på vattnet som kom ur blocket när jag tappade ur dem och fryspunkten på det var -12 grader, vilket kunde slutat riktigt illa!

Efter kvällens spolning var fryspunkten -36 grader i blocket (tappade ut lite vatten för att prova) och det kan jag sova lugnare med :-)

 

Passade även på att spray ned konserveringsolja i förgasaren... känns skönt med det gjort oxå!

 

Tack för all hjälp, råd och tips - det är inte lätt att vara nybörjare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Jocke-Searay.

Om du lossar slang nr 10 från termostathuset och häller i blandningen i slangen, så rinner blandningen in i blocket utan att passera termostaten.  Termostaten blir så att säga sist i systemet.

MVH:Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Runt minut 20 påbörjas denna konserveringsteknik med slangarna...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...