Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Sunstar18

Riggdemontering Crescent Marin 4hk

Rekommendera Poster

Hej

Jag har införskaffat några gamla Crescentmotorer som jag står i begrepp att renovera. Den jag har börjat arbeta med är en 4 hk motor, gissningsvis från tidigt 60-tal. Bild, se nedan. Motorn har jag rivit, renoverat och monterat ihop utan problem, nu kvarstår riggen som jag inte för allt i världen lyckas få isär. Finns det någon här som vet hur man går till väga?

Motorn har inget backslag varvid man vrider motorn 180 grader vid back, det är framför allt det lagret jag vill få isär.

För de som vet hur motorn är beskaffad så har jag kommit så långt att jag monterat av vevhuset och den distans som sitter mellan vevhus och rigg. När man kommit så långt ser man en platta (troligen en asbestpackning) ovanför det som vi kan kalla för avgaskanalen. Hit kommer jag, inte längre...

Gissningsvis måste jag under denna platta/packning för att komma vidare men jag är rädd att jag har sönder något jag inte kan ersätta om jag brukar milt våld.

Är detta korrekt eller vet någon en bättre lösning?

Tack på förhand

Mvh

Niklas

post-10023708-1394237264,4229_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej är i samma sits som dig hur fick du loss flywheel? 

Tror riggen är i ett stycke pressgjuten!! Mvh mana

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var i Oktober 2012 som Sunstar var inne och gjorde sitt inlägg, hen har inte loggat in sedan 2013 så det kan hända att hen inte hänger här så ofta längre :-)

Men häng inte läpp för det!

Svänghjulet lossas med hjälp av en avdragare som den på bilden.avdragare1.JPG.0220a7e67fa73d2c7b799485f91ed86f.JPG

De finns i ett otal storlekar men om du känner någon som håller på med moppar och andra äldre småmotorer kan du kanske få hjälp den vägen. Att använda en vanlig klo-avdragare på det svänghjulet är inte att rekommendera eftersom det är lätt att dra det snett, övredelen på svänghjulet är tunn och ger ibland efter och då blev det skrot av alltihopa.

Ett bonntrick är att ha en robust kompis som håller upp motorn i svänghjulet samtidigt som du klappar till på axeln med en slägga och lite kopparplåt emellan så du inte förstör gängorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...