batbatbat 0 Postad 7 Oktober , 2012 Båten står på landet. Nu hann jag inte vinterkonserva min sjövattenskyld inombordare. Den här veckan ska första minusgrader komma. Bara några timmar kanske, men... Vad tycker ni? Borde jag oroa mig, eller ska jag ta det lugnt och konservera motorn inom de närmaste 2 veckorna? Hälsningar batbatbat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 Oktober , 2012 Några timmar med några minusgrader är nog ingen som helst fara. Det krävs ganska mycket energi för att frysa vatten och motorn är en stor klump som inte släpper ifrån sig plusgraderna så lätt. Dessutom sitter ju motorn i båten så först måste kylan kyla ned luften i motorrummet innan den ens kan ge sig på motorblocket. Vänta inte för länge dock och håll koll på prognoserna. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 7 Oktober , 2012 Hann inte vinterkonservera... Då tycker man nog inte att det är så viktigt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 7 Oktober , 2012 Tydligen så gör han det! Han hade kanske inte ställt frågan annars.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2012 Oroa sig skall man aldrig göra. Oron kan va ett större problem än den sakfrågan man oroar sig för. Nu framgår det ju inte var i Sveriges avlånga land du bor, men eftersom du oroar dig för minusgrader bor du nog inte på västkusten. Jag brukar ta en 25-litersdunk med sötvatten och köra igenom motorn för att få bort så mycket som möjligt av saltvattnet, innan jag kopplar på en slang även på utloppet för motorn och kör igenom glykol. I regel gör jag detta innan jag tar på land. De gånger jag konserverat motorn efter att jag tagit den på land har jag satt trägårdsslangen i dunken och kört motorn en stund så den blir varm. Byta olja och filter och sen körat runt glykolblandningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batbatbat 0 Postad 8 Oktober , 2012 Hej igen, jag bor i stockholm och visst bry jag mig om min båt. Jag hade bara otur att det blev så sent den dagen som jag torrsatt båten. Jag var ju också lite beroende på alla andra som tåg up båten den dagen. Så är det i en förening. Och under veckan måste jag jobba. Tacksam för alla svar. batbatbat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 8 Oktober , 2012 Det där arbetet det tar bort mycket tid för det viktiga - båtjobbandet Kollade på Klart.se för tassemarkerna norr om Åkersberga. Skall dit i slutet på veckan jobba lite på sommarstugan. Kan ju bli nån enstaka minusgrad några av dagarna närmaste veckan men ett antal plusgrader dagtid. Veckoslutet därpå verkar det som om det blir riktigt varmt. Dvs ungefär som en normal svensk högsommar med temperaturer runt 10-graders strecket. Du kan nog lungt avvakta med motorn till du får tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Oktober , 2012 Klart att du bryr dig om din båt! Det du inte ska bry dig om är de individer här på MG som dömer andra efter sig själv och inte förstår att alla människor har olika förutsättningar i sitt liv. Enligt SMHIs prognos för Stockholm så ska det inte bli några minusgrader de kommande tio dygnen så du kan sova lugnt. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 8 November , 2012 Hej Tar mig friheten att slänga in en fråga då jag är i lite samma situation gällande sen konservering. Sen p.g.a. oklara direktiv från varvet vi fick upptagningsdatum för och gjorde att det hela drog ut på tiden. Har gjort allt nödvändingt med motorn förutom genomspolning av färskvatten och glykol. Får helt enkelt inte vattnet att gå runt i kylsystemet! Provat spolmuff, vägen via drevet genom att koppla in mig på röret som går in i skrovet och slutligen via röret på insidan i båten som kommer från drevet. Vattendunken stod på badbryggan. Räcker inte fallet på vattnet eller måste jag skapa större tryck? Precis innan upptagning så bublar det från drevet vilket jag tolkar som att vattenpumpen gjorde sitt jobb och därmed fungerar (vilket den gjort hela säsongen). Öppnade vavttenpumpen och kollade impellern som ser ok ut. Detta gjorde jag varje gång efter att jag provade de olika spolvarianterna och varje gång rann det ut vatten från pumpen men, aldrig att det kom vatten via avgasröret! Känner mig ganska stressad över detta och håller koll på termometern med fasa.... AQ170, 270 drev. Tacksam för hjälp! Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 November , 2012 Man kan ju ställa en kupé fläkt i motorutrymmet om man är orolig, tills man hunnit köra igenom glykol.. Själv låter jag min ligga i plurret tills dagen då jag kan göra allt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Barmeister 4 Postad 8 November , 2012 Tyvärr så finns det bara landström med 4-timmars timer på dett varv... Vidare så var ju min tanke att gör just allt när jag tog upp båten. Min fråga var om någon hade någon teori om vad som kan vara fel eller som jag gör fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 8 November , 2012 Du skall först tömma motor och limpor på vatten. Sedan på med spolmuff kopplad till kärl med anslutning i botten, fyll med glykol, starta upp. Det tar ett litet tag innan glykolen hinner igenom systemet. När det börjar spruta ut glykol så är det klart. Vitsen med att tömma motor och drev är att motorn då suger i sig glykolen fast den inte är varm och att du får bort allt sjövatten ur blocket. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 8 November , 2012 Jag tycker nog det finns anledning att oroa sig, väderprognoserna ändrar sig från dag till annan och dessutom händer det att prognoserna fel. Min båt stod utomhus och vätade på att komma in. Det skulle inte frysa. Men den blev kvar utomhus över helgen och det blev några minusgrader. Det frös i värmeväxlaren och gaveln lossnade. Den gick visserligen att löda fast igen men det var mycket besvär innan den kom loss. Nu mera häller jag i några liter glykolblandning i motorn precis när jag tar upp. Då tål motorn några minusgrader ifall man inte hinner konservera direkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenAbsolut 0 Postad 8 November , 2012 Småbarnsföräldrar tar ju ut VAB-dagar (Vård Av Barn). Vi båtägare borde också kunna ta ut VAB-dagar (Vård Av Båt). Kolla med Försäkringskassan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 November , 2012 Nu var det ju en månad sedan TS uttryckte sin oro så vi får väl hoppas att han/hon hunnit konservera sin motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser