ruonaoja 1 Postad 7 Oktober , 2012 har en buster R med en 40hk mariner 2t. nu under vinter hade jag tänkt att uppgradera till en 4t. och frågan är om man kan häkta på en 40hk 4t eller ska man gå ner till en 30hk? på skylten på båten står det max 35hk men det är inte häst antalet som gör mit fundersam utan vikten på motorn. te.x en honda 40hk 4t väger 98kg och min mariner väger 67kg om jag minns rätt. någon som vet om dessa 31kg har stor betydelse? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ruonaoja 1 Postad 14 Oktober , 2012 bump Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 14 Oktober , 2012 Eftersom du inte fått några (kloka) svar hoppar jag in Först och främst kan du ju få problem med försäkringsbolaget om du har för stark motor. Det har du ju i så fall redan idag då du redan nu har en starkare motor än tillåtet. Om du trots det ändå funderar på att gå upp lite (5 hkr extra är nog inom felmarginalen) och det är vikten du är rädd för. Testa då att placera extra vikt i aktern med nuvarande motor. Tänk på att en utombordares vikt ju sitter utanför akterspegeln så för att få en effekt motsvarande extra 31 kg så kanske du måste lasta 50 extra kilo en halvmeter innanför akterspegeln. Kom ihåg att ha välfyllda dunkar och annat så det motsvarar den maxlast du kan tänkas ha. Om du tycker båten balancerar bra i vattnet då så bör det inte vara någon fara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ruonaoja 1 Postad 14 Oktober , 2012 aa det där med försäkringar, iom båtens ålder så har jag den inte försäkrad då man inte lär få någonting tillbaka för båten, men har du någon koll på hur det blir med försäkringen om jag försäkrar båt/motor sen när ajg köpt en ny snurra. (låt säga ett de blir en 40hk) o någon stjäl den, tror du dom skulle börja gnabba om att jag har 5hk för mkt då? (skulle visserligen inte förvåna mig). det är väl mer om det skulle ske en olycka som det är relevant att det skulle kunna vara orsaken. appropå det där med vikten, väldigt smart lösning att jag själv inte tänkt på det tidigare. men då får jag mest svar på om båten klarar av den extra vikten, klarar akterspelgeln av den extravikten? det blir ju både 31kg extra plus säkert någon hästkraft till. akterspegelt är förstärkt en gång dock endast med en extra aluplåt på ytter sidan, man kanske skulle behöva förstärka ytterligare för att vara på den säkra sidan, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 14 Oktober , 2012 Den angivna största tillåtna motorstorlek är beräknad efter vad båten är byggd för, och hur tung den får vara, jämför det med dig själv på gymmet om du bänkar tex 60, och sedan lägger på 10 kg till orkar du inte samma antal lyft, och din kropp blir mer sliten, det är samma sak me dne akterspegel, bortsett från att kroppen återhämtar sig till skillnad från båten, Ta den mindre motorn så vet du att det håller, det blir ju lite lättare om det händer något om du klarar försäkringbolagets specifikationer än om du har mer än tillåtet. Båten beter sig annorlunda i vågor om den har 31 kg mer i aktern eller inte, det är ju sådant du får räkna med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 15 Oktober , 2012 När således TS fått svar önskar Nyfiken I En Strut fråga varför 2t Marinern ska bytas ut? Kretsar tankarna kring bränsletankarna, är det av miljöhänsyn eller är det helt enkelt för att den gamla gjort sitt? I tider där många äldre båtar får uppgradering blir jag blir nyfiken just eftersom att du troligen inte kommer att få mer kräm ur 30 hk 4t - så till vida din nuvarnde nu inte helt har tappat stinget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 15 Oktober , 2012 Han kanske vill slippa blanda bensinen, eller få mindre rök. Dessutom är en 4t normalt lättare att starta vid låga temperaturer, de låter mindre och har jämnare gång än vad 2t har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 15 Oktober , 2012 ... och så stjäls de...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 15 Oktober , 2012 Nu var det ingen Vilken är bäst diskussion jag var ute efter utan snarare vad som väger tyngst i sammanhanget (förutsatt att den gamla motorn fungerar): bränsleekonomi, miljöhänsyn osv eller kanske driftssäkerhet? Jag kan ta mig själv som utgångspunkt: har själv ägt både 4t och 2t och var gång jag har räknat på det har det inte lönat sig med 4t sett till hur många bensintankar det faktiskt är i skillnad att uppgradera - men jag lägger å andra sidan inte någon tung konstant på miljöhänsynen, just för att jag inte kör båtarna dagligen. Samtidigt spelar det mig ingen roll om jag hör 2t-råskrik eller 4t-muller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ruonaoja 1 Postad 16 Oktober , 2012 Marinern skall bytas ut för att jag är så extremt less på den och den är totalt o pålitlig. Varje gång man ska ut med båten så får man hoppas att den går igång för det första. Och sen om man får igång den så får man hoppas att man kommer hem igen. Så det känns som att det är läge att införskaffa sig någonting nyare. Och att jag är sugen på en 4t beror endast på att dom är tystare annars så tycker jag 2t är överlägset. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 16 Oktober , 2012 Då förstår jag! Det var en sådan reflektion jag var intresserad av att höra. Men du lider inte av att tappa lite fart? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ruonaoja 1 Postad 16 Oktober , 2012 Egentligen inte. Men 30 eller 40hk har inte bestämt mig än. Om det blir en 40 så får man förstärka AS lite extra och man har en motor som fungerar bra till en lite större båt om man köper en ny om något år. Men sen spelar ju självklart priset stor roll också. Anledningen till att jag vill ha en tyst motor det är för att man ska kunna glida in tyst i Vass vikarna och då är ju egentligen en elmotor överlägsen. Och då skulle det optimala vara en 2t+elmotor för min del. Men att köpa en gammal 2t som man kanske litar på har jag ingen lust att göra. Därför föredrar jag att köpa ny/bättre begagnad 4t. Det finns väl ingen förutom evinrude som gör 2t fortfarande som är ett välbeprövat märke. Men å andra sidan så har jag inte hört så mycket om deras etec motorer förutom att jag tyckte att dom verka väldigt tunga när jag läste lite om dom. Så tyvärr får det nog bli en 4t med ventiler och djävulskap Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 16 Oktober , 2012 Din modell brukar väl klara sig även på 25 hk 2t så en ny 4t 30 hk kommer nog att mäta sig hyfsat med din nuvarande - speciellt som du kommer hem och slipper skrämma alla levande varelser med tomgångsvarvande på din väg ut ur vassen. Small is the new big - jag ser ingen gräns för hur mycket soppapriserna kan höjas. Garderar du dig med en rorkult så kan du byta till dig mer fart genom att slänga på den på ngt mindre i framtiden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser