Crona 4 Postad 7 Oktober , 2012 Jag ska för första gången vinterkonservera en VP MD21B. Är där någon som har bra bilder på tillvägagångsättet? Eller vet någon hemsida som har bra verkliga bilder på detta? Tycker instruktionsboken är lite svår att tyda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 7 Oktober , 2012 www.drevia.se Kolla tips&råd där beskriver de hur du bla konserverar en dieselmotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 8 Oktober , 2012 Detta har funkat bra länge för mig: Kör den varm ordentligt så olja i motor och backslag(förutsätter det) blir varmt. Sug ur olja ur backslag och motor (via röret för det med en tunn slang som räcker ner i tråget) , blir ca 5 l beroende på bra pump och tålamod du har. Lossa oljefilter (tips håll det i en plastpåse när du lossar det så slipper du olja över hela startmotorn). Fyll på olja i backslaget och kolla nivå på stickan, samma på motorn. Montera nytt filter (stryk ren olja på packningen innan du skruvar dit det). Kolla glykolen i expansionskärlet om du är osäker på den med en glykolprovare, har du en läckande värmeväxlare så kan det vara bara vanligt vatten i den. MD21 tycker jag är svår att tömma på vatten och det sista man vill ha är en sönderfrusen vvx så det är lättare/säkrare att köra i glykol på sjövattensidan. Det rostskyddar något med om man väljer glykol med sådana egenskaper/tillsatser. Med båten på land så blanda en 10 l vattenkanna 50/50 glykol/vatten och stäng bottenkranen. Skruva av locket på sjövatten filtret och fyll med glykolvatten. Starta motorn och häll medan den suger i sig och stäng av genast när det är slut. Sätt en hink under avgasröret och samla upp överskottet. Glöm inte öppna bottenkranen igen. Till våren på MD21 ; byt impeller och dra toppen och ställ ventilerna innan första start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Oktober , 2012 Var fyller jag på gkykolblandningen i färskvattensystemet efter det att jag dränerat? I expansionstanken eller någon annanstans? Kör man motorn samtidigt eller kan man fylla på när motorn ar avstängd? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 14 Oktober , 2012 Var fyller jag på gkykolblandningen i färskvattensystemet efter det att jag dränerat? I expansionstanken eller någon annanstans? Kör man motorn samtidigt eller kan man fylla på när motorn ar avstängd? Man fyller på glykolblandningen i expansionskärlet. Lämpligast är att göra det när motorn är avstängd. Sedan trycker man lite på slangarna så luften bubblar ut, kör motorn en liten stund och flyller på mer vid behov. Men nu är det viktigt att du skiljer på färskvattensidan och sjövattensidan. Sjövattnet har inget expansionskärl och du låter glykolvattnet komma i sjövattenintaget (eller sjövattenfiltret om du har ett sådant) och spolar igenom motorn tills det kommer ut i avgasröret. Då är det klart Normalt dränerar man inte färskvattensidan om glykolblandningne är av god kvalité. Sjövattensidan kan man dränera men har man spolat ordentligt med glykol behövs inte det heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 14 Oktober , 2012 Paliswe,, men var dränerar jag färskvattensystemet? Jag vill få ut allt färskvatten innan jag kör i glykolblandningen.. jag har även en varmvattenberedare som även den är ansluten till färskvattensystemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 Oktober , 2012 Ventilen för färskvatten (slutna kylsystemet) sitter på motorblocket ovanför startmotorn till höger om oljefiltret. En liten mässingskran eller ibland en nippel. Är du minsta osäker på skillnaden på sjövattensystem och färskvattensystemet så låt nån hjälpa dig. Annars riskerar du en sönderfrusen motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 15 Oktober , 2012 Kan det var den som sitter här? För den som sitter på oljekylaren under oljefiltret är väl sjövatten sidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 Oktober , 2012 Den där motorn är inte en MD21B. Faktiskt svårt att se om ens grundmotorn är den Indenor som MD21 är baserad på på bilden men troligen är den det. Om det är en MD21 så är hela värmeväxlaren och avgaslimpan utbytt och ventilkåpan ser mer ut som den gör på bilvarianten av Indenor. Om nu ÄR en MD21/Indenor så sitter avtappningen på motorblocket på ANDRA sidan av motorn ovanför startmotorn enligt det jag skrev innan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 15 Oktober , 2012 Att tömma glykolsystem till absolut sista droppen är normalt knappast värt besväret, kan jag tycka.[Kan man s.a.s. enkelt byta säg 90% av vätskemängden så kan väl de resterande svårbytta procenten alltid kompenseras med litet avkortat bytesintervall?] Skulle alltså nöjt mig med tömning av de större vätskeansamlingarna och struntat i smärre som exempelvis slangkrökar pumphus etc. Antagligen också oljekylen. Motorblockets kylmantel med dess dräneringskran är ju som sagt en given kandidat, troligen också varmvattenberedarens lägstapunkt - lite beroende på slangdragningens ev uppåtbukter höjdmässigt? (Går ju att lossa lågt placerade slanginfästningar även om det gärna blir slaskigt.)[Hittade efter beskrivningarna ovan ett bildexempel på en kylmantel-dräneringskran. Syns inte i bilden men ibland har sådana en liten tapp undertill där man kan ansluta en smal slang för att lättare kunna samla upp vätskan.] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 15 Oktober , 2012 aha,, nu går där upp ett ljus.. jag har sett denna lilla rackare men det har sett ut som att någon slang gått av typ.. hoppas att den inte sitter för hårt nu så man kan tappa här.. det blir det första jag gör imorgon sen fyller jag på med 50/50 blandning så kör vi igång allt.. Tack för all hjälp och bilder.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 15 Oktober , 2012 Med tanke på svaret om tömning, OM glykolen är utspädd så är det ett måste att tömma i denna kran annars fryser blocket och man inte fyller på ny kylvätska och får den att blanda sig (dvs kör motorn). Det finns inget sätt att få ut kylvätskan runt cylinderfodren än denna. På MD21 kan man vara säker på att även värmeväxlaren blir tömd med, men på den varianten du har verkar det osäkert men det finns säkert fler pluggar på den. Fö kyls inte oljekylaren med färskvatten som nämndes ovan, den är sjövattenkyld så den är viktig att skydda med glykol i sjövattensystemet istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 15 Oktober , 2012 Sjövattensidan skall också fyllas med klykolblandning. Men det tar jag när den kommer upp på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Oktober , 2012 Zinkanoden 48 i växlarns sjövattendel bör bytas årligen. (Fuskar man för mycket kan zinkbitar trilla loss, ansamlas och så småningom ställa till elände. I alla fall i min lilla Martec. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7742100-26-13883.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 16 Oktober , 2012 Den anoden sitter inte i värmeväxlaren utan i avgaslimpans gavellock. Den ställer inte till med problem om den smular, eftersom den ligger efter oljekylare, sjövattenpump och vvx. En smula hit eller dit i en rostig avgaslimpa har ingen betydelse. Viktigare i så fall att titta på anoderna på backslaget som ligger före i kretsen om de smular men jag har aldrig haft något problem med det heller iofs. Frågan är fö akademisk eftersom motorn inte har samma kyldelar som en MD21B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Oktober , 2012 s59746: Tack för påpekandet, tror numera inte heller på smulade anoder som nån riskfaktor i TS fall. :-) [Orsaken till min förhastade stickkommentar om elände tidigare var f.ö. att i mitt fall så är växlartuben vertikalt ställd med anoden överst. Zinksmulor ramlade - efter flitigt bytesfusk - ner och täppte efter ca 15 år nästan alla 31 tuberna. Tog nån halvtimme att rensa, alltså inte särskilt eländigt alls. Zinksmulor har nog dessutom så hög densitet att de inte gärna förflyttar sig nedströms med pumpflödet, landar nog i huvudsak rakt under anoden och stannar där. (Till skillnad från exempelvis lätta gummibitar ifrån åldrade spruckna pumpimpellrar.)] Vad rekommenderar du i TS fall för bytesintervall på limp-anoden? Lönar det sig ö.h.t. att byta, kanske bör man istället spara den årliga hundralappen till en framtida ny limpa? Beror nog på farvattets salthalt mm som inte framgått, men men?Ps. En annan sak som jag definitivt slutat tro på är detta påstående i en kryssarklubbs-artikel som ju annars brukar vara trovärdiga. Rimligen rena rappakaljan när man tänker efter litet? ... Citat: Ofta finns zinkanoder inbyggda i motorns kylsystem, men en sådan anod har begränsad ”räckvidd” och skyddar bara näraliggande ytor. Som exempel är den skyddade sträckan i ett rör ca 3x rördiametern från anoden räknat och det är ju inte alls vad användaren tror eller förväntar sig. De flesta tror att ”kylsystemet” är skyddat. Slut citat. http://www.sxk.se/korrossion-i-batar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 17 Oktober , 2012 Då var det klart... bara avmastning och uppläggning kvar.. samt glykol i sjövattensidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Musik 0 Postad 17 Oktober , 2012 Grattis! Skönt att höra att det gick bra till sist. Tack för senast förresten! Vi är nu helt sålda på idén att skaffa en HR 352:a. Göran (med fru) PS: Kan hjälpa till med att masta av om jag är ledig då du ska göra det. Alltid roligt att få hjälpa till + att jag lär mig lite om hur det är att masta av en 352:a. Våran lilla Winga 25 är en baggis att masta av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 18 Oktober , 2012 Tjena Göran, Tack själv.. ja alltid bra att ha ett par händer extra när man mastar av.. ska försöka göra det på söndag eftermiddag. Ska bara köpa ett gäng bockar innan så jag kan lägga upp den för att strippa den. Måste nog sätta fast stroppen på akterkant av masten för där sitter ju en kraftig radarantenn på förkant. Men det löser sig säkert. Man får bara ta det försoktigt utan att stressa. Har du sett 352:an som är till salu på min blogg? Är där någon annan här på forumet som har en 352:a och kan komma med avmastningstipps? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 19 Oktober , 2012 Tjena Göran med fru! Kan du maila mig ditt telefonnummer? Så kan vi boka in en dag då vi kan mastaav? Gärna söndag eftermiddag om du kan? Mvh, Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser