Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Gäst 2012

Förlänga hardtoppen på vår Storebro 31

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Vi jobbar med ett projekt på vår båt som började som en snabb tanke men som sedan växt till att bli ett rätt intressant projekt. Jag har gjort en liten skiss med utgångspunkt av en annan Storebro 31 Baltic HT (eftersom jag inte hittar en bra bild med rätt vinkel bland våra egna bilder).

Vi vill förlänga hardtoppen som på bilden. Rent estetiskt tror jag att det kan bli fint och det finns faktiskt 31:or som fick detta utseende från fabriken. Tanken är att få just ett tak över sittbrunnen och ovanpå detta plats till gummiflotten och annat. Två stag i polerad rostfritt kommer att staga taket i akterkant, på sidorna alltså. Kapellet fäst i underkant på utsidan och dras liksom runt.

Taket skall kopieras från det befintliga så att det kommer att se ut som om båten levererats i detta utseende.

Jag har ställt frågan till Storebro om de kan bygga taket till oss men de har för tillfället annat och tänka på. Så frågan är om det finns någon annan aktör som skulle kunna bygga taket på våra ritningar.

Någon som känner till någon som kan göra jobbet?

post-10022140-1394237263,5639_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova och bygg ett i plywood förs är du nöjd så plasta ett sedan. Det borde inte vara svårt att plasta själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en kille som skriver på Fendern.se under signaturen CarMan som gjorde ett sånt projekt på sin båt. http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten/16115-bygga-ett-tak-i-plast.html

Det finns nog åtskilliga företag som kan göra sånt.

Skulle jag anlitat nån här lokalt hade jag nog i första hand vänt mig till Jan Hansson på Hansson & Sigvardsson, http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=233 men det är ju en bit från där du har båten.

Blå byggnaden på andra sidan vattnet.

I bland blir man trött när det inte fungerar tex att lägga in länkar.

http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten/16115-bygga-ett-tak-i-plast.html

http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=233

post-945-1394237263,6804_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi får göra ett nytt försök

http://forum.hamnen.se/projekt-pa-baten/16115-bygga-ett-tak-i-plast.html

http://www.maringuiden.se/branschregistret/;foretagID=233

Intriörbild från Jan Hanssons verkstad innan han målade om kompisen Stefans (Smoegen) överbygge på Fingalen. Att Stefan pekar med hela armen fanns en viss anledning till som jag har glömt.

post-945-1394237263,7407_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lyckade med länkarna till slut.

Så här ser Fingalen ut när Jan Hanson målat klart

post-945-1394237263,7968_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Tack alla för inputs!

Hej!

Någonstans känner jag kanske att jag skulle kunna göra det själv men så är jag rädd att det skulle se hemgjort ut och det vet vi ju alla att just den minsta känsla av hemgjort kan sabba helhetsintrycket. Mycket möjligt om jag kunde klura ut hållfasthetstekniken och kvalitén på sikt; ja då skulle jag kanske kunna göra det. En fördel med att göra det själv är ju att man kan hålla på tills det blir bra...mao forever \\\smiley\\\

Konstruktionen måste bli stabil och se bra ut och av den anledningen skall jag börja med att kolla av era rekommendationer.

Stort tack!

Danne

Ps. Tråden på Fendern.se var enormt intressant; pricken över i:et !

post-10022140-1394237264,0733_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

CarMan har gjor åtminstone ett ytterligre stort projekt som han redovist i detlj. En integrerad badbrygga som han delvis byggde hemma i graget. Han verkar gansk kunning och klurig. 

Du kan kontakta honom via Fendern om du vill ha ett bollplank. Är säker på att han delar med sig av sin erfarenhetb om du börjar att stryka honom mehårs.wink

Lasse-L har gjort ett liknande tillbygge på sin snipa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker personligen att man förstör hela båten om man gör ett sånt ingrepp som du planerat, men som sagt det är min åsikt. Dessutom tillhör jag kategorin som gillar att köra så mkt nedcabbat som möjligt och det blir ju ganska svårt med ett tak ivägen. Andrahandsvärdet minskar nog också en del om man hemmasnickrat lite på sin Storebro.

Mitt råd; Tänk till en gång till

Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Uppskattar din åsikt men planen är att göra en lösning som medger ett förvaringsutrymme för gummiflotte. Utöver detta ett nytt kapell som dras runt taket i en skena. Taket gå att ta bort för att få den där nercabbade känslan. När taket är klart kommer det att bli så jäkla snyggt att det kommer att se ut som om det gjorts på Storebro, 1977 när båten byggdes. Det där hemmasnickrade stuket är inget vi kör på.

Vi skall börja rita på jobbet i december och vi får säkert anledning att återkomma!

post-10022140-1394237298,2562_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska följa projektet med spänning.

Lycka till Mvh Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Du sitter säkert och filar på kommentarer typ; Vad var det jag sa? smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Hmmm... shit: då ska jag nog utesluta en lösning i 45x45 furu med ihopspikad panel och gångjärn yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej Danne! Inte förstöra skeppet nu, det blir inte snyggt, skaffa dävertar till gummibåten istället

laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hade nog blivit fiiint! Och sen bara måla till detcool!!!! Hade liksom smält in så himla brawink!

/Mattias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Lasyr kanske yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på ditt ombygge, kan säkert bli både praktiskt och snyggt, har sett några liknande ombyggningar i USA, bland andra en Albin25.

Jag hade en bit kapell över styrhytten på min båt tidigare, där plastade jag igen och isolerade, byggde in en lucka över styrplatsen så jag har möjlighet att sticka ut huvudet om jag vill. På köpet fick jag en mycket mera ombonad styrplats

Jag fick samma komentarer som du har fått, förstöra utseendet, dåligt andrahandsvärde och liknande, dessutom fick jag en hel del erbjudande om att tillverka liknande tak till andra båtar med liknande konstruktion när ägarna fick se mitt resultat.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Om det finns något som jag inte bryr mig det minsta om så är det just andrahandsvärdet på vår båt. Vi gör de förändringar som vi anser behövs utan att för den sakens skulle förstöra hennes linjer och hennes intryck/uttryck. Så länge man behåller ett estetiskt öga och tänker två gånger innan man gör något så är jag övertygad om att utgången blir den bästa.

post-10022140-1394237298,8285_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...