Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Allard87

Hjälp med köljärn (skena)

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har ett köljärn som är monterat från fabrik på båten. Den är limmad samt skruvad med 18st 4x20mm skruv.

I våras när vi la i båten upptäckte vi att den läckte in mycket vatten. Tog då upp båten och såg att en skruv hade lossnat av någon anledning. Jag tog ur alla skruvar tryckte i ny sika för att vara på den säkra sidan. La sedan i båten igen och allt var frid och fröjd. Reagerade några veckor senare att det ändå kanske kommer inte lite vatten ändå. Inte så mycket så det var något problem, bara iritterande. Som sagt, jag misstänker att båten fortfarande tar in lite vatten i någon utav skruvarna. Antat att det bildas fukt vilken troligtvis inte är någon höjdare? Hur skulle ni ha gjort?

Tagit bort hela skenan, slipa och göra rent samt täta om allting. Vet ej hur jag ska få hela skenan fri)

Gått igenom skruv efter skruv igen.

Tagit bort skenan och spackla igen hålen, Mycket jobb med det?

Problemet jag har med att ta bort skenan för att göra rent är att den står på trailer. Hjälper inte med att ställa på bockar då skenan kommer ligga i mot bocken i fören.

 

Tacksam för tips och råd.

/ Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kan du väl inte göra som jag gjorde när några skruvar på min sken rostat av och dessutom skenan var rostig och deformerad. Jag vände båten upp och ned.

Du får väl ta båten av trailen och palla upp den så att skenn kommer fri. Dvs båten inte står direkt på kölen.

 

post-945-1394237263,3984_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En typ av egentillverkade träbockar som används mycket på marinorna och varven här runt omkring för att stötta mindre motorbåtarm som din. Lätta att spika eller skruva ihip själv.

Sen får du ju kompletert med lite annat pallningsvirke.

post-945-1394237263,4659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hål i båten är sällan någon höjdare, men det skulle vara intressant att veta vilken båt det rörde sig om? Jag uppfattar inte riktigt meningen om spacklandet av hålen; är det något du redan tidigare utfört eller undrar du om det är stort jobb att försegla de 18 hålen?

Att skruva ihop ett par bockar/stöttor som inte kräver kölstöd borde inte vara omöjligt om du har klinkplast, speciellt inte om man inte har behov av att studsa runt i båten under tiden. Stabilitet ordnas med brädlappar under relingen/mot friborden.

Tapper släplånare som jag är vet jag att det kan vara knixigt att få av båten från trailern, men har man ett par rejäla tampar, en halvbra koppling på dragbilen och något fast ting akter om båten brukar det inte vara några problem att rulla av.

Men tror du inte att det går att lösa lyft från trailerrullarna med att låna ihop två tre domkrafter  och kapa till lite regelmaterial istället för att företa operationen ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo att lyfta upp båten så att skenan blir fri kommer jag lyckas med på ett eller annat sätt. om jag väljer att göra det den vägen.

Frågan är om jag ska ta bort den, göra rent och sätta dit igen. Eller om jag ska strunta i skenan och spackla igen hålen istället. Hur skulle ni ha gjort? Båten det gäller är en Marino 57Wa (Finnmaster 5700wa)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En slitköl är ju aldrig fel.

Sen beror det ju på hur du använder båten.

Ligger du aldrig med båten mot botten (går upp på, mer eller mindre, sandstränder) och sällan går på grund, så spelar ju skenan ingen roll.

Eftersom du försökt täta med skenan kvar men inte lyckats helt, skulle jag nog tagit bort skenan så snart som möjligt. Fräst ur ytterdelen med en försänkare en aning, så det blir rent och sen låtit det stå och tork över vintern. 

Sen kan du ju bestämma till våren hur du gör. Sätter du tillbaka skenan får du ju i lite mer sikaflex i det uppfrästa hålet - som en packning. Sätter du igen det så får du ju en epoxyplugg.

Jag gjorde så på min bohusjulle första året när jag tog bort skenan. Sen spaklade jag i epoxyspackel i hålen och försökte trycka i så mycket spackel som möjlgt i skruvhålet. När jag fyllt hålet så mycket som möjligt satte jag över en silvertape för att motverka jordens dragningskraft.

När epocyn härdadt slipade jag av med en vinkelslip och lyckades tappa den så att den roterande slipskivan trffade mig i pannan. Det var när ögat - men det gick bra.

Året därpå monterade jag en ny skena, men då hade jag vänt båten upp och ner.

Hade båten innomhus i garaget över vintern i värmen. 

Bilen har bara stått i garaget några enstaka dar (de senaste 30 åren) Båten däremot har stått  garaget åtskilliga vintrarwink

post-945-1394237263,6658_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får nog bli att ta bort hela skenan och göra rent. Sen sätta dit den igen.

Vilken mängd vatten kan man anse som normalt att det kommer ut. När man drar ur bottenpluggen efter en säsong ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jocke har en bra poäng. Om du först öppnar dyvikan och kollar att det är torrt, sedan stänger dyvikan och sprutar på båten med vattenslang överallt mot de skarvar där det skulle kunna läcka in vatten (reling, fönster, luckor, beslag, kablar till motorn, osv).

Då kanske du har fått in lite vatten uppifrån, så att det droppar ut lite när du öppnar dyvikan igen?

Hände mig när jag hade en styrpulpetbåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tipset ska jag testa. Men kommer ändå troligtvis ta bort skenan och göra rent. Känns inte så trygt, med tanke på att de spruta in vatten vid ett av skruvhålen i våras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...