Gå till innehåll
tisdag 24 september 2024
Micke9000

VP TAMD40B Tändningslås

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har en liten fråga ang tändningslåset på VP TAMD40B.

När motorn går och man ska stänga den på nyckeln så får man inte vara för snabb

att vrida den i bottenläge = längst till vänster, för då fortsätter motorn att gå.

Vrider man däremot nyckeln långsamt tillbaka så stannar motorn som den ska när nyckeln står rakt upp. Efter det kan man vrida tillbaka det sista knäppet och ta ur nyckeln.

Ska det vara så?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det ens slå av motorn på nyckeln? Jag har då en knapp å det borde väl du också ha, jag har oxå en 40b

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En knapp?, nej

Inte vad jag sätt iaf. Jag stänger av den på nyckeln.

Har jag missat något eller går det lätt att sätta dit en knapp för enklare avstängning?

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte en svart gummiklädd knapp på instrumentpanelen? Min sitter då på samma svarta plåt som standardinstrumenten till motorn, rakt ovanför tändningslåset. Det borde du oxå ha, eller sitter den någon annanstans. Tror inte motorn ska slås av med nyckeln. Du har den inte någon annanstans då? Alt något reglage man ska dra ut för att slå av den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter två gummiklädda knappar ovan tändningslåset. Den ena är instrumentbelysningen. Den andra har jag bara tryckt på och testat när motorn stått stilla och då ljuder varningssummern. Kan det vara den knappen som även stänger av motorn då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja troligen, ta och testa, för nyckeln är inte rätt. Man slår av motorn på knappen och därefter vrider man av tändningen med nyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Underligt invecklad tråd:

 

Vi har tmd41a och dessa startas med nyckel. Jag känner igen det där med att stänga fort så om man vrider det hack för hack stannar motorerna och man behöver inte ägna det mer tid än så. Att vrida på nyckel och trycka på knapp känns overkill.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var inte orolig! Det är precis som det ska vara. Det finns olika varianter av paneler. De första hade stoppknapp. De senare saknade knapp, och man stoppar motorn med startnyckeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan stoppa motorn genom att vrida nyckeln ett hack baklänges liksom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har dubbla Tamd 40B och stannar med respektive nyckel,inga knappar finns.

Och ja,man får vrida sakta annars går den ännu.

Mina maskiner är från -83

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, korrekt jag har 41a motorer och dessa stoppas med ett snäpp moturs på tändlåsen, har man för bråttom till läget där man kan ta ur nycklarna fortsätter motorn att gå! Om du lyssnar på motorn när den är avslagen kommer du höra elektro magneten klicka på insprutningspumpen  som bryter bränslet när du vrider från tändläge till stoppläge. Lämna dock ej nyckeln i stoppläget då magneten drar hyggligt med ström! Har själv tömt ett 125 amp startbatteri på ett dygn med nycklarna i stoppläget! Korrekt förfarande är att när motorn stoppat vrid ett snäpp till där du kan ta ur nyckeln.

Watermillenlightened  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok,.. då är allt i sin ordning med andra ord. Motorn är får -85.

Kan man koppla denna stoppmagnet till en återfjädrande knapp på panelen och stoppa den på det sättet?

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Om du kan stoppa motorn med nyckeln, är väl allting bra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problem och problem. Har man lite bråttom att vrida tillbaka nyckeln så fortsätter ju motorn att gå och, iaf jag har problem att stänga av den då.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men om du monterar en stoppknapp, och har bråttom och släpper den innan motorn har stannat, kommer den också att fortsätta att gå. Du kanske ska byta startlås till den nyare typen, där man stoppar motorn genom att vrida nyckeln förbi nolläget till ett fjädrande läge åt vänster.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Tiden bara springer iväg men vintern håller i sig. 

Blir nog att testa som det är nu i sommar. Skulle det visa sig vara krångligt gör jag nog något för att underlätta det hela.

Jag trode att om man var för snabb på nyckeln, kunde vrida tillbaka den till stopp läget så stannar motorn. Så var inte fallet.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...