liveborn84 0 Postad 5 Oktober , 2012 Tjena! Bottenfärgen på båten har börjat släppa och flagna av på vissa ställen. Det är förra ägaren som målat på den men den ser ut att vara väldigt tunn! Vad ska man använda för slipapper? Någon som har några tips? Är ganska ny på det här=) Kan den här vara bra för att jämna till ytan innan man lägger på ny färg? http://www.watski.se/Abralon-11eTP MVH Emil Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 5 Oktober , 2012 Abralon är alldeles för fint, det är polering man använder det till. Sök i forumet, det finns massor med trådar om bottenfärgsborttagning, både kemiskt och med slipmaskin. Fundera också på om du skall epoxybehandla när färgen är borta, du kan även hitta tips om det också i forumet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 89 Postad 5 Oktober , 2012 Hej Skall du ha bort färgen helt skall du använda ett grovt sandpapper typ 60 kornigt samt en bra slip maskin med roterande och ocillerande egenskaper med god averkningsförmåga. Gelcoaten är såpass mycket hårdare än bottenfgärgen så du märker med en gång om du går mot den.när all färg är borta välj en Epoxi o stryk på efter instruktion samt välj en bottenfärg, Ha en bra slipmaskin samt dammsugare på tillkopplad till maskin andnings filter o handskar personligen gillar jag VC 17 inte för att det är världens bästa bottenfärg ,utan för att den är slät o fin bygger inga lager,lätt att stryka,snabbtorkande.ifall den används så är vc tar epoxin bra före färgen funkar fint om man tar svampen med sig i badet under säsongen o svabbar av botten då och då //Johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 6 Oktober , 2012 Våtslippning funkar också bra. Nackdelen är att man får slipa för hand (men det är inte jobbigt) och fördelen är att man slipper allt damm. För att få bort all färg och all lös gelcoat kan man låta sandblästra botten, kostar ca 5 000:- kr. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Oktober , 2012 Håller i stort sett med Comfort4. Jag brukar köra med 40 papper. Anledningen till att jag slipar bort bottenfärgen och tjärepoxyn på båten på bilden är att jag hade VC17NT på den - en vertabel katastrof. När jag försökte t bort snäckorna, som helt täckte botten, med högtryck, fick jag tag i en knt och 1 m2 av tjärepoxyn släppte från botten. När jag fått bort allt kommerjag nog att köra över botten med ett finare papper så gelcoaten blir helt ren innan jag gör en ny epoxybehandling. Coppercoat kanske. Excenterslip kopplad till damsugare - så får man upp det mesta av slipdammet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
liveborn84 0 Postad 10 Oktober , 2012 Får tacka så mycket för alla bra svar=) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kappis 0 Postad 12 Oktober , 2012 Vad är det för färg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 12 Oktober , 2012 Menar du Coppercoat? Epoxy där man blandat i koppar - en i Sverige förbjuden bottenfärg. http://www.sittbrunnen.se/nyheter/49-miljoe/711-foerbjuden-faerg-baest-i-test http://coppercoat.com/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser