peteralwin 0 Postad 5 Oktober , 2012 Hej på er som kan! Jag har precis tagit upp min snipa (Paternoster) volvo penta disel motor. Hur gör jag för att vinterförvara den? jag kommer ha den ute under en presenning. Finns det bottenplugg? Ska jag ta in batteriet? Förstår ni på vilken nivå jag är.. så tack för pedagogiska svar Mvh/Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 5 Oktober , 2012 Hej! Jag har ingen aning om hur din båt ser ut, men här kommer några allmänna råd. Om du har svårt att komma åt båten vintertid eller batteriernas skick är okänt bör du ta ur batterierna så du kan ladda dem några gånger under vintern, Urladdade eller dåliga batterier kan frysa sönder om du har otur. Lämnar du kvar batterierna i båten bör du lossa + polen så inget drar ur strömmen ur dem, och dessutom bör du ladda några gånger under vintern. Köp då en laddare som övervakar sig själv tex en CTEK-laddare. (lämna inte på flera veckor) Båten bör täckas så du är säker på att vatten inte rinner in och samlas inne i båten. Täckningen bör göras så luft kan cirkulera under presseningen så att det har en chans att torka ur. Riktigt tunga och regäla presseningar tycker jag är bäst. 10ggr dyrare än de billigaste, men skadar inte båten då de inte fladdrrar i vinden och tål snö, vittrar inte sönder och skräpar och håller minst 20 år. Du bör även ha ett stöd för presseningen så denna inte ligger tätt mot däcket och har lutning så att snö och vatten rinner av. Jag brukar lämna dynorna i båten, men är då noga med att ha luftcirkulation både under pressen och ventiler öppna och dynorna stående på kant. Du lossar kylslangen från vattenintaget och kör in glykolblandning via vattenpumpen in i motorns kylsystem. En slangstump ner i en hink inne i båten och så kör du tills du ser att du får ut tillräckligt blå-grönt vatten ur avgasröret. Du bör ha minst 30 % glykol i blandningen. När du kör motorn, kör INTE propellern om båten står på land, då skadar du lagringen. Kan vara bra att stänga kranen till dieseltanken och torka upp i kölsvin mm så slipper du lukt. Kolla sedan pressenningens alla tampar flera gånger under vintern och knyt dessa i något som håller. Har du lösa stöttor är det INTE lämpligt att knyta i dessa, om det finns risk att presseningen i en storm kan rycka bort en stötta. Pressen kan även ordnas självjusternade genom att hänga dunkar som vikter så ligger den bättre. En del häller glykol eller vatten i dunkarna, jag har kommit fram till att grus är bäst Det var några råd jag kom på nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peteralwin 0 Postad 6 Oktober , 2012 Jätte Tack för svaret. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser